|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken diesel tankar ni och varför? Tycker det är en intressant fråga då det verkar skilja ganska mycket mellan olika fabrikat, åtmistone i deras marknadsföring. Frågan ställer jag för jag har precis köpt mig en F34 20d och undrar om det finns några motiv till att välja en specifik produkt, exempelivs milesplus diesel ? | |
|
Tankar det som finns i pumpen närmast. Tror inte en sekund på att det skulle vara några avgörande skillnader mellan märkena. Till att börja med så delar en del av dem raffinaderi... Hade det gått att tanka HVO till rimliga pengar hade jag gjort det för att bidra i det lilla. |
|
Transocean |
HVO tankar man om man vill bidra till avskogning i Indonesien. Då har man inte tiger men regnskog i tanken. Jag har varit på Sumatra och sett hur det eldas över allt för att bli kvitt regnskogen så att man kan plantera palmträd istället. Res till Pekanbaru och jag lovar er att ni kommer att tänka annorlunda om HVO. Är ju inte ovanligt att hela Singapore drunknar i Smoggen som kommer från Sumatras skogsbränder. Stor del av HVO:n i den nordiska marknaden kommer från det statliga Neste Oils (Finland) olika raffinaderier. Dom finns i Finland, Holland och de absolut största finns nere i Singapore bara ett stenkast från "råvaran" :-) Deras HVO kastades ut av Norge 2016/17 då Neste inte kunde/ville bevisa vad för slags råvara dom använde för biodieseln. I marknadsföringen snackades det endast om "avfall" från "finska skogar" och "livsmedelsindustrin i europa". Sen dess är det svårt att få tag i HVO i Norge, och priset har gått upp. Jag skulle tanka helt vanlig diesel om jag körde dieselbil idag. Inga plus varianter. Om vanlig diesel kostar 14 kr litern och plus 15 kr är plusdieseln 7 % dyrare men skall enligt reklamen endast ge 1 % bättre räckvidd. Är rätt enkel matematik. |
| Håller med Transocean måste erkänna att jag har provat HVO ingen skillnad alls dessutom kändes det inte rätt. I Sverige märker vi ingen skillnad på diesel jag lovar. MEN tex i Tyskland eller andra större EU länder där det finns Shell Vpower diesel. Jäklar vilken skillnad. Den som inte tror har inte provat själv. | |
| Håller med siste talare. I Tyskland är förbrukningen också markant lägre än hemma trots mkt högre fart! | |
|
Jag tankar helst HVO100 av en enkel anledning - den är bäst för motorn...en mycket renare produkt som ger lägre sot- och annat i förbränningen, vilket är väldigt positiv för t ex. dieselpartikelfiltrets välmående. Det är väl inte fel att man funderar kring varifrån/hur råvarorna tas fram, men samtidigt är jag lite "allergisk" mot att man hela tiden skall lägga ansvaret i de frågorna på enskild konsument - det är inte rimligt att en privatperson skall vara detektiv och sålla mellan olika "bra och dåliga" alternativ utifrån eget samvete. Det är politikernas uppgift att göra någon form av helhetsgrepp i sådana frågor och skapa styrningar/regelverk som är rimliga. Fossildiesel är ju tyvärr inte heller "problemfri" när det gäller miljöpåverkan vid framställningen i olika led... Som andra alternativ tankar jag B0 ("blankdiesel" utan RME) - också av rent tekniska aspekter då RME:n är aggressiv mot delar i bränslesystemet och även förorenar oljan så den bryts ner och ger ett större slitage i motorn. Det händer dock att jag emellanåt tankar vanlig B7-diesel när det behövs tankas och inte HVO100 eller B0 finns i närheten. Rent prestanda-/förbrukningsmässigt har jag inte märkt några större skillnader mer än att HVO100 går mycket mjukare och tystare (dieselknackar mindre) samt startar mycket snabbare när det är riktigt kallt. Avgaserna luktar inte lika illa heller. Sedan är den inte lika obehaglig om man får den på fingrarna - nästan helt luktlös. Sist jag kollade var väl B0 lite dyrare (typ 30 öre/litern) och HVO100 kostade ca 40 öre/litern mer än B7. Skiljer det inte mer i pris, tankar jag helst HVO100 eller B0. Ett tag var dock HVO100 mycket dyrare (typ en krona) och då avstod jag den av ekonomiska skäl. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
HVO innehåller c a 7 % mindre energi än normaldiesel. Ökt förbrukning alltså. Vibrerar mindre, luktar ingenting med HVO...svar JA. |
|
Stämmer väl till viss del....jag har hört siffran 3-4%, MEN HVO100 har högre tändvillighet och brinner renare/mer komplett vilket gör att verkningsgraden ökar och därmed kompenserar för det lite lägre energiinnehållet = skillnaden i förbrukning blir i princip samma som med vanlig diesel. Jag har i princip inte märkt någon skillnad i vare sig förbrukning eller upplevd effekt. Men motorn går som sagt mjukare och tystare med HVO100. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Nej Johan, det är minus 7 %. Länk från tillverkaren själv :-) Lägg därtill merkostnaden jämfört med vanlig diesel och du betalar 10% mer per mil med HVO. |
| Tankar vanlig diesel från närmsta mack. 18900 mil och still going strong ;-) | |
|
Ja, att HVO är lite dyrare att köra på är jag medveten om, men förbrukningen är faktiskt i princip densamma pga. högre tändvilligheten och bättre förbränning/verkningsgrad. Jag ser långsiktigt på det och tror att det är bättre för motorn och avgasreningen och hoppas att det kan bli billigare i längden....men det är förvisso spekulation från min sida som är svår att leda i bevis mer än ur ett teoretiskt perspektiv. Ungefär samma tänk som gör att jag byter oljan halvvägs in i serviceintervallet trots att vissa hävdar att det är onödigt... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Byter själv helst efter 1000 mil. Olja är billig. Men....jag tror att bara man byter filter så kan man köra 10 000 eller längre med samma olja (helsyntet). Kostar c a 40€ att testa hos Länk vilket är mer än det kostar att byta..... |
|
Var lite nyfiken på prisskillnaden idag så jag tankade några liter av varje sort... ;) Pumppriset (innan ev. rabatter) var följande: B7 = 15,99 kr/l B0 = 16,28 kr/l (+29 öre/l = ca +1,8%) HVO100 = 16,34 kr/l (+35 öre/l = ca +2,2%) Skiljer det inte mer så tankar jag som sagt helst HVO100 eller B0. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Har Bmw godkänt HVO som drivmedel? Och gäller det alla Bmw dieselbilar eller bara vissa årsmodeller eller Euro-klasser? Eller är det inget att bry sig om? |
|
Nej, BMW har inte godkänt HVO100 som drivmedel då det inte klarar klassningen för dieselbränsle nationellt eller inom EU. Den enda parameter det faller på är att densiteten är strax under min-värdet - dvs. produkten väger lite för lite. Alla andra parametrar är inom de värden som gäller för klassningen. Enligt vad jag har hört och läst skall man ändra klassningsparametrarna för dieseldrivmedlet så att även HVO100 hamnar inom klassningsintervallet. Om/när det sker vet jag dock inte... Volvo lastvagnar och Scania har under många år testat HVO100 och inte funnit några negativa effekter alls, tvärtom har de positiva erfarenheter på många punkter och mycket beror på att det är ett mycket renare drivmedel som brinner renare med mindre restprodukter och sot i avgaserna = motorn får renare arbetsbetingelser med allt vad det medför. Vissa biltillverkare har godkänt HVO100 som drivmedel i dieselbilar. Men i nuläget är HVO100 en liten produkt på EU-marknaden och det är nog främst i Sverige och något land till som produkten säljs. Det gör att vi är en nischmarknad som få biltillverkare bryr sig om. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har tankat HVO100 sen oktober. Det skiljer ca 40 SEK per tank, jag kör ca 100 mil på en tank, så det blir ca 40 öre dyrare per mil. Det tycker jag det är värt att från ena dan till den andra bli ett bättre alternativet el-bil. Dessutom en 3 liters sexa med + 300 hp OKQ8 har garanterat att det inte finns palmolja i den HVOn som de säljer. Colabitoil säger att det enda som gör att det inte får kallas för diesel är den lite lägre densiteten och det högre energiinnehållet. Utanför europa får den heta miljödiesel. Fis-kör man så drar den faktiskt lite mindre än diesel. Nu orkar jag inte skriva mer. Jag skickar mail miljöministern lite då och då och kommer att fortsätta med HVO100 Miljöracerägare |
|
|
Det är densiteten det faller på....ligger precis under nedre gränsvärdet för EN590-klassning. I USA är HVO100 klassad som "diesel" och alla dieselbilar kan där tankas med HVO100 utan problem. Funkar det i landet som stämmer brallorna av allt och alla så fort något inte fungerar, så lär det fungera även här! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag skulle tro att om det fungerar utmärkt på Volvo så lär det göra det på bmw också. Saken är väl snarare att bmw inte är intresserade/bryr sig om ägare av bmw skall kunna köra på HVO. De visar ju allt oftare en upp en väldigt ointresserad attityd till sina kunder. | |
| Lyfter denna tråd lite. Har en F20 118d manuell MY2017 och har tanklocket märkt ”Max B7”. Såg någon uppgift om att BMW endast tillåter HVO100 i bilar tillverkade från mars 2020 tror jag det var. Tänker om B7-diesel försvinner på sikt. Bara att köra på HVO100 i alla fall och chansa? | |
|
Jag har kört på HVO100 till och från under lång tid nu - inga problem. Motorn går tystare och drar ungefär lika mycket som med vanlig diesel. Avgaserna är mildare och oljan blir inte smutsig lika snabbt och luktar mycket mindre "diesel" när man luktar på oljestickan. Var precis och tankade och här var HVO100 30 öre dyrare än MK1-dieseln (med 7% RME)...ingen tvekan om att det var värt merkostnaden att slippa RME-skiten i dieseln! Alternerar med B0-diesel utan RME, men vet inte hur mycket dyrare den är MK1 just nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppdatering till tråden ifall någon skulle vara osäker på HVO100, man kan tanka det i alla BMW modeller med diesel som är tillverkade från mars 2020 och framåt. BMW Club Schweden www.bmwcs.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.