AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.618

Oil level sensor fault. E61 523-10

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Har fått oil level sensor fault i displayen och när jag läser ut felkod får jag 0002E9F oil condition sensor.
Är detta samma givare?

Är inte säker på att någon givare är trasig.
Har googlat runt lite och hittat att problemet kan uppstå vid korta körningar vintertid och det stämmer bra överens med hur bilen har gått det sista.
Ska försöka åtgärda problemet med lite hårdare körning i eftermiddag och hoppas jag kan få bort felkoden tills nästa oljebyte.

Kan dessa givare rengöras eller är det bara att köpa ny som gäller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp, det är samma givare. Om det endast är felkod på denna sensor och inga andra sensorer (som IBS eller generatorn) så är det ganska sannolikt fel på givaren (men det behöver inte alltid vara det).

Nej, det finns inget direkt att rengöra i dessa sensorer. Jo, teoretiskt sett så kan det klägga igen men är oljan och förhållanden så dåliga så har man större problem (är hål där uppe och där nere på sensorn om jag minns rätt och oljan sitter i ett par kolumner där både nivå och "kvalitet" känns av mha kapacitans).
Vid vissa scenarios (de som du nämner) så skulle man väl kunna tänka sig att inte helt omöjligt (men måste vara ganska ovanligt och bara under väldigt speciella förhållanden) att den inte fungerar korrekt under en viss kort period. Men en lite längre körning tar isåfall bort ett sådant problem ganska omedelbart.

Precis, iallafall värt att prova att köra bilen lite längre än de där puttriga småturerna. Behöver inte köra hårt, tvärtom. Kör långt och länge! Moderna motorer har en mycket hög normal arbetstemperatur (det sparar bränsle men å andra sidan slits alla externa plastdelar och allt annat ut dubbelt så snabbt) vid vanlig körning men kör du hårt sänks arbetstemperaturen. Du vill få hög temperatur i systemet och bibehålla detta under en längre tid. Kombinera denna längre körning med lite svängar, inbromsningar, accelerationer - kort och gott vad man upplever när man kör tex från Malmö till Anderstorp Raceway :-)

Lite kuriosa. Här kan du se min ECT på min N46-motor vid en körning mellan Malmö-Ronneby (ca 20 mil).
Länk

De perioder med 80 grader C är när jag gasar på lite extra och hastigheten är över 120 km/h (om jag minns rätt). Då bestämmer sig detta motorstyrsystem att sänka ECT till 80 grader C. Men normaltillståndet (och där den vill vara så ofta som möjligt) är ett ECT på 100 grader C.

Nu är min motor inte särskilt "modern" (tack och lov) och har bara två lägen (100 grader C och 80 grader C) medans modernare motorer som tex din har ofta fyra lägen (Economy Mode på 108 grader C vill den vara oftast i, sen finns Normal Mode på 104 grader C och sen två High Mode på 95 grader C respektive 90 grader C).
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Körde bilen hem från jobbet igår. (ca 3 mil landsväg) Låg på någon växel lägre än jag brukar hela vägen samt bromsade in och drog på emellanåt. När jag kom hem så gick det att nolla felkoden utan att den kom tillbaka just då iaf.

Kollade även av lite värden live med carly:
Oil temp sensor 214F
Oil level sensor 2,20 in
Oil level raw value 80,00
Oil quality sensor 4,36.

Har ingen aning om vad vissa värden är men får iaf ett värde vilket borde tyda på att den fungerar?

Idag har sambon varit ute på en sväng på ca 2 mil och hon hade inte fått något felmeddelande i displayen iaf så hoppas det funkar.

Har tänkt byta oljan imorgon men frågan är ju om jag bör ta givarn samtidigt eller om jag ska chansa på att det har ordnat sig permanent.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, att någon felkod inte dök upp kort därefter indikerar att det inte är ett "komplett haveri" i sensorn iallafall.

Nej, bara för att du får upp värden betyder inte att den fungerar. DME'n kan ha många olika strategier för att hantera bortfall av informationsflöde och du vet aldrig med säkerhet vad du tittar på när det gäller interna dataflöden.
Exempelvis kanske den visar senaste kända värden, den kanske visar substitutvärden (tex oljetemperaturen tas numera istället från motortemperaturen), den kanske kör dead reckoning på de PID's där den inte får någon information ifrån längre som tex den kanske försöker estimera oljenivå baserat på körsträcka, varvtal med mera. Vem vet... Att köra med substitvärden, då främst bland motorstyrningsparametrar, är mycket vanligt.
Däremot tittar man på OBS PID's så får man inte enligt specifikationerna visa några substitutvärden (detta just för att man inte ska luras).

Nja. chansen att det ordnat sig är nog inte så stor. Vad jag sett så är det ganska vanligt att dessa sensorer slutar fungera korrekt förr eller senare.
Du skulle kunna vänta med att byta den och se om det blir bättre (men eftersom de tagit bort oljestickan är iallafall jag i stort behov av en sensor som jag vet jag kan lita på och fungerar hela tiden utan några tveksamheter - hade oljestickan varit kvar hade det varit en helt annan story). Skulle du ändåså behöva byta efter en tid så går det fint att återanvända oljan (men då ska man ska ha ett 100% rent uppsamlingskärl där allt i kärlet är noga rengjort inklusive hällpip, kanter med mera och innan man tappar ut oljan så ska man rengöra runt dräneringspluggen och se till att oljan inte rör någonting när den rinner ut).

Men köper du en ny sensor så gäller endast BMW Original (eller Bosch, Siemens och möjligtvis Hella) - inget Kina-junk med andra ord.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger men fackspråket är över min kunskapsnivå. Dålig koll på de flesta förkortningar.

Hursomhelst har jag sammanfattat det så att jag bör byta sensorn. Beställer en idag så får jag ta och göra servicen så fort den kommer. Kollade oljenivån dagen innan felmeddelandet dök upp och då visade den strax under maxnivån. Motorn läcker inget så köra någon vecka till bör inte vara några problem.

Jag gör som många andra och köper stora dunkar olja från Tyskland så oljan i sig blir inte så dyr. Det är mest att få tiden till att skruva som är lite jobbigare att få till även om en mindre service inte är något jättearbete.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Problemet tycks vara löst. Gjorde en vanlig service och sen dess har det inte kommit några felkoder. Har en ny givare liggandes på hyllan nu om felet skulle komma tillbaka:)

Körde Castrol Edge olja innan och den byttes för ca 1 år sedan. Alltså är det som väntat att longlifeoljorna bör bytas oftare än rekomenderat. Iaf om man kör korta sträckor. Denna gången blev det Aral. Hoppas inte felet återkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant! Har du tur så var det bara massa gucka inuti sensorn.

Själva oljorna är det inget fel, de är riktigt riktigt bra.
Det är det här fåniga med att förlängda serviceintervallen som alla biltillverkare kör stenhårt med. Fungerar säkerligen fint under "ordnade former", lämpliga körscenarios och en helt ny motor - men det är långt ifrån verkligheten för många fordon (speciellt de här korta sträckor och puttrande mestadels på tomgång och knappt stödgas och med dagens motorer tar det ju evigheter innan motorn kommer upp i arbetstemperatur).

Kör själv också med "extra byte i halvtid". Kommer det att skydda mig mot alla problem? Nej, självklart inte - men jag tror (hoppas) att det undviker eller iallfall skjuter upp en del problem.

Men händer något här så följ gärna upp - allt är intressant!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.