AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.715

Är det värt att besöka BMW München?

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag är inte en jättestor bilentusiast, och denna bil är min första BMW, så jag kan inte kalla mig vara insnöad på BMW heller. Jag har dock fått lite intresse för bilen (mest för att den är PHEV med bra prestanda) och bilbranschens framtid i allmänhet, speciellt i Europa. Faktum är att mitt köp var delvis ett stödköp för att stödja Europeisk bilindustri efter att jag har stött Japansk industri under många år. Min fru är ännu mindre intresserade av bilar i allmänhet, men har fått ett intresse för elbilar sen slutet av 2018 när hon köpte en Nissan Leaf. Vi avskrev då i3:an för att den var så ful och opraktisk, men även då ville vi ha en europeisk så det blev en Brittisk Nissan. Så... till min fråga...

Vi skall till Tyskland (vandra i Bayern) i mitten-slutet av maj och funderar på att besöka fabriken sista dan i München. Har sett att det finns en del guidade turer och undrar om det är värt att lägga ner tid på det. Har någon varit där? Var det kul nog för att lägga ner tid på det?

Förresten, i en annan tråd diskuterades hämtning av BMW i fabriken. Där nämndes priser på mellan 10-15kkr beroende på typ av hämtning. Priserna är inte så farliga, det mest exklusiva paketet kostar "bara" 1075€ (så detta är en bit över 10kkr) men då ingår också en hel del, bland annat en fyrarättersmiddag för två i deras lyxrestaurang, detaljerad genomgång, limousin service från hotellet eller var som helst i Münchenområdet osv. Jag tror att det är en stor upplevelse. Budgetvarianten kostar 675€ men den ger inte mer än vad jag har fått när jag hämtade min bil i Sverige.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag kan rekommendera bmw welt och bmw museum.
Transocean
Jag med. Ta först fabrikstouren och sen till museet. T o m min total bilhatande ex-fru var imponerad :-) Planera cirka 4 -5 timmar.
Jag har också gått på fabriksbesök. Tyckte det var mycket givande och intressant. Tänk på att boka tid lång före besöket annars finns det inte plats. Ta för allt i världen ej upp mobilen och fota under besöket för då blir hela gruppen avstängd. Tydliga regler gäller och måste respekteras, alla blir informerade innan om vad som gäller och vakter bevakar hela besöket. Lycka till och njut av ett fantastisk fabrikbesök.

thekinglives
Är du inte intresserad av bilar så är det ju lite onödigt att förströ tiden på BMW welt.
Du har ju ioförsig motorcyklar där ifall det faller bättre i smaken.

Maten är bra, men du lär äta både bättre och billigare i centrala munchen.

Men vem vet, du kan ju få mersmak;)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har varit till BMW museum och det är bra
Självklart ska du göra det, en gång är det intressant och kul för de allra flesta. Welt, museum och fabrik. Lika bra att göra allt. Vi andra nördar kanske går fler gånger..
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack för era svar. Efter lite funderingar så avstår jag från besöket.

Huvudsakliga anledningen är att samtidigt som jag startade denna tråd skickade jag en fråga till BMW ang. fotograferingsreglerna. Det stod inget om det i besökarinformationen som jag kunde hitta på webben, så jag tänkte att det är bäst att fråga i förväg. Jag ville inte komma dit och bli överraskad och tvingas välja mellan att vända vid dörren eller låsa in min kamera, vilket jag av princip aldrig gör eftersom ingen försäkring gäller om den blir stulen. I alla fall, så kom det ett svar nästan omgående igår som tyvärr bekräftade vad jag befarade och också nämndes av Entusiaten. Det råder fotoförbud och då avstår jag hellre. Det skrevs inget om att hela gruppen skulle avvisas om någon tar fram mobilen och fotograferar, och det tvivlar jag starkt på att det skulle kunna hända, möjligtvis skulle jag och mitt sällskap avvisas, men i alla fall, man tillåts förmodligen inte ens komma in med en kamera hängande på axeln.

Jag tycker att det hade varit intressant att se fabriken, men inte om jag inte får ta bilder. Jag menar inte en massa selfies, det finns så kallade "selfie spots" men det intresserar mig inte alls. Vill jag ta selfie framför en BMW då besöker jag lokala handlaren eller sätter jag mig framför min bil...

Jag får väl nöja mig med Youtube-besöken. Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Att tillverkaren inte vill att det ska fotograferas inne i fabriken?!
Det låter ju inte särskilt uppseendeväckande, snarare vore det omvända det.

Låter som en rätt udda "dealbreaker" om någon frågar mig…men jag är ju BMW-entusiast.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Med tanke på att Youtube är full av filmer från alla möjliga BMW fabriker, så är det snarare konstigt att man inte får fotografera. Det produceras av dem själva och är en del av deras reklamaktiviteter. Bilderna är av betydligt högre kvalité än vad vanliga amatörer, inklusive mig själv kan få, och dessutom även från områden/vinklar som jag aldrig skulle komma i närheten av under ett sådant besök, vilket gör att jag ännu mindre kan förstå deras fotoförbudspolicy. Jag menar, jag vet att det finns många spioner men det finns också många spionromaner... många fler än spioner. Dessutom om något är hemligt då skall man inte heller låta besökare titta på det. Det är ju dessutom knappast så att en som vill spionera hindras från att göra det med dessa regler, eftersom besökarna inte kroppsvisiteras så det är lätt att ha hur många dolda kameror som helst med sig in och filma rubbet.

...men det fräckaste är att det faktiskt erbjuds fototurer också för en bra slant...

Hur udda den här än låter så är det så. Hade hon skrivit att "det är förbjudet på en del stationer, men guiden säger till när ni kommer dit" då hade jag förstått det och även åkt på besöket. Mitt intresse för fotografering är helt enkelt större än mitt intresse för bilar och BMW. Generellt tycker jag att alla bilfabriker ser likadana ut, men jag har ingenjörsbakgrund och har ett allmänt stort teknikintresse så därför tänkte jag att det skulle vara intressant att se fabriken från insidan IRL någon gång i livet, men det är inte så att jag lider av att inte se den.
bl
2.294
blixten
325i -88
På Volvofabriken i Göteborg är det också förbjudet att fotografera vid rundturer i fabriken. En stor anledning till det är att personalen som arbetar där inte vill vara med på bild och bli utlagda på olika internetsidor.
thekinglives
Min 330e: Med din ingengörsbakrund borde det vara lekande lätt att
förstå varför man har fotoförbud.

Finns jättemånga skäl som jag ser det.

* Integritet
* kontroll över bilderna, och i vilket syfte de används.
* Tekniska aspekter, ex fotar du på fel ställe med blixt kan en ljusbågsvakt lösa ut.

Inne på själva Welt, och i museumet är det tillåtet att fota.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, blixtförbudet kan jag förstå, det finns många ställen med blixtförbud, liksom integritetsproblemet, alla vill ju inte sprida sin egen bild från sin arbetsplats, men lite nojigt ändå även på den fronten, eftersom det "problemet" finns också på andra delar, där det är OK att fotografera. Det är inte heller precis så att man kommer så nära så att man kan spionera, dessutom är det inte utvecklingsavdelningen man besöker utan produktionen, så det är inte samma sak. När väl bilen är i produktion är det inte längre en hemlighet hur den ser ut eller vilka tekniska finesser det finns i den. Dessutom, som jag skrev innan, denna regel hindrar inte heller spionerna, om jag vill, då utrustar jag mig själv med dolda videokameror över hela kroppen och filmar allt. Ingen skulle hindra mig från att göra det, så denna regel är inget hinder.

Sen var det som jag också nämnde tidigare, det anordnas faktiskt fototurer också (för en bra slant)... så inga argument, utom blixtförbudet håller enligt mig.

Förresten, jag tror inte det finns någon ljusbågsvakt i produktionsområdet. På mitt jobb har vi i batterirummet som ger oss ström tills dieselgeneratorerna kommer igång om strömmen från nätet går. Ljusbågsvakt brukar man väl endast ha i explosiva utrymmen, eller har jag fel? Icke desto mindre, det är helt förståelig med blixtförbud på en arbetsplats som tar emot hundratals besökare varje dag.

I vilket fall som helst, enklaste hade varit om det hade stått på webben där reglerna för besökarna står. Länk Ja, för mig är det självklart inte helt okänt att det skulle kunna råda fotoförbud, därför skickade jag en fråga om det till BMW Welt. Bra att jag fick svar direkt.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Mitt tips är att:
-Lämna bilen på hotellet och ta kommunalt färdmedel ut till Bmw-Welt och Museum. Räkna med 2 timmar på Welt och 4 timmar på Museum. Besöket är minnesvärt, inte minst för arkitekturen och miljöerna.
-Skippa fabriksturen och lägg i stället tiden på att flanera i Münchens innerstad. Käka och drick god öl i fin miljö, tex på Der Pschorr!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ljusbågsvakt har man inom olika tekniska applikationer där en ljusbåge är ett fel som kan ge allvarliga konsekvenser, så att man vill ha informationen om den för att skyndsamt kunna agera lämpligt. Inte nödvändigtvis explosiva varor i närheten för det.

Fototurerna kanske är med separat guide som visar väl valda delar och då kostar det dem mer att erbjuda dem.

Jag skulle snarare upplevt det som konstigt om det var fritt att fota under besök i produktionslinan. Jag tror också att det har med personalens integritet att göra. Men jag har också besökt en hel del anläggningar där fotoförbud råder så som med allt annat vänjer man sig.

Det låter som det kloka är beslutet som du tagit, dvs att du avstår fabriksbesöket! BMW Welt i sig och museumet kan man besöka ändå om man ändå är i München.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.