AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.014

Connected drive

pl
7
plunkan
318is coupè E36 -92
Någon här som fått connected drive att funka?
De jag kan göra är att blinka med ljusen (tar ca 1 minut att få igång)
Låsa går ej. Låsa upp funkar efter ca 2 minuter. Tuta har jag inte testat än. Men kan inte se bilens position eller npnting annat.
Någon som vet hur man får till de?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
För att se bilens position så måste du ha slagit på en inställning inne i bilen, kommer inte ihåg vilken meny just nu men det kan hända att den är avstängd på din bil.

Att det tar (upp till) minuter att tuta/blinka med ljus/låsa är tyvärr normalt. Vilket gör dom funktionerna ganska värdelösa.
pl
7
plunkan
318is coupè E36 -92
Okej okej. Visserligen är jag inte ute efter att tuta, blinka mm men man vill gärna kunna se position och bränsle mm om de går. Får se om de är någon som har en beskrivning kanske på vilken inställning de är.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Lite beroende på vilken iDrive-version du har så är det under Inställningar direkt eller under Connected Drive-menyn om mina googling skills inte failar mig. :) Kan kolla själv nästa gång jag är i bilen.

Bränsle borde du dock få även utan att kryssa i inställningarna.. Så det är konstigt. Har det nånsin funkat eller har det alltid varit såhär?
pl
7
plunkan
318is coupè E36 -92
Okej får kika de när jag kommer hem från jobbet.
Skaffade detta i fredags då jag fick hem bilen så har inte hunnit kolla så mycket.
Funktioner som blinkning mm fick jag igång igår men inte position mm. Måste man ha navigation i bilen för att de ska funka kanske?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nä, det ska inte behövas. Men tror inställningen för ”GPS tracking” är avstängd från fabrik så är det en ny bil så behövs det troligtvis slås på.
pl
7
plunkan
318is coupè E36 -92
Okej. Är en 320d xdrive f31 2016.
När jag går in på info så står de "status saknas" där jag kan se genomsnittshastighet och mätarställning. Finns de andra appar än connected man ska ha?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Connected Drive kräver prenumeration. Om det har gått ut vet jag inte hur du skulle kunna få den att fungera. För positionsindikering krävs att du har ett navigationssystem i bilens utrustning. Dessutom är det inte alltid så bra mottagning, i alla fall inte för mig, gaska ofta visas fel position, men ibland går det bra att klicka på "lås" knappen och skicka kommandot till bilen (även om den är låst) och därefter uppdateras positionen.

Allt du vill göra går genom det Svenska GSM nätet, med ett inbyggt SIM-kort som är knutet till Deutsche Telekom, så varje sak du gör åker till Tyskland först och sen kommer tillbaka till din bil, även om du står bredvid. Därför tar det så lång tid.

Jag tycker att den är en riktig dålig app, under all kritik, och mycket amatörmässigt gjort. Extremt opålitlig, dessutom innehåller buggar. Min förbrukning eller körstatistik visas till exempel inte alls, och efter flera klagomål har BMW nyligen bekräftat att det finns ett fel för min bilmodell som gör att jag inte kan få statistik på mina körningar och inte heller får info om bränsleförbrukning. Funkar i äldre bilar, men inte i min 2020 version av 330e. Det är en skandal tycker jag att det är så amatörmässigt gjort. Supporten för Connected Drive är också inget att skryta med. Det sitter en grupp okunniga ungdomar som ger "support" utan att själva vara uppdaterade eller ha en aning om hur den fungerar och vad den används till. Den är en produkt som BMW verkligen borde skämmas över. Att inte klara av att skapa något så enkelt som Connected Drive år 2020 är helt obegripligt, speciellt när det gäller ett företag som är så gigantiskt som BMW. ...men det är min åsikt bara, det verkar som att många BMW fantaster inte bryr sig alls och är alldeles för förlåtande.

...Förresten, tuta och blinka är en bra funktion när man parkerar på en stor parkeringsplats och glömmer var bilen är. Tuta = hör riktningen mot bilen. Blinka = hittar var den står. Jag är ofta på Kastrup med stora parkeringar och det är lätt att inte komma ihåg var man ställde bilen dagen innan. Hitta bilen med hjälp av positionen på kartan är också användbar, jag har använt den en gång i skogen när det började bli mörkt så vi bestämde att gena till bilen istället för att gå den långa vandringsvägen. Tyvärr, funktionen förutsätter att Connected Drive servern är igång, och den är nere alldeles för ofta.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bra poäng med prenumerationen, gå till Connected drive-sidan Länk och se om du behöver förlänga en prenumeration för att få igång det.

Att servrar står i ett annat land är inte en ursäkt för att det tar upp till minuter att skicka information år 2020. De har uppenbarligen problem med sin infrastruktur, men det finns inga såna ursäkter att ta till, speciellt för tjänster man tar betalt för.

Är du verkligen säker på att det behövs navigation för att få positionsangivelse? Verkar säljas som separata funktioner i konfiguratorn och positionering på bilarna finns garanterat för att de ska få in så mycket fordonsstatistik de kan, om inte annat för att föda andra funktioner, t.ex. RTTI.

Förstår att tuta/blinka har någon sorts funktion eftersom de lagt med det. Jag vidhåller dock att nyttan blir begränsad (kanske inte värdelös) om det tar minuter att få igenom en begäran. Går ju att gå runt parkeringen och trycka på lås upp-knappen och se om det blinkar. Men visst, har man verkligen ingen aning på en stor parkering så kan säkert ett tut hjälpa till.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Med tanke på det man läser här om Connected Drive så undrar man varför man alls behöver ha bilen uppkopplad om den mest är "uppkopplad"?

Vad är tanken bakom funktionen egentligen? Nu har jag ingen BMW nyare än 2009 men tycker nog det är skönt att slippa vara uppkopplad hela tiden. Eller det är man ju om man har en smart phone men varför ska bilen vara det?

Är det motorvärmare och låsningen som man vill kunna styra i nån app?

Om det dels mest verkar strula, dels kostar pengar så skulle i alla fall jag bli jävligt sur om det inte funkar mer eller mindre till 100%....

Kanske klarar man sig fint utan?

Niklas

Fransosen
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Innan jag fick en bil med motorvärmare som går att styra via appen så använde jag det noll. Nu finns det en poäng med att kunna starta värmaren när man vet att man snart är på väg ut till bilen. Men det är det enda jag använder appen till, det finns ju fler funktioner och för vissa kanske det passar kanon, men inte för mig. :)

Och ett grundproblem är ju att man aldrig kan räkna med att det fungerar, vilket är under all kritik.

Sen är ju Connected Drive hela deras koncept med sin affär där man kan köpa till funktioner till bilen, och även om det är ganska svinigt prissatt så finns det ändå en viss poäng att kunna köpa till funktioner som första ägaren inte hade behov av och därför inte valde till.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
GPS behövs inte för att kunna få fram någon sorts position genom triangulering, men om man vill ha en exakt position då behövs det definitivt. Sen är det så att GPS är hårdvara (en ganska billig liten grej), navigationssystem är mjukvara, så det är möjligt att man inte behöver navigation för att kunna få bra position eftersom GPS-hårdvaran finns säkert inbyggd redan från början. I alla fall, utan hjälp av GPS får man ingen vidare exakt position. Du kan få navigation genom ett köp via Connected Drive, vilket tyder på att det finns en GPS inbyggd i alla bilar redan från början.

Jag tycker att det är överdrivet att påstå att Connected Drive skulle strula ofta, ja, den är helt värdelös när den inte funkar alls, men det händer sällan enligt min tre månads lång erfarenhet. Den funkar bra för att klimatisera bilen och styra laddningen, och det är dessa funktioner som jag använder oftast, i stort sätt varje dag. Till exempel imorgon kväll, när jag landar på Kastrup sätter jag på klimatiseringen och när jag har vandrat till bilen är den skön och uppvärmd. Jag tycker att det är en praktisk funktion för mina behov. Klart, bäst skulle vara om det hade funkat 100%, men även som det är är jag nöjd med den delen.

Vad jag INTE är nöjd med är att jag inte får ut någon körhistorik och statistik över mina körningar. Det är en funktion som funkar för äldre PHEV, men inte nya 2020 modeller, i alla fall inte 330e. Jag hoppas att BMW fixar det snart, även om det inte har med bilens grundfunktion att göra, är det inte mycket begärt år 2020, och det är rätt skamligt av BMW att inte ha testat och fixat det till deras senaste modell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.