|
|
|
|---|---|
|
Frågan finns i rubriken. Jag har just köpt en 4 serie med hardtop. Jörgen | |
|
Med rätt kompetens ja. |
|
|
Jag har alltid servat mina bilar själv. Senast Smart Roadster. Till dem (två stycken) skaffade jag en kodläsare (DAS) som varit till stor hjälp. Finns det något liknande till BMW? Inte bara för motorn då. Finns det något forum för BMW-hemmapulare eller är det Garaget som gäller? Jörgen |
|
|
Då kan du nog serva denna själv med. Vill du ha diagnostikutrustning så finns det en del skrivet om det på detta forum med. Länk Byta olja, bromsvätska, bränslefilter m.m. är väl som vanligt. |
|
Transocean |
Visst kan man det, jag servar alltid mina bilar själv t o m dom helt nya ( vi har inte gratis service på nya BMW i Norge). Det blir många tiotusingar billigare i löpet av en ganska så kort tid och man vet att allting blir gjort riktig. Man sparar definitivt mer än andrahandsvärdet sjunker om man säger så :-) |
|
Tack för en massa bra svar Jag ser fram mot ett trevligt BMW-ägande. Jörgen Pensionär sedan 2017 |
|
|
Psst Var sitter OBD-uttaget? fniss Jörgen Pensionär sedan 2017 |
|
|
Det finns väl lite aspekter på det hela... Tänker du sälja bilen inom något/några få år, är risken att du får svårt att sälja den utan "stämplar" i serviceboken eller åtminstone får ett lägre pris som är lägre än du tjänat på att serva själv. Du kommer att få väldigt svårt att få igenom good-will (och kanske t om garanti) om det blir aktuellt - något som kan vara bra att ha om bilen har t ex. x-drive mht. de klena fördelningslådorna som kan rasa om man har otur. Har bilen vagnskadegaranti eller liknande kvar på försäkringen, brukar försäkringsbolagen kräva att service skall utföras "fackmannamässigt" och där kan det i värsta fall bli problem om du behöver nyttja försäkringen. OM du väljer att serva själv, se till att dokumentera detta med kvitton eller liknande och använd bara OEM-kvalitet på t ex. oljor och filter. Har bilen inga garantier och/eller gällande vagnskadeförsäkring eller motsvarande kvar, kanske det är ett lättare val. Men man får tänka på good-will-aspekten som sagt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra tänkt Johan B Pensionär sedan 2017 |
|
Transocean |
Apropå hybrider.....BMW i Norge tar hybrid-tillägg numera när man bokar service online :-) Livsfara...halva verkstan måste avspärras.... The way to go suckers !!! |
| Hur ny är bilen? Årsmodell? | |
| Enligt andra trådar så är det en -15 så många garantier och vagnskadegaranti blir en ickefråga. Ska du ha bilen över 5 år tror jag det lönar sig att serva den själv. Den som senare köper en 11 år gammal bil bryr sig nog mer om skick än var den servats, förutsatt att du servat själv på ett seriöst och och dokumenterat sätt. | |
| Maskinskademomentet i försäkringen som ändå är minst 8år och 10.000 mil försvinner om man servar själv. Det får man väga mot risken att något händer, självrisken och besparingarna man gör genom att serva själv. Det är ju inga problem att göra ett oljebyte för 1000 spänn, vad tar BMW - 4500kr? 3500kr gånger ett visst antal servicar kanske överstiger eventuella maskinskadeersättningar. Eller så gör det inte det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.