|
|
|
|---|---|
|
I jakten på störande vibrationer har kardanaxeln plockats ner, flexskivan är inte i toppskick och stödlagret är rätt torrt på fett efter 25 år och 27000 mil. Slitsamt men billigt och enkelt att fixa. Det mer komplicerade är knutkorset mitt på kardan. När man känner på det märker man att det är nära att börja glappa, det går klart lättare just kring 'mittläget' när man rör på det. Man känner inte något glapp ännu men det bör vara på gång. Det skulle vara tråkigt att skruva dit det igen utan åtgärd. Tyvärr är ju inte korset bytbart med enkla medel. Finns det någon firma i närheten av Örebro som kan byta knutkorset och kanske rent av kolla över balansen i kardan också? Någon annan stans? Att köpa en ny komplett kardan för dyra pengar är jag inte sugen på... // Magnus | |
|
Länk Testa dem |
|
| Örebro känner jag inte till men den här firman finns i Sthlm. Länk | |
|
Efter lite undersökning är nu grejerna skickade till Kimstad Allbilverkstad som jobbar med kardanaxlar. Det var halva priset mot Sveabil i huvudstaden. Bara hålla tummarna för att grejerna inte blir borta så länge. // Magnus |
|
| Vad är priset? | |
|
1500 för montering och balansering, 700 för knutkors. Både plus moms. // Magnus |
|
|
Skriver lite noteringar kring jobbet för mitt eget minne och till nytta för andra. Bilen sitter ihop igen och är provkörd. Jag är inte helt säker på att alla vibrationer är helt borta men det är mycket bättre. Med bilen på pallbockar och körning upp till 120 km/h på mätaren kan man känna en del obalans vid vissa hastigheter, både med och utan hjulen på men med kärran ute på vägen är det svårare att säga att det finns några problem. Själva jobbet är egentligen inga konstigheter men innehåller många moment. Rostlösningsspray i flera omgångar anbefalles på allt som har med avgasröret att göra så man slipper förstöra några gängor där. Det är special skruv och muttar i skarvarna framför katalysatorerna, M8 med med 12mm skalle, fyra av varje. köp nya. 1/2" verktyg är lite klumpiga att komma åt med det går med lite våld. Packningarna (2st) spricker gärna, köp nya. Lossa skruv och muttrar vid skarvarna några varv men låt de sitta kvar, palla upp systemet bakom mittdämparna med garagedomkraft och en planka mellan. Skruva ner systemet och sänker ner det en bit bak, palla upp under kattarna med en pall eller drickaback etc så det inte brakar ner hela vägen. Dra i slutrören lite åt sidorna för att 'mjuka upp' skarven fram, när det rör sig kan lossa skruv och muttrar där helt och försiktigt lirka ner systemet på pallen/drickabacken etc innan du trixar ner det på golvet. Det går att göra ensam men blir lättare på två. Rengör och smörj alla gängor med med kopparpasta etc innan återmontering. Lossa skruvarna och muttrarna till hardyskivan är det tyngsta jobbet när man inte har massor med plats under bilen. Passa på att lossa skruven som håller ihop kardan vid knuten innan du tar bort den från bilen, går lätt när man kan dra åt handbromsen jfr när han har hela kardan liggande lös på bänken. Glöm inte att märka upp hur den sitter ihop. Häng upp den bakre delen med ett spännband runt röret med handbromsvajern så du får ner den kontrollerat utan att skada gummidamasken bak. Det är en jäkla massa kladdigt fett i CV-knuten bak. Passa på att kolla över 101 andra saker när du ändå är under kärran och har saker åtkomliga. Gummibussningarna i växellådans bakkant är en baggis nu. Och yes, V12:an låter riktigt mulligt när man startar upp den utan avgassystemet på plats :) |
|
|
Efter att kört lite mer och även mätt på vibrationerna kunde jag tyvärr konstatera att det vibrera i kardanaxelns frekvens i t.ex. 110 km/h. I jakten på att få hyfs på detta bytte jag bussningarna som håller diffen på plats, de såg inte dåliga ut men var säkert lika gamla som bilen. Ett jäkla jobb att byta och ingen förbättring när jag körde bilen på pallbockar. (Tack till grannarna som överlevde att låta V12:an gå en stund utan avgassystem för att få snurr på drivlinan.) Det som verkade lite mysko med balanseringen var att han satt dit en ny vikt fram vid hardyskivan och det sa han också när jag pratade med honom. Eftersom det verkade skumt tejpa jag fast en jämnstor vikt på andra sidan kardan och testa igen. Det blev bättre när jag körde 50 km/h på pallbockar. Efter denna insikt fila jag bort den nya balanseringsvikten och såg att förbättringen höll i sig utan vikter. Den bakre kardan hade fått en ny vikt vid knutkorset och när jag kolla med indikatorklocka mot den delen av kardan vi knutkorset rör sig kardan cirka 0,4 mm över varvet där vilket jag tolkar som att vikten behövs för att kompensera för det. Undrar om man kan anse det okay att det nya knutkorset sitter 0,2 mm off center? Efter att brottat upp avgassystemet igen var det dags för provtur. Vibrationerna kring 110 har nu flyttat upp till typ 140 istället så kardan bör vara mer i balans nu än tidigare. Jag är dock inte nöjd men tar en paus från att skruva upp och ner avgassystemet. // Magnus |
|
|
Vad kostar en ny kardan? Bytte på E34:an ca 2006/2007 och då gick den på ca 5000 |
|
|
Vet inte exakt, BMW pratade om kring 7' men var inte säkra eftersom de aldrig sålt en i Sverige sa de. Jag kan säga att jag ångrar att jag inte undersökte det mer istället för att bråka med den gamla. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.