|
|
|
|---|---|
|
Jag provkörde en M6 E63 igår och gjorde en ganska intressant observation. Den tenderade att "dö" lite innan den växlar varje gång den ska växla upp, det var ganska tydligt i bilen. Nästan som att den "tappar andan". Jag vet inte hur jag ska beskriva fenomenet riktigt. Min tjej som satt bak såg till och med att "era huvuden nickade ju framåt varje gång inför växling, ni åkte ju nästan framåt i stolen före växling". Sen när växeln läggs i så skickade den på kraft i drivlinan som vanligt - ganska mycket kraft till och med. Säljaren försökte bortförklara det med att den gör så i mjukaste växlingsläget men fenomenet var kvar även vid snabbaste växlingsläget. Är det någon som känner igen fenomenet och som vet vad det beror på? Jag har provkört en M5 2007 och den har ju samma drivlina och hade samma fenomen med att det kändes som att den också tappade andan inför växling. Då infinner sig ju frågan om det ska vara så, eller om jag har stött på två bilar med samma fel? Tacksam för tips, då jag är spekulant på en. | |
| Det blir ett avbrott vid växling ja, i olika utsträckning beroende på växlingshastighet, då det är en vanlig singelkopplingslåda. Databoxen styr det vid fullgasväxlingar. Själv tycker jag växlingarna blir lite smidigare om man själv släpper gasen och går på efter växlingen. | |
| Är man van vid manuell så känns det hela inte så konstigt kan jag tycka men har man kört mycket automat eller dkg så är det hela lite...makabert ;-) En M5/M6 med DKG skulle jag gärna vilja ha. | |
|
Testa en annan för att jämföra. Brukar alltid funka vid funderingar som denna. Jag körde M6 e64 under 3år och man lär sig efter ett tag hur man ska växla dom där SMG III lådorna. EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.