|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett tillfälle att köpa en kollegas 335:an för ett hyggligt pris. Är detta ett vansinnesdåd eller ligger det något i att köpa den? Alternativa bilar är ruggigt tråkiga och kollegan har ägt bilen sen 2010, så historiken är minst sagt känd. Bilen ska bli familjens andrabil som används några gånger i veckan. 335i E91 2007 16100mil Fullservad, alltid lämnats in på reparation när något krånglat (spolar, högtryckspumpar etc. även bagagelucke-elektroniken är fixad) M-sport, alcantara 6vxl manuell Dragkrok Så, är det många nya fällor som väntar? Kommer den fortsätta käka spolar och högtryckspumpar? Hur håller turbos? Kommer bilen rosta bort? Den är idag rostfri förutom bagagelucka. Tack på förhand för lite input | |
| Vad pratar vi om för pris? Det avgör ju hur riskbenägen eller ej vi kan rekommendera dig att vara. | |
| 100k | |
|
Fyndläge. Kör på. Jag kan ta den annars ;-) 16000 mil är inte mycket |
|
|
Båda vattenpumparna är bytta nyligen, nya fjäderben & fjädrar fram (original), wastegates bytta. Det som är kvar är högtryckspump, om det nu kan ske. |
|
| I mina öron så låter det som en bra deal. Och mycket är ju bytt! Sen är det inte helt ovanligt att kondensorn går sönder på denna modell, men det är inte jättedyrt att byta. | |
| Wastegates / turbos byttes 2011 av BMW, så jag gissar på att hela aggregaten byttes. | |
|
4e bil menar du väl;) "Rostfri förutom bagageluckan" låter som om det finns en hel del ställen med påbörjad rost som du inte ser med blotta ögat. 13 år nu och garanterat påbörjad rost i dörrar och andra ställen. Rostiga underreden var väl standard efter något år på de tidiga e90 om jag inte minns helt fel. TP_@ Lite kul att du försöker övertyga dig själv om att det är ett vettigt köp genom att beskriva allt som är bytt:) Jag skulle säga att denna biltyp är överrepresenterad i antal fel per mil och år, men visst 306hk är kul speciellt när soppan kostar 17:- litern. Du vill ju ha 98okt i den. Lägg där till överdriven försäkringspremie och sjuka service o rep kostnader så, ett FYND, tveksamt. Bara min personliga åsikt och en hjälp att få dig på andra tankar;;)) Lövet@ 16k mil på en bensin 335 är mycket. Tror du förväxlar den med en 320d;) EB |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har kikat lite på just 335i/6 E9X för jag skulle vilja ha en lite roligare bruksbil, kan säga att en 335i/6 E9X är billigare i försäkring är en 520Da F11. ;) |
|
S40:in ska bytas bort mot något annat, så det blir ingen 4:e-bil :) Klart jag försöker övertyga, det ska ju kännas bra. Grejen är den att nästan alla bilar under 100k är riktigt beiga och tråkiga, en standard Passat eller A4 kommer fortsätta rasa i värde i all oändlighet. 335i 6vxl kommer ju iallafall alltid vara en mer eller mindre eftertraktad bil och med motorn, tror jag iallafall, vilket gör att den är mer värd att bränna pengar och tid på än en A4 med igenkoksad motor. Service och reparationer gör jag själv med delar från Tyskland, det är billigt. Försäkringen går på 274kr/mån, så den är i samma prisklass som våran S40. Men ja, det är klart det finns vettigare bilar, men finns det vettigare bilar sett till körglädje och värdehållning i denna prisklassen? |
|
| Jag tycker du ska köpa med tanke på så pass känd historik. En ägare länge. Den kommer kosta lite mer än en vanlig "tråkig" bil men drar man ekonomi argumentet så ska alla åka runt i gamla volvos, inte springa o leasa nya bilar som alla gör. Så fort de handlar om en sportig bil då: "ska man tänka på ekonomin" men ingen höjer på ögonbrynet om man leasar en ny vw/volvo | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.