|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft problem med min handbroms så har precis bytt backarna, alla fjädrar, justerskruvar och "expander / den som trycker ut backarna". men har fortfarande problem. På ena sidan låser den bara så hjulet inte kan snurra bakåt men kan fortfarande dra det framåt med handkraft. några tips? Sen undrar jag om man ska trycka ut justerskruven ända tills backarna ligger emot "stoppet som på bilden?" Länk mvh Erik | |
|
Den detalj, som du ringat in, ser ut som just expandern. Har du kollat så att allt rör sig riktigt? Att vajrarna rör sig lätt, att expandrarna rör sig lätt, att du har justerat skruvarna (de med stjärnmuttrar) rätt? De senare ungefär 1) tills du inte orkar vrida trumman/skivan för hand och sen 2) backa tills det går. Bmw säger tolv hack, men jag brukar nöja mig med mindre - nya belägg brukar behöva slitas in. Observera att justerskruvarna skall dras åt olika håll på vänster resp höger sida, om de sitter i original-läge. (Jag tror att det går att vända på dem.) /Lennart |
|
|
Vill tillägga att just expandrarna gärna rostar ihop och det utan att man tänker på det när man grejar. Lätt att åtgärda med WD40, en aning fett och lite motionerande. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det låter ju märkligt. Första jag tänkte på när jag såg rubriken var snedslitna bromsbackar. Nu är det ju allt nytt och ser ju fint och snyggt ut när jag tittar på bilden. Och det är snyggt och rent inuti bromsskivorna också - eller hur? Är backarna vända åt rätt håll? Jag har sett backar vända åt alla möjliga håll som är fysiskt (och icke-fysiskt) möjligt. Är det rätt handbromsbackar för denna modellen? Justerskruvarna justerar du när du monterat på hjulen (genom att ta skippa en hjulskruv och genom hålet kommer du sedan åt justerskruven med en lång skruvmejsel). Se först till att justerskruvarna rör sig utan problem (kolla att det är lite fett tex MoS2 inuti dem också). Börja med att ha de fullt inskruvade. Därefter montera hjulen (skruva dit alla hjulskruvar utom en på varje sida), men låt bilen vara upphissad med hjulen helt ovanför marken. * Lossa handbromsdamasken. * Lossa muttrarna till vajrarna helt och hållet tills vajrarna är helt slappa och lösa (ta till lite marginal och snurra ut muttrarna en bra bit). * Lossa handbromsen helt (dvs i helt "nedfällt" läge). * Börja spänn åt justerskruven med skruvmejseln tills du inte kan vrida hjulet i någon riktning, backa sedan tillbaka 10 kuggar/hack. * Gör samma sak på andra sidan. * Dra upp handbromsen sex klick. * Skruva åt muttrarna vid handbromsvajrarna så att det blir lika svårt att vrida runt bakhjulen (inte omöjligt men bara väldigt trögt). * Lossa handbromsen helt och kolla att hjulen rullar fritt. * Här kan det vara lämpligt att dra åt handbromsen hårt tre-fyra gånger för att få alla delarna att "sätta sig" så att säga. * Prova att dra åt något eller ett par hack i taget och känn på bakhjulen att det gradvis blir trögare och trögare att dra runt hjulen - justera om nödvändigt. |
|
Tack för tipsen ska dubelkolla att backarna är rätt och följa alla stek ni rekomenderar. |
|
|
Kan vara läge att kolla så inte hålet där bajonettfästet för stiften som håller fast backarna i bromsskölden inte har blivit för stora av rost - det är mycket vanligt på E46:orna numer om sköldarna inte är bytta...då lossnar stiftet och backarna sitter löst och kan låsa sig om hjulen rullar åt endera hållet beroende på vilket stift som lossnat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.