AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.302

Ratten skakar vid inbromsning

Bmw e90 325i 2006

Hej!

Jag har nyligen fått problem med att ratten skakar mycket vid inbromsning.
Jag har bytt bromsbelägg samt skivor nyligen och undrar vad som kan strula.

Mvh William
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan vara bussningar i framvagnen som är slitna och behöver bytas. Kan även vara hjullager, men börja med att kolla bussningar.
sO
91
sOFFe
X5 40d -11
Försäkra dig om att skivorna är rätt monterade mot navet utan smuts mellan skiva och nav.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När du säger att du bytt skivor och belägg rätt nyligen, vad innebär det i tid och antal mil?
Ställer frågan eftersom jag bytte det och efter ca 250-300 mil hade skivorna slagit sig.
bl
2.294
blixten
325i -88
Ett tips för att undvika att bromsskivorna slår sig är att dra fast hjulskruvarna kryssvis med momentnyckel max 140Nm. Dra inte alla 140Nm på en gång på samma mutter utan lite grann åt gången.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Krokiga bromsskivor är inte roligt, jag har en själv just nu, ska bytas...

Ett vanligt problem är att man missar att köra in de nya skivorna och klossarna noggrant.

Kolla denna länk: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är faktiskt väldigt ovanligt att bromsskivor slår sig - de flesta (inklusive många mekaniker) drar oftast (felaktigt) slutsatsen att vibrationer vid bromsning automatiskt beror på skeva bromsskivor.

Vanligare är att bromsskivorna fått ojämn materialöverföring av friktionsmaterial från bromsklossarna. Då får man dels en ojämn bromsverkan på olika punkter när skivan snurrar och dels har de fläckvisa friktionsmaterialansamlingarna en förmåga att bygga på sig själva allt tjockare med tiden = problemet blir värre.
Ibland kan man genom några hårda inbromsningar från högre fart, lyckas med att slipa bort de ojämna fläckarna.

Oftast beror dessa ojämna friktionsansamlingar på att man bromsat hårt så skivorna är varma och sedan stannar man (t ex. vid ett rödljus) och håller bromsen nere = då får man en "stämpel" av bromsklossen på skivan.

Felaktig montering (t ex. inte tillräckligt ren yta mot navet) är inte helt ovanligt.

Sedan är det inte ovanligt att bussningar/leder/stag är slitna i samband med att bromsbytet sker och då kan den "utlösande faktorn" vara att man lyfter upp bilen med domkraft och hjulupphängningen sträcks ut till ett "onaturligt läge" och det kan räcka för att knäcka det sista livet i gummidetaljen...

Hur långt har bilen gått?
Är bussningar/leder mm. bytta tidigare?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Delar Johan B:s uppfattning

Men även om skivorna mot förmodan skulle vara lite skeva går de att svarva. Min verkstad gjorde det en gång, blev bra efter det - kostade 500. Det är märkligt att så många så enkelt rekommenderar byta av skivor (och belägg).

Matthias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.