|
|
|
|---|---|
| Har haft ett klonkande i framvagnen en tid nu som hörs när man kör över små ojämnheter i låg hastighet. Var inkallad på service (garantiåtgärd) hos BMW för några veckor sedan där man bytte ut styrväxeln och tänkte att det kanske hjälper, men det gjorde det tyvärr inte. Vad är den vanligaste anledningen på den här modellen (F20)? Står jag stilla och gör snabba rattutslag och höger/vänster så kan jag också uppfatta ett litet glapp. | |
| Miltal? Låter det från båda sidor? | |
| Drygt 7000 mil, svårt att säga men jag tycker inte att det kommer från en specifik sida av bilen. | |
| Sannolikt bussningarna i stagen som håller krängningshämmarna. Nya stag kan köpas för någon hundring styck på nätet. Hos bmw kostar de många gånger det priset. | |
|
Kan ju vara lite vad som helst i bussningar, leder, stag eller fjäderbenslagring etc. Så det kan vara på sin plats att försöka lokalisera varifrån ljudet kommer. Be någon stå utanför bilen och lyssna, kör lite fram och tillbaka och bromsa etc. Ryck och slit lite i delarna osv... Jag gjorde ett mekartips kring byte av krängningshämmarstag på E46 för ett antal år sedan - kika under Gör-det-själv. Arbetet och principen bör vara nästan identiska även om vissa små detaljer kan skilja... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
(intressant att BMW byter styrväxeln och hoppas på att klonket försvinner; eller skulle den bytas ändå...?) Jag hade dåliga topplagringar som gav ett knakande, kanske klonkande ljud vid stora rattutslag i låg fart; lät mycket likt dåliga drivaxlar på framhjulsdrivna bilar |
|
| Som Blixten redan sagt... Sannolikt bussningarna i stagen som håller krängningshämmarna. Nya stag kan köpas för någon hundring även hos BMW. Blev förvånad över vad billiga de var på BMW när jag bytte dem på Z4:an för några år sedan. | |
|
Tack för input, jag tar nog och byter stagen eftersom de är så pass billiga. @Matthias: Bytet av styrväxeln var ett byte som gällde generellt för denna modellen på begäran av BMW själva, så det hade inget att göra med missljudet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.