AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
842

Massa felkoder,men vad kan vara fel? E39 -02

Har precis fått tillbaka en ganska sliten E39 som brorsan kört nåt år! Alla problem började med att motorn kokar och motorlampan lyser.
Har ikväll kollat,och det verkar inte vara nån cirkulation i kylsystemet alls. Vet att det kan vara problem med vattenpumpen på dessa bilar,så ny pump köpt. Men jag kollade felkoderna som fanns,och dom är
följande:
7B activation,map cooling
F2 cylinder 5 misfire
F3 cylinder 6 misfire
F1 cylinder 4 misfire
E3 fuel trim bank1 above permissible range
E4 fuel trim bank2 above permissible range
CA fuel trim bank1 control limit
CB fuel trim bank2 control limit

Sen var det annat gällande styrvinkelsensorn, men den gick att initiera /ställa in tror jag!

Som det verkar finns det ingen cirkulation i kylsystemet, så troligen är vattenpumpen defekt. Och
jag ska byta i helgen,men när jag Googlar koden 7B verkar det vara nåt med termostaten.
Har beställt även denna som jag får i helgen, men dom andra blandningsfelen är jag osäker på.
Vet att bilen varnat för blandningsfel tidigare,och efter att felminnet rensats har det varit släckt i ett
par veckor tidigare återkommer felet ganska omgående.
Är det luftläckage eller fel på antingen luftmassemätare eller Lambdasonder?
När jag kollar "livedata"på sonderna verkar dom jobba som dom ska.

Eftersom det är en äldre bil med många mil( 30500),har jag ingen lust att lägga på varken massa tid och pengar på den, men vill ge den den en sista chans inför besiktning.
Tacksam för synpunkter och tips!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom du har 7B kod och fuel trim felkoder så låter det som det är en M54 (eller en M52TU) motor vi pratar om :-)

Felkoderna E3,E4,CA,CB är ofta pga tjuvluft (speciellt då det är felkoder på båda banker).

Börja att kolla vad dina fuel trims är på tex tomgång (med varm motor).

Såg datan från upstream syresensorerna bra ut då?
Hur såg den datan ut?
Under vilket scenario observerade du datan?

Här är lite exempel på intressanta PID'ar man tittar på ibland i de första stegen vid felsökning.

Fuel Trims samt Upstream Syresensor på en B5254S motor
Länk

STFT och LTFT för bank 1 och bank 2 på en M54 motor
Länk
Länk

ECT över en längre period på en N46 motor
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.