AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.786

BMW 130i värt med ett tune?

Hej!

Har en BMW 130i 06/07. Funderar på om det är värt med ett tune och hur mycket effekt ökning man kan realistiskt vänta sig. Har ett öppet filter och "muffler delete".

Vilket tune skulle ni rekommendera?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ingen turbomotor så potentialen är begränsad. All trimning som finns kommer då kosta rejält med flis!

Säg om du skulle få 25 hk mer på toppeffekten, vad tycker du att det får kosta?
Hade inte tänkt lägga så mycket pengar (under 10k). Blir att köpa en 135i framtiden istället.
Tänkte mer vad man får ut realistiskt av en tune med de mods jag har idag och i så fall vilken firma man ska välja.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Öppet filter och muffler delete + tune = 5-10hk kanske.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, jag tolkade "tune" som trimning men du kanske avser en mappning/trimchip när du säger "tune".

Tror Löwet's uppskattning är realistisk.
Transocean
Alltså bortkastade pengar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, gamla tumregeln att sugrörstrimning kostar ca 1000 kr per vunnen hästkraft, stämmer nog fortfarande...

Bäst effekt får du troligen av ett extraktorgrenrör (av bra utformning) och en individuell mappning efter det. Men det kan ge mer spetsig motorkaraktär.

Sportluftfilter ger troligen ingen effektökning alls (även om ljudet får en att tro det) då standardluftfilter/luftfilterburken är väl tilltagen. Det finns dock en risk för en effektsänkning pga. risk för att suga varmluft i stället för kall dito...dessutom är risken stor att LMM tar stryk pga. oljan i filtret.

Kort uttryckt - det kostar mycket pengar om du ska trimma en sugmotor!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar!
Ja med ett tune menar jag en mappning.

5-10hk känns rätt omvärt för de pengarna. Om jag nu skulle få för mig att göra det, vilket företag rekommenderas?
Får nog bli en 135i senare och låta N52 vara orörd. Det är riktigt go karaktär på motorn och den går hyfsat bra för 265hk måste jag säga.
Transocean
Pumpa upp däcken och demontera baksätet så får du en snabbare bil för 0 pengar :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, jag börjar undra om det inte behöver skruvas upp till 1500kr-2000kr/hk istället numera...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hittade bänkningspapper på en E9X 330i, det blev hela 9 hk extra med en tune (tänk att det är hk på hjulen inte vevaxeln): Länk

Skulle tippa på att den är en "ful-tune" där de bara har avancerat tändningen några grader med tanke på att kurvorna är likadana. Det går säkert att hitta lite mer med en ordentlig mappning där man justerar AFR (air-fuel-ratio) mer ingående, men det är knappast värt pengarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, så kan vara fallet...men kontentan är att det är dyrt att få ut fler "riktiga" hästar ur en sugmotor i de allra flesta fall.

Undantagen är väl de motorer som är "nedtrimmade" från fabrik och säljs i flera olika effektuttag men med samma hårdvara. Det är dock inte så vanligt på sugmotorsidan - vanligare på turbomotorer.

Vill man ha en "rappare" bil, ska man undvika de fläskigaste fälgarna/däcken - tunga hjul påverkar prestandan (acceleration och broms) negativt och i vissa fall blir det inte så mycket bättre grepp heller pga. mer ofjädrad massa...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vid test när modellen kom 2005 gav den 7 hk mera, bilen var tankad med 99 oktan bensin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.