AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

Frusen vevhusventilation, stor risk att oljan i avgassystemet/katten "tar eld"?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nu var det min tur att få täppt/frusen vevhusventilation i min BMW E39(523:an), motorn ryckte till/hackade till några ggr + ett "våldsamt blårykande" från slutröret :/

Oljenivå på min nivå(från MAX) dvs ok.(så några dl motorolja drogs in i motorn)
Kylvätska ok.

Konstaterat att det nu t.o.m. droppar olja från slutröret.
Vevhusventilationen har tinat nu så motorn går bra nu(verkar inte ha tagit skada), men som sagt, hela avgassystemet inkl katalysator är indränkt i olja nu..Hur det ser ut i insuget vet jag ju inte, men lär ju inte vara "rent" där :(

Tips att gå vidare i detta?
Risken för eldsvåda lär ju finnas i avgassystemet(+ givetvis i katalysatorn) och i slutändan risken att hela vagnen brinner upp?
Köra en blårykande bil i några mil för att "bränna ur" systemet, eller demontera allt och bl.a. byta katalysator + vevhusventilationen innan man kör vidare?

Vet inte riktigt hur jag ska göra...Köra vidare och hoppas på det bästa ;) eller fixa direkt det man tror är dåligt...typ.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att det är stor sannolikhet att det börjar brinna - det är plåtinkapslat och i syrefattig miljö, samt långa rör och stor volym avgassystemet.

Jag skulle kört som vanligt och låtit det rensa sig automatiskt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...
Då gör jag så :)

Kommer att montera några skydd att sätta bakom "kylarnjurarna", kan ju inte vara helt fel för om möjligt undvika för kall ventilkåpa under drift i alla fall..
Har ju blivit lite kallare här uppe nu.

Tack för input!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.