AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.756

Oljeläckage motor/automatlåda E93 2008

Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Hej.
Pärlan (330i - 08 cab) va på efterkontroll hos bilprovningen och dom upptäckte ett oljeläckage mellan motor och automatlådan.
Någon som vet om detta är allvarligt, ev ca kostnad för reparation och är det ett välkänt problem?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vanligast vid denna typ av fel är att det där bakre packboxen (den som tätar runt vevaxeln) som börjat läcka.

Växellådor (både manuella och automat) kan ju såklart också läcka, men man brukar ganska snabbt kunna se på oljan vad den kommer ifrån (motorolja och växellådsolja är olika och ibland räcker det med att lukta på oljan så vet om det är från motor eller lådan).

Nu behöver det nödvändigtvis inte vara från bakre packboxen, det kan läcka ovanifrån, framifrån eller bakifrån och luftvirvlar, gravitation och massa pryttlar ivägen kan göra att vätskor inte längre följer de vanliga naturlagarna.

De på besiktningen har dock både erfarenhet och kunskap så diagnosen är nog korrekt - men med dagens moderna bilar så är det extremt begränsat med hur mycket de ser (numera ser de bara plastsjok precis överallt - du kunde lika gärna satt fyra hjul och en ratt på en plasthink och rullat in för besiktning).

Välkänt eller vanligt vill jag nog inte säga det är, men läckage från både främre och bakre packbox på tex N53/N54 förekommer och man ser det då och då - är ändå bara runt 10 år gamla motorer vi pratar om så jag tycker det är alltför tidigt (att min gamla M30 motor behövde byta vid 30 000 mil / 20 år är ju en sak).
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Precis som slangen skriver så förstår jag inte hur bilprovarna kunde se var det läcker om du har alla plastsjok på plats under bilen. Om de är på plats så kan det ju läcka lite överallt och samlas upp på plasten under motorn. Checka under oljefiltret eftersom det inte är helt ovanligt att man får läckage där.

Om det är konstaterat att det verkligen är mellan motor och växellåda så är det sannolikt bakre vevaxeltätningen på motorn vilket innebär att du måste ta ner växellådan till en hög arbetskostnad. Då skulle jag inte bry mig om det om inte läckaget är så stort så att man känner sig miljöovänlig. Är det bara några droppar där du står parkerad så spelar det ingen större roll.
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Nu börjar det klarna vad som är problemet. Först trodde verkstaden att det var ventilkåpspackningen som läckte. Dom beställde hem ny packning för byte.Då upptäcker man att läckaget kommer från topplockspackningen. Skruvar ihop allt igen och jag måste nu ta ställning till en dyrbar reparation. Bilen går normalt och ryker inte, oljeläckaget syns knappast i instrumentet och det syns inga droppar på marken.
Jag har fått offerter från olika verkstäder med stora prisskillnader. Vissa med slipning av toppen och vissa med endast byte av packningen. Nu till frågorna, Vågar jag köra lugnt med bilen tills jag får tid för byte? Måste man alltid plana toppen vid packningsbyte, eller kan det i vissa fall räcka med packningsbytet. Pärlan har endast gått 9400 mil och är av årsm -07. Är detta ett vanligt fel?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det får nog anses som ett relativt ovanligt fel (men det händer ibland).

Fast innan jag hade gått vidare med byte av topplockspackning hade jag velat vara väldigt väldigt säker på att det är från topplockspackningen det läcker (och inte från exempelvis vakuumpumpen där bak på toppen).

Men läcker det olja från mer än ett ställe så är det riktigt knivigt att hitta - så man får i princip göra som verkstaden gör och byta den komponent man med säkerhet vet att den läcker och sedan rengöra riktigt noggrannt och sedan observera (ibland räcker en kort runda) från vilka mer ställen det läcker ifrån.

Vet du varifrån det läcker nu? Kan man se läckaget (förutsatt man plockar bort allt skit i form av plastsjok och annat skräp)? Min känsla är att det kommer att läcka mer och mer med tiden (om det är topplockspackningen som börjat ge efter).

Huruvida du kan köra eller inte beror på hur stora mängder som läcker och lite var det läcker ned på och hur det rinner.

Nej, man måste inte alltid plana toppen. Men man måste rengöra packningsytan på toppen (och även blocket) så är det riktigt riktigt rent och inte det minsta skräp kvar. Dessutom måste man oavsett kontrollera skevheten på toppen. Så därför är en planing en ganska snabb/enkel operation för att åstadkomma ovanstående. När man säger plana i dessa sammanhang brukar ofta mer mena shimma av ett ytterst tunt lager (har gjort det några gånger och det brukar ligga på runt 0.1 mm som tagits bort då).
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du behöver inte byta topplockspackning. Förmodligen har en av aluminiumbultarna som sitter i topplockets ”utsvängning” runt oljefiltret gått av. Om jag minns rätt är det tre bultar där och det enda som händer är att du får ett relativt rikligt oljeläckage. Bulten har inget att göra kompressionen mellan topplocket mot blocket. För mig hade den minst åtkomliga gått av vilket innebar att insuget måste släppas för att komma åt den. Se Länk
Jag använde denna guide när jag gjorde jobbet: Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter det blev det tätt så jag tog inte bort ventilkåpan och bytte ut dem som sitter under den.

Nya insugspackningar och en bult var det enda delar som behövdes.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det Mats! N52/N53 har ju en lite egenhet kring det där! Kanske fler motorer som har denna egenheten?

Fast sannolikheten för detta beror ju såklart på varifrån det läcker olja - vilket vi inte vet - enda vi vet är "oljeläckage mellan motor och automatlådan" vilket nu övergått till "läckaget kommer från topplockspackningen".

Så kort och gott faller allting tillbaka till mina två huvudpunkter:
>> "Vet du varifrån det läcker nu?"
>> "vara väldigt väldigt säker på att det är från topplockspackningen"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Precis! Fast det fina är ju att man inte behöver demontera toppen. För mig blev det tätt med att enbart byta bulten. Bytte ingen packning utan drog bara åt till rätt moment. Hade det inte varit för att insuget låg över bulten, så hade det varit ett tiominutersjobb. Pilla ut den trasiga och i med en ny.
Demontera insuget och dra ut det någon cm tog ju dessvärre sin tid.
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Stort tack till Mats och BMW slangen för goda tips och råd.

Jag ska kontakta verkstaden igen och be att dom börjar med att kolla skruvarna till utsvängningen till oljefilterhållaren, om detta inte är problemet får dom börja kolla topplockspackningen, så får jag se var det slutar någonstans.
Jäkligt tråkigt att drabbas av detta. Köpte "pärlan i december och har bara kört ca 300 mil. Bilfirman som är MRF ansluten vill ännu så länge inte ta något ansvar för problemet, så jag tänker fortsätta till ARN.
Jag återkommer med rapporter om status.

Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Hur vet jag om jag har en N52 eller N53 motor?
Den är tillverkad -07 med årsm -08 och 272 hk

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har med 99.9% säkerhet N53-motorn. Vilka är dina 7 sista siffror i chassinumret?

@Mats : Bra tänkt där kring den där "balkongen" på den motorn, är ett lite märkligt fel dessutom. Och ta bort ett insug var liksom simpelt förr, men på dagens moderna motorer är det ett ett jäkla jobb.
Såg nyss byte av ventilkåpa på en N51 (aldrig gjort det själv), det var saker i vägen till förbannelse och för varannan del som demonterades nämndes "detta är plast och går mycket lätt sönder när det är några år gammalt". Tog evigheter och trångt och jäkligt. Förstår att inga ungdomar har något större intresse för detta längre. Jämför med byte av ventilkåpa på M20- eller M30! :-)

Är det sådana där knäppa alu-skruvar (då N52-motorn var väl först ut med att få block gjorda av en magnesiumlegering)? BMW uppger väl att dessa är engångsartiklar, dvs kan bara dras åt en gång. Och det är petigt med moment och vinkeldragningen där. Går garanterat att återanvända, antar de dras till torque-to-yield så risken för att det inte blir korrekt förspänning (och att de således kan vibrerara loss) ökar väl markant om man återanvänder dem. Men de verkar ju ha en tendens att lossna ändåså :-)
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Fortsättning på problemet,
Bilen är nu inlämnad på annan verkstad för felsökning och åtgärd.
Under tiden maler arbetet vidare med att försöka få säljande företag att bekosta reparationen, vilket dom inte är villiga till. Jag tänker dra ärendet vidare till ARN och åberopa konsumentköplagen
Säljaren menar att jag själv har orsakat problemet med topp packningen.
Jag köpte bilen i början av nov - 19 och läckaget upptäcktes hos Svensk bilprovning 21 feb. och endast 143 körda mil! Säljaren menar att det borde synas på HC värdet att packningen är kass. I november visade HC värdet 7 och i feb visade värdet 15.
Ja visst, en dryg fördubbling, men är det en stor skillnad eller kan den bero på att motorn har haft olika temperaturer vid de olika testtillfällena?

Jag ser också att SV bilprovning i sitt protokoll anger bilen som import, medan CarInfo anger Svensk såld? Någon som kan förklara för mig varför man anger olika ursprung.
Lovar återkomma med fortlöpande info

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt uttalande från säljaren (angående läckage borde synas på HC-värdet). Det är ju endast till viss del sant om olja läcker in till förbränningen. Men felet som diskuteras här är extern oljeläckage - det är fullt möjligt (och på många motorer även mycket sannolikt) att om det läcker olja från topplockspackningen så läcker det externt men inte in i förbränningen.

Nej, en skillnad från HC 7 till HC 15 kan man inte dra några som helst slutsatser på. Det är på tok för lite data i förhållande till parameterrymdens dimensioner (dvs antal faktorer som kan påverka detta).

Men i ärlighetens namn - är vi så säkra på att det faktiskt är topplockspackningen som läcker? Det verkar fortfarande vara insvept i dimma om vad det faktiskt är som läcker (vilket är nog varför bilen lämnats till annan verkstad för felsökning & åtgärd).
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Ny information.
Den nya verkstaden höll med om att läckaget kanske inte kom från topp packningen, och har nu bytat packningen till Oljefilterhållaren. Efter att ha låtit motorn gå länge har läckaget på vänster motorsida upphört, däremot är man osäkra om det är tätt på höger sida. mekanikern misstänker att han kanske har slarvat med rengöringen tidigare och att det kan vara gammal olja. dom ska tvätta rent igen och hoppas att problemet är åtgärdat.
Fråga: om man bytar packningen vid oljefilterhållaren, kan man då återanvända de gamla bultarna, eller måste dessa bytas, med tanke på tidigare inlägg?
Dock misstänker man att det finns olja i kylarvätskan. Kan detta isf vara en följd av läckaget vid oljefilterhållaren?
Ska bli spännande att se var detta slutar

ny rapport kommer

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om bultarna är av aluminium (vilket de bör vara) så ska de alltid bytas!
Jag har svårt att se att det ska komma olja i kylvätskan pga läckage vid packningen till oljefilterhuset. För att vara säker, byt kylvätska och kör ett tag så ser du ju om du får olja i den igen.
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Så här gick det:
Nu är pärlan tät och hemma igen !!!!!!!
Stort tack för goda och kloka tips.
Det visade sig att läckaget kom ifrån oljefilterhållaren. Nya packningar och så blev det tätt igen. Hoppas bara att det håller sig tätt i framtiden också.
Verkstaden konstaterade också ett läckage ifrån packningen till oljesumpen,
Även denna packning är nu bytt.
Hoppas verkligen att det inte dyker upp fler överraskningar nu.

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Lycka till nu med bilen. Jag har också köpt mej en 330i e93....Underbar bil :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.