|
|
|
|---|---|
|
Hej Min bil varnar för att adblue systemet är trasigt och jag ska boka tid på verkstad. Har läst en del oc det verkar kunna bli hur dyrt som helst... Det är ett intermittent fel, det händer ungefär varann start. Den sörplar i sig adblue som vanligt. Nåt förslag på vad det kan vara. Jag har sett lite på youtube och det verkar vara vanligt att vätskan kristalliserar sig i insprutningen, men om det blir täppt borde väl inte det gå åt nån vätska? Jag funderar på att få detta bortkodat, har hört att det går att fixa. | |
|
Tänk på att detta tillhör avgasreningen, dvs bör omfattas av de lagkrav som finns om att fel inom 5 år och/eller 8000 mil ska åtgärdas av tillverkaren, dvs BMW. Hade Adblue felkod samt en annan felkod och det var NOX sensorn som felade. BMW ville ta betalt för detta men jag påminde dem om lagen och då blev de 8000 gratis ;-) |
|
|
Min har gått 19000 så det är kört... Tack för tipset om NOX sensotn |
|
|
Vanliga fel. -NOX sensor innan SCRen. (Den fick jag byta, inte svårt alls), brukar hålla 14.000-19.000 mil, kortare om man trimmar -Kristaller i inspruningsmunstycket, (löser upp sig i ljummet vatten om du plockar ut munstycket och sköjer av det) -Eluppvärmda AdBlue-ledningen fryser sönder. (Syns som felkod i ISTA) går på ovansidan av tanken och är grymt svårt/dyre att byta, så folk bukar köpa en ny slang för 2000 kr och dra under tanken vilket är enkelt. |
|
|
AdBlue-systemet verkar vara ännu en av nya bilars mindre lyckade konstruktioner.... Hoppas du får ordning på't till en rimlig peng! Tyvärr har jag inga reservdelar på hyllan hemma denna gång ;-) Niklas Fransosen |
|
| Ja tyvärr verkar det ganska vanligt med AdBlue-problem, jag fick varningar för mitt system ganska direkt jag köpt bilen (vid ca 9200 mil) var intermittent ett tag för att sen börja varna alltid, slutade med byte av SCR-styrenhet och SCR-pump vill jag minnas. Verkstan hade dessutom svårt att hitta problemet, bilen var in iaf tre gånger. | |
| Det är inte särskilt vanligt med adblue problem om man tänker på hur många bilar som rullar med det. Däremot verkar BMW av vissa serier vara överrepresenterade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.