AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
781

F10 Dragkrok urfunktion

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Hoppas på lite hjälp här då jag har stött på ett skumt fel. ledsen för lite längre text men försöker ge en klar bild av hela situationen.
Behövde koppla på släp idag och la märke till att bilen reagerar inte på släpet. Det är första gången jag använder kroken på ett år, har givetvis använt den tidigare men då funkade allt som det ska.

Det är dock några saker jag måste nämna. Det första är att locket till kontakten har ramlat av någon anledning upptäcktes efter köp för ca 3 år sedan vid besiktning påpekades det och bör åtgärdas snarast tänkte inte mer på det och körde vidare och har använt kroken efter det.Det är omöjligt att hitta endast lock.
Sen kom jag över original backkamera förra året som jag monterade efter monterings inst jag fick av BMW samt kodade in den vilket fungerar kanon, Dessutom kan jag se i kameran att jag har krok och kan till och med zooma kroken.

Knappen till kroken fungerar utan problem och låser sig som det ska men när jag kopplar på släpet stängs inte sensorerna eller kameran av längre ,vilket det gjorde förr och ingen liv i släpet.

släpkontajkten är fin och har inte tagit skada av vatten eller annat skit som kan komma in.

Har kollat alla 4 säkringar enligt kartan och allt är hel och fungerar.

För några veckor sedan tänkte jag att jag ska ta tag i saken och beställa kabelkitt från ebay efter chassi nr och reservdels nr men när jag fick den inser jag att det skiljer sig lite jämfört med vad jag har. Min kontakt har 10 min och den nya jag har fått har 13 pin och kablarna/kontakten har flera kablar som går in i kontakten osv. Ska man chansa och montera detta eller vad tycker experten.

Ledsen för lång tråd.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Skillnaden mellan 13 och 10 pin beror nog på att den med 13 har kablar för strömuttag med hög effekt på släpet. Det ingick inte som standard på min F30, men går att koppla till.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack Mats. Ska strax ta bort stötfångaren och byta kabelsatsen.
Först måste få i mig lite mo4gon kaffe sen går jag in i garaget.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Tänkte jag återkoppla. Det gick bra med kabelkit bytet. Allt funkar fint nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.