AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.837

BMW X3 År 16 Laptop i bilen går det?

ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Hejsan allihop. Undrar om detta med el uttag som finns i bilen.

Finns det någon sorts adapter eller liknande som man kan ha emellan Laptop
och el uttag?. För att då kunna sitta med Laptopen och jobba när man är ute på resa.
När man stannat vid rastplats mm.mm.

Eller är detta bara att glömma. Kan ingenting om bilar och utrustning.

Vänl Häls Bammoj.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Här är en variant:

Länk
bl
2.293
blixten
325i -88
Det finns även adapters som man ställa in vilken strömstyrka man vill ha. Tex 12 volt till 22 volt eller något annat. Då kan man koppla in den direkt till datorn och slipper omvandling av strömstyrkan i flera omgångar vilket drar mycket ström. Har en sådan själv.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har en transformator som i in-änden har möjlighet till 12V ciguttagshane (där det annars sitter en 230V hane) och på andra sidan sitter vanliga sladden till laptopen. Men tranformatorn måste såklart kunna hantera de olika inspäningnarna (230V AC är ju inte riktigt samma som 12-14V DC) och ut ger den väl vad en normal laptop vill ha - är det 18V DC?

Sen kan en laptop dra lite mer stärm än en vanlig mobilladdare så kolla att säkringar och kablage inte far illa och blir för varma. Vet inte hur bra BMW gjort kablagen i moderna bilar till ciguttagen.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jomen, inverters (spänningsomvandlare) fungerar fint att använda i en bil om man är lite måttlig med lasten.

Blir ju lite förluster dock när man går från 12V DC => 220V AC => 20V DC (är olika till olika datorer men någon typ av omvandlig görs ju). Och all värme ni känner från dessa mackapärer är energiförluster i form av värme.

Men som sagt, går alldeles utmärkt med inverters. En modern laptop med vanlig "reseadapter" ligger väl runt 50-75W som maxeffekt (kollade nyss på min arbetsdator och den har en "reseadapter" på 65W) så inga våldsamma effekter alltså.

Kommer ihåg en händelse för många många år sedan där vi körde omkring i min gamla E30 med dubbla laptops igång (med varsin laddare inkopplad) och två mobiltelefoner med samtal igång (med varsin laddare inkopplad också) - allt detta gick en igenom en inverter och in i cigguttagget.

Nu var den här invertern en lite dyrare variant, hade kapacitet på ett antal kW, så den var inte begränsningen på något sätt. Sen var ju cigguttagget säkrat till 30A på min E30 och jag tror vi låg på runt 20-25A ut genom det cigguttaget, så där gick det fint (även om man var nära gränsen).

Den svaga länken blev uppenbar efter lite körande - stickkontakten (som man sticker in i cigguttaget) var av vanlig simpel sort och var bara gjord för 8 A vilket gjorde att det blev så varmt att plasten började smälta runt mittenstiftet som till slut kom loss och kortslöt och brände säkringen :-)

Så håll koll på era svaga länkar :-)
ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Tackar för alla era svar. Förstår att det är möjligt då.

Det bästa är väl att bilen är igång då, så kan man sitta som passagerare och jobba i laptopen.
Tittade på en sån spännings omvandlare eller transformator.
Spelar alltså ingen roll om man använder cigguttaget eller strömuttaget som finns i bak på min bilmodell.
Förstår inte riktigt hur man och var man får in kontakten från laptopen.
Det är ju en vanlig kontakt som man annars sticker i vägguttaget.

Förutom Biltema var har ni köpt dessa saker då?.
Vänl Häls Bammoj

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Enligt gymnasiefysiken är P=U*I och 65W/12V= 5,4A så det är lite starkare ström än att ladda mobiltelefonen - den brukar ladda med 1-2A, nyare snabbladdare kan 3A vid USBspänning.

Om dina säkringar och bilens kablage klarar din strömstyrka kanske det finns billaddare för din laptop, som denna t ex
Länk
Då slipper du en klumpig omformare, fast å andra sidan kan du endast ladda datorn. Med en omformare kan du ju använda flera olika prylar som har 230V-kontakt.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det bästa borde vara att använda en originalkabel från datortillverkaren som är anpassad för att ansluta direkt till ett bil-eluttag ("cigarettändaruttag").

Jag har inte 100-koll på hur de olika uttagen i bilen är avsäkrade och vilka strömmar kablaget till dem är dimensionerade för, men troligen är eluttagen i t ex. bagageutrymmet dimensionerade för högre effektuttag än det som sitter i konsollen mellan stolarna ("cigarettändaruttaget").

I moderna bilar kan det sitta strömuttag på alla möjliga ställen och då vara dimensionerade för olika effektuttag - t ex. vid "askkoppen", under armstödet mellan framstolarna, i handskfacket, vid luftutsläppen till baksätet (mellan framstolarna) och i bagaget...dessutom kan det finnas ett eller flera USB-uttag som också kan användas för att ladda t ex. mobiltelefoner, men som troligen inte klarar av en laptopdators effektuttag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Laptops nuförtiden brukar ju fixa minst 4-8h på ett laddat batteri. Är du säker att ditt batteri är friskt, annars kanske du ska byta det först. PS kom ihåg att låg skärmstyrka och framförallt SSD disk, spar massor med kräm.
ba
13
bammoj666
BMW x3 år 16
Hejsan allihop.
Tackar allihop för svaren. Det är så lärorikt.

Har varit förbi Claes Ohlson och köpt en Spänningsomvandlare.
Som nämndes tidigare i tråden.

Var även in på BMW och pratade med dem om detta med Laptop och ladda i bil.
Och det ska fungera utmärkt.

Ska prova detta nästa gång jag ska på långtur. Återkommer med detta.

Häls Bammoj

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling, all feedback är intressant!

Det scenario jag kan tänka mig blir vanligast är att du laddar datorn under färd. Därefter vid lämpliga stopp så ska du kunna använda datorn på dess egna batteri i många timmar (som Lasse Eklunda nämner) - allt beror såklart på batteriets åldrande, dator, utrustning, power save lägen etc etc etc. När du sedan åker vidare så sätts datorn på laddning igen under färden.

Håller med, ssd i en laptop känns för mig numera som ett absolut måste (kastade exempelvis in en ssd i en äldre laptop och fick den att kännas lite nyare igen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.