AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
6.175

BMW Concept i4

Sida 2 av 3
Grillens form i sig befäster ju på ett positivt sätt märkets identitet, tradition och ansikte utåt, men den är för stor och påträngande i denna version, kan kanske mildras närmare produktionsstadiet.

Värre är framhjulens ytterst begränsade fjädringsväg. I kombination med slopad fjädringsfunktion hos däcksidan kommer bilen att studsa fram även med luftfjädring på ett oacceptabelt sätt. Lär blir föremål för ändring!

Glastaket skulle ställa enorma krav på AC och medföljande effektåtgång på batterierna. Man kan givetvis göra det av fotokromatiskt tvåglas, men ljudmässigt är stora glasytor i kupén ingen fördel. Frågan är om det hänger med in i produktion med nuvarande utformning.

Att göra bilen så designmässigt avvikande för att signalera att det rör sig om en elbil kan vara tvåeggat. Det finns en pedagogisk fördel med att inte göra övergången från dagens modeller för brutal och kanske direkt skrämmande och stigmatiserande för många. Även BMW-märkets nya utformning kan ge dagens kunder ett främmande intryck vilket är kommersiellt helt oönskat.

Att presentatörens kavaj förfaller var måttbeställd åt Kalle Anka drar ett onödigt löjets skimmer över det hela även om det givetvis saknar all relevans för bilen i sig. Man kan hoppas att han har en 10-årig son som kan ta över plagget snart, innan även han växer ur det.
Glastaket är inga problem. Polestar 1 har glastak, och det funkar hur bra som helst.
Vad innebär "inga problem" för instrålning samt ljudnivå? Givetvis finns även en krocksäkerhetsaspekt där uppfattningarna verkar gå isär.
Jag kör tiotals mil i veckan med den bilen på alla sorters vägar, och har gjort så i drygt ett år. Har således kört både i sträng vinterkyla och het sommarvärme - inga problem med strålning. Nu är inte taket i den bilen ofärgat utan det är mörktonat, men ändå.

Oväsen kommer från de karmlösa dörrarna och inte från taket, men först i hög fart.

Gällande krocksäkerhet så vet jag inte.
Ska man uppfatta det som att Polestar 1 har ovanligt mycket vindljud? Var kommer namnet ifrån förresten (och jag menar då inte den kosmologiska bakgrunden)? Är inte svensk så måste be om ursäkt för min okunnighet. Vad kostar en "Polestar 1" ungefär?

Eldriften ställer ju stora krav på att bullerkällor ska elimineras. Har kört en hel del EVs och vägljud verkar vara ett genomgående problem. Man vill/kan inte kosta på en för tysta elbilar relevant vägljudsisolering. Tesla kan nämnas som ett avskräckande exempel, speciellt då med tanke på prisbilden!
Nej, inte ovanligt mycket vindljud men den låter i fart. Mer än vad en bil med riktiga dörrar gör, men det är samma som med alla andra karmlösa bilar. Mina E92 335i och F32 435i har varit likadana.

Polestar var en fristående firma som trimmade Volvobilar för massa år sedan, men som blev uppköpt av Volvo på senare tid.

Grundpriset ligger på 1,7 miljoner. Det är ingen elbil utan en hybrid.
Låter spännande, i4 lär hamna uppåt 2milj SEK om man får tro rykten. Låter lite mycket kanske. Man kunde ha sparat in en del utvecklingsmiljarder om man låtit all kosmetik vara och siktat på en bil mycket närmare dagens modeller. En förestående lågkonjuktur av globala mått kommer inte att hjälpa till. Tror vi kan vara på väg in i en tillnyktringsfas där Fiat 500 i elversion kan få större utrymme. Ingen bil jag personligen är intresserad av pga bristande utrymme/säkerhet.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Klart den inte kommer kosta 2 miljoner, var har du fått det ifrån?
Och vem fan bryr sig om fjädringsväg på en konceptbil...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I4 ser spontant ut som en 700-800’ bil... om priset sätts till 2 miljoner så kommer inte många säljas. Det är nog någon som dragit ett skämt på din bekostnad 332.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Target price för konceptet är €65.000 enligt tidigare pressmeddelanden.

Knappast på min bekostnad eftersom ryktena som sagt verkar sakna all verklighetsförankring. När jag skriver "lite mycket" är det givetvis skämtsamt!

Spännande dock varför "Polestar" inte får heta Volvo och hur den hittar kunder i ert land för 1,7 miljoner SEK. Jag har aldrig ens sett bilen så jag kan inte uttala mig om huruvida den är värd sitt pris!
En Volvo hade aldrig fått kunder för 1,7 mille, men Polestar är inte Volvo och når därför ut till en helt annan kundkrets.

Polestar 1 är sjukt cool och verkligen brutalt snabb.
Intressant hur Volvo upplevs som ett alldeles för svagt varumärke i sitt eget land medan det helt okända (åtminstone globalt), "Polestar", ska väcka köparnas uppmärksamhet. Jag kanske har fel men handlar det inte om en produkt som ägar- och komponentmässigt i allt väsentligt trots allt är en Volvo? Ligger det kinesiska idéer bakom det hela?

Nu handlar ju tråden om BMWs ansträngningar på elbilsfronten och därvid måste jag erkänna att jag finner det otänkbart att BMW skulle "uppfinna" ett helt okänt varumärke i samband med eldrift. BMWs statusmärke är ju RR men då handlar det ju om produkter på en helt annan nivå och kanske världens starkaste varumärke som minst sagt är etablerat.

Som kanske märks är svenska inte mitt språk och ber om ursäkt för om oklarheter uppstår, men jag kan inte riktigt tolka innebörden av att Polestarbilen är "sjuk och brutal".

Vore intressant att höra om fler upplever Volvo som ett så belastat varumärke. Alla i Tyskland är givetvis inte BMW-fantaster heller, men att man inte skulle våga släppa en BMW med eldrift på grund av märkets dåliga rykte förefaller de jag pratat med här som absurt!
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Själv hade varit mer intresserad av en bil med färre hästar i bilen, långsammare acceleration och betydligt längre räckvidd. Då skulle det vara intressant men inte så som den är specad.
Nej, lyssna nu här:

1) Volvo är inget svagt varumärke i Sverige, och har aldrig varit. När sa jag det?

2) Polestar är inte okänt inom Volvokretsar, varken i Sverige eller utomlands. Att du inte vet något om Polestar är väl för att du inte vet något om Volvo.

3) Volvo har inte uppfunnit Polestar.

4) Volvo är inte belastat. Varifrån har du fått det?

5) Alla i Sverige tycker inte om Volvo. Jag gillar inte Volvo speciellt mkt. Men alla i Sverige har en relation till Volvo på ett eller ett annat sätt. Volvobilen har alltid funnits där, vare sig det var i det egna hemmet eller hos kompisen eller grannen.

6) Volvo har inte dåligt rykte. Varför kommer du med sånt struntprat? Volvo kommer släppa sin XC40 Recharge som är 100% el inom en nära framtid. Finns att läsa om i vilken biltidning som helst.

Nu slutar vi prata Polestar 1, för du vill inte förstå ändå. Jag sa bara att den har glastak och att det funkar bra, och att den är rätt dyr och att den är cool och snabb.

Köp en själv och bilda dig en egen uppfattning istället för att misstolka allt jag skriver här.

Hejdå.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332, kan du länka till något av de rykten du plockat upp om 2mkr? Än så länge har jag bara sett det ryktet spritt av dig.
Transocean
Autozeitung.de tror på c a 100 000 €

Länk
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
332, allt det du skriver om Volvo, Polestar och RR är nonsens. Inte för att Svenska inte är ditt språk, men för att det du skriver visar stor brist på information och faktakunskap.

...dessutom upplever jag faktiskt att BMW är ett större varumärke i Sverige än vad den är i Tyskland, baserad på över 40 års ständigt resande över allt i Tyskland, samt mycket kontakter med släktingar och vänner och samarbete med många tyskar inom mitt yrkesliv, som i och för sig inte är bilrelaterad men inbegriper många kontakter. Vilka namn BMW (eller Volvo) släpper en ny modell ut med är tämligen ointressant. BMW har ju flera olika märken som inte är BMW men ägs av BMW sedan ett par år, medan Volvo hade ju bara Volvo tidigare.

Sen spelar det ju ingen roll alls. För vem bryr sig vad du eller jag tycker? Det är ju ägarna som bestämmer, och tycker dem att det är värt risken då är det väl deras sak. Kanske bestämde ägarna att inte riskera Volvo varumärket med en bil som Polestar, kanske ville ägarna "testa marknaden" innan en "riktig Volvo" släpps... vem vet utanför styrelserummet...? Definitivt inte du eller jag.
Transocean
Finns andra tillverkare som gör som Volvo, t ex Citroen med sin DS, Seat med märket Cupra, Honda med Acura, Nissan/Infiniti, Toyota har lexus e t c. Samt alla VW ägda märken som byggs av identiska delar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Samt GM och Chryslerkoncernen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.