|
|
|
|---|---|
|
Tja. Då jag inte kört så många mil sedan jag köpt denna kan jag inte låta bli att känna lite ryckningar, speciellt vid landsvägskörning. Det är som om bilen inte riktigt vet vilken växel den ska välja. Lite ryckig och stötig. Vad kan detta bero på tror ni och kan man åtgärda det på något billigt vis? | |
| efter att ha kollat lite här så nämns NOX givaren ofta som anledning till ryckig gång. Syns det på en felkodsläsare? | |
| Rycker den när du ligger i jämn fart? Något speciellt varvtal? | |
| Ja vid lugn och jämn landsvägskörning 80-100 km/h. Tror inte varvräknaren är över 2000-2500 då | |
| Du får prova och ligga på olika växlar och se om ryckningarna förekommer enbart runt samma varvtal eller om de förekommer över ett bredare varvtalsspann | |
|
Vet inte om det är tillämpligt här, men symptomet är (också) ganska typiskt för momentomvandlaren (convertern). Där ges mig veterligen inga felkoder. /Lennart |
|
|
N53 har ju en hel del övrigt att önska tyvärr. Mycket vanligt är ju Nox sensorn. I min N53 så har jag monterat en Noxem efter att ha upptäckt felkoder på just detta. Förbrukningen gick ner ordentligt samt att ryckningar försvann nästan helt. sen verkar det som dessa motorer kan rycka lite när de växlar mellan olika förbrukningsläge. Viktigt också att spridarna är av sent index säger folk. Mina blev bytta 2015 på garanti. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Kan man avläsa felkoder direkt i bilen eller måste man ha en extern avläsare? | |
|
Hej, en extern läsare behövs. Helst BMW-specifik. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.