|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318d, 2011 som har gått ca 19000 mil. Den går bra men drar 0,85L/milen vilket känns väldigt mycket för en diesel. Är denna förbrukning normal i stadstrafik? Jag har rengjort partikelfilter, bytt olja och filter, luftfilter etc men detta har inte påverkat förbrukningen. | |
|
Begreppet "stadskörning" är så oerhört varierande och individuellt att det är nästan meningslöst att använda som jämförelseparameter. Hur mycket drar den på "långkörning" (typ 5-10 mils körning i jämn fart)? Blir motorn varm efter normal tid? Dålig termostat kan göra att motorn går kall och då drar den mer. Har du kollat så du inte har någon anliggande/kärvande broms? Har du läst ut felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På långkörning så har jag nog fått 0,73L vilket också känns mycket. Bromsarna ligger inte an. Avseende termostaten så är det svårt att avgöra när motorn blir varm och om detta tar tid. Det finns ju ingen uppgift om vattentemp. Är byte av termostat ett gör det själv snabbjobb på denna motor? Har inte reflekterat på var man hittar termostaten. |
|
|
Du kan gå in i "hemliga menyn" och kolla vattentemperaturen, bör ligga mellan 88 och 93 grader. Länk |
|
|
Tack för länken! Ok, jag får kolla upp det och se om det kan vara detta som är problemet. Trodde dieslar var snåla men 0,85L är ju som en bensinare drar. . . . |
|
|
På långkörning i normala hastigheter med varmkörd motor bör du ligga runt 0,5 eller så... Felkodsavläsning och koll av kylvätsketemperaturen är nog på sin plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det tycks vara något fel för jag har typ kört Stockholm - Linköping (20 mil) och några 0,5L trots reset av bränsleförbrukningen har jag aldrig sett till. | |
|
Hur fort kör du? ;-) Det är ju trots allt en parameter att ta hänsyn till samt om du är ensam eller 4 personer med full last i bilen. Har ingen erfarenhet av dieslar men nog låter det som din drar för mycket. Niklas Fransosen |
|
|
Lite mycket låter det. Bäst vore om du som Johan föreslår mäter över en viss sträcka. Säg 5 mil på 70/90-väg med lite trafik och där du håller hastighetsbegränsningarna och återkommer sedan med förbrukning och körcykel. Exempel: Kallstart (-1 C) följt av 15 min 70km/h och sedan 20 min 90/kmh. Endast 2 snabba stopp vid väjningsplikt. Mätt vid pump gav det 0,7l/milen och färddatorn visade 0,73l/mil. Då är det enklare att uttala sig om det är mycket eller lite. |
|
|
...även däcken kan inverka en hel del! Dels trycket i däcken men även om man kör på väldigt breda däck och då kanske av billiga kina-fabrikat som inte är "rullmotståndoptimerade". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick du ordning på detta sedan? Jag har en 318d som alltid varit grymt snål. Under 0,5 långkörning även vid ganska hög fart. Har alltid stannat på 0,55 på datorn vid normal användning. Programmerade om bilen till steg 1 och det är mycket stadskörning nu men den snittar 0,8 nu. Ngt är off helt klart men den går bra. |
|
|
Nja jag sålde den och köpte en 750i, E65, 2007 och den dricker bensin som ett hangarfartyg :-) Hade nog varit snålare med en 318d. . . . . Angående förbrukningen så fick jag aldrig ordning på detta trots att jag rengjorde partikelfilter och bytte trycksensor, bytte olja och filter, bytte luftfilter, bytte bränslefilter, termostat, kollade trycket i däcken etc etc. Det kändes som det var något fel med en sån hög förbrukning. |
|
|
Då tror jag nog egentligen att ingenting var fel. Min 530xd snittade 1.1l när jag åkte mycket stad men bara 0,68 när jag åkte mer i jämn fart. Det är nog samma diff i procent. |
|
Transocean |
Tror som Löwet. Min E90 320dA-11 drog ca 0.6 på blandat, 0.8 i stan men kunde köras så snålt som 0.42 på landsväg. Och den var trimmad.... |
| Hade en -08 318d touring, den var typ aldrig över 0,5 oavsett landsväg eller stad. Överlägset snålaste bil jag haft. 0,85 lät väldigt högt tycker jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.