|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tack för svar Johan. Tankar själv i en OKQ8-sjömack i en hamn där en gammal oljesäljare påstår att det alltid är B0 på grund av att det ska användas på sjön. Vet inte om det stämmer. | |
| Var hittar man med säkerhet B0 i vanlig mack? | |
|
Det kan vara lite knepigt....men letar man runt lite kan man hitta det. Tror t ex. OK/Q8 i Halmstad har det. Här hemma har vi tur - här finns både B0 och HVO100. Ja, sjömackar brukar ha B0 för att undvika problem med fukten och långlagring i tankarna på båtarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På mitt tanklock står det "no bio-additives" vilket skulle göra Preems biodiesel tveksam. När jag frågade BMWsäljaren (märkesfirma) jag köpte bilen av så sa han att det är OK. Preem själva säger ju också OK, men å andra sidan har jag svårt att tro man kan bevisa och stämma Preem för en evntuellt skadad motor. Länk Om det skulle vara skadligt, hur snabbt skulel det märkas, skär motorn eller efter 200000000 mil eller packningarna fräts upp 1% snabbare så spelar det mindre roll för mej. Då är nog bilen i övrigt uttjänt ändå av andra skäl. Jag är inte bränsleexpert så jag vet inte vad jag ska tro. Jag har tankat Preem evo emellanåt och inte märkt några akuta problem, i alla fall. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Angående var man kan tanka B0 så har jag nu signat upp för er tankkort hos Skoogs Bränsle som säljer ”blankdiesel” till norrlänningar. Länk |
|
|
Så Skoogs bränsle säljer diesel som inte är gjort av skog :-) |
|
|
Kört med HVO100 nu i snart 2 år. Funkar finfint men.. 20,37SEK per liter.. Aj Mvh /B |
|
|
Denna artikeln är intressant, Länk Tankar man på vanlig mack idag så består MK1 B7 alltså av 7% RME samt minst 26% biodrivmedel som del av 'reduktionsplikten'. I artikeln framgår det att man redan slagit i taket för bensin, det går inte att blanda i mer etanol i bensinen - istället får bränslebolagen kompensera med ännu mer reduktion på diesel. Alltså sämre och högre pris på diesel....notan borde väl egentligen hamna på bensinen? Hur mycket HVO, tallolja, palmolja, etc... kan man egentligen blanda i dieseln och samtidigt hålla sig till MK1 B7? |
|
|
Tja, HVO100 uppfyller alla krav för EN590-diesel UTOM att den väger lite för lite (densiteten) - den ligger precis utanför intervallet i EN590-klassningen. Så om det skulle vara så att HVO100 med 7% inblandning av RME gör att densiteten ramlar över nedre gränsen i klassningen för EN590, så borde den kunna kallas B7....nu vet jag inte om det blir den effekten av 7% RME tillsammans med 93% HVO100... Tallolja, Palmolja eller annat kan användas som råvara för att framställa HVO - men de råvarorna används bara processerade, inte rena i slutprodukten. Ren HVO100 är egentligen en mycket bättre och renare produkt än fossil dieselolja, men dyrare - så länge den låginblandas i fossildiesel beskattas den som fossildiesel. Men ren HVO100 har man reducerat skatten på i Sverige (än så länge för EU har bara givit dispens på skattereduktion i ett år till just nu). Man kan även göra fossilfri bensin och låginblanda, men det är troligen ännu dyrare än HVO, så tekniskt kan man i princip ha 100 procent fossilfri bensin om man bara vill och har råd att använda det. Etanol och RME är tekniskt sett inga höjdare för motorn då dessa förorenar oljan som då bryts ner snabbare och orsakar problem pga. det. Jag ser det mer som resultatet av starka lobbygrupper (läs lantbruket) mot politiker som sväljer det betet då det är PK att presentera sådana budskap av olika skäl... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här finns en del uppgifter om HVO 100 från Neste Länk Anders Ljungberg |
|
|
Beror inte Avskogningen kanske också isånnafall för att göra etanol eller på att kanske regeringen i dessa länder inte bryr sig så mycket om sin skog ? Anders Ljungberg |
|
|
Är "grön diesel" farlig för motorn? |
|
|
Är "grön diesel" oskattad farlig för bilen?? |
|
| tobbemal: Nej den är enbart farlig för din plånbok om du blir påkommen *S* | |
|
Jag vet att det kostar mycket i böter, runt 10000kr har jag hört. Det jag också hört är att grön diesel ger massa fördelar för motorn, bättre effekt bla. Undrar om det är sant?? |
|
| tobbemal: Det samma Diesel bara tillsatt ett färgämne ingen skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.