AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.071

Sänka en Xdrive F11 med luftfjädring

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Bmw 530D F11 M-Sport Touring
Har en 530D med pneumatisk luftfjädring i bak och det är en xdrive.

Min plan är att köpa större fälgar till sommaren, velar mellan 20/21"

Men frågan är nu, jag tycker att xdriven är väldigt hög, behöver man sänka den ifall man går på dessa storlekar jag kikar på för att det ska se "sjysst ut". Alltså ett stuk som går att åka med till vardags.

Kom gärna med förslag...
Xdrive har standardhöjd på chassi trots M-sport så den kan upplevas som hög. Personligen tycker jag den mår bra av att komma ner en bit. Jag bytte till 20” på min 520xdT M-sport förra året och i samband med det sänkte jag den med Eibach PROkit fram samt elektroniskt bak. Funkar kanon för mig, lagom låg och inte särskilt stötig.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Låter bra! Går det sänka själv via exempelvis Carly eller är det verkstad som gäller?
Går absolut att göra själv. Jag fick dock hjälp av en kille med min, osäker på vad han använde. Tog 5-10 minuter. Har tyvärr dålig koll på programvaror så kan inte guida dig där men det gör säkert nån annan här på forumet snart.
Går även bra att byta fjädrarna fram själv. Lite trångt och bökigt men det går hyfsat smidigt med rätt verktyg.
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Hej

Sänkte min gamla 530D F11 xdrive -12 med nivåreglering bak samt H&R 35 mm sänkning fram, samt 20" sommar för ca 4 år sedan.

Gjorde detta på Schmiedmann utanför Kungsbacka.

Ska dit imorgon med min nuvarande 530D xdrive och göra samma procedur fast med Eibach 30 mm sänkning fram.

Ska ta före och efter bilder som jag kan ladda upp imorgon på bilen jag har idag med 19" vinterfälgar.

Laddar upp en bild på hur det blev med sänkning på min gamla bil så länge.

Länk

mvh

Emil

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Bezbeckman: ser riktigt trevligt ut, jag är ju lite inne på köpa mig en uppsättning 21", lutar mer och mer åt det faktiskt. Frågan är ifall man ska testmontera hjulen först innan jag köper fjädrar... 30mm borde vara typ samma stuk som din då?

Såg att det finns alternativ att köpa om man inte vill lägga typ 3000kr ich på Schmiedmann. Jspec säljer framfjädrar ifrån Eibach. Dessa borde väl fungera?

//Martin
Eibach har två olika kit till f10/11, PRO kit och sportline. Var du köper dem spelar ju ingen roll. Personligen tycker jag Schmiedmann’s är dyra med det mesta.
PRO kit är som sagt de jag har och resultatet blir något lägre än en M-sport utan xdrive. Sportline sänker 45mm enl papper och på de bilder jag sett ser man att bilen då är rejält sänkt. Hur man vill ha det är ju upp till var och en. Generellt blir ju dock bilen mer stötig ju mer man sänker om man tänker på komforten. Med 21” blir det ju också mindre gummi att ta stötar med.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Då tror jag på pro-kit... får nog köra på de. Vill inte ha något böttsänkt, utan stilrent. 21" kan vara lite i största laget på en brukis... ska fundera lite. Dock så sväljer ju F11an lite hjul 😃
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Hej igen.

Nu är nya bilen sänkt med Eibach 30 mm sänkning fram samt programmering i bak.

Om jag sla jämföra med min gamla F11 med H&R fjädrar så tycker jag att höjdskillnaden är marginell.

Men däremot så känns bilen med eibach mycket mindre stötig/hård och det är för mig väldigt positivt. Tror att H&R bar mycket hårdare.

Jag är nöjd med resultatet eftersom jag precis som du tycker utseendet blir bättre med en liten sänkning.

Skickar en bild hur det blev.

Länk

Mvh Emil
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Glömde skriva att det sitter 19" vinterdäck på 245/40, kommer köra 20" på sommaren med 245/35 runt om.

Satte även på en frontläpp i fram och har inga problem att komma över vägbulor eller höga trottoarkanter.

Kanske kan fungera som snöplog om det mot all förmodan skulle komma mycket snö 🙂
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Vart ju riktigt bra de där. Jag beställde samma sänkningssats som du gjorde. Sen blir de 20" Rohanna RC3 👍🏼🥵
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Riktigt fina fälgar Rohana, tror du kommer bli nöjd med 20". Lite mindre stötigt än 21" som NGV11 nämde.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Hej. Sitter med INPA nu som jag köpte. Dock på tyska... någon som vet hur man ställer höjden i programmet?
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Såhär vart min med eibach pro kit 25mm. Nu vart det JR11 ist för Rohana...

Länk
👍🏻
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.