|
|
|
|---|---|
| Vad blir skillnaden om man för spaken till vänster jämfört om man trycker på knappen och väljer Sport ? | |
|
Bilen växlar inte själv längre om du har spaken till vänster och använder paddlar. Dessutom aktiveras inte sportchassi om du drar spaken till vänster. /M Mina bilar: Länk |
|
| Drar du bara spaken till vänster så går sportläget i och bilen växlar fortfarande själv. För du däremot spaken upp/ner så går manuellt läge i. | |
| Spaken styr bara växellådan, knappen styr allt annat (olika beroende på utrustning, men gasrespons, avgasspjäll, chassi, styrning är exempel på sånt som styrs). | |
| Ok..tack👍🏻 | |
| Jag delar Wibergs uppfattning! Sen så upplever jag att även växellådan hamnar i ett sportigare läge bara genom att trycka på sportknappen. Har inte kunnat känna någon skillnad om jag en också skickar spaken till vänster och aktiverar sportläge för lådan. Möjligen är det en liiiten skillnad. | |
| Gjorde ett test på väg till jobbet. Lådan växlar snabbare i sportläget, och ytterligare lite snabbare/hårdare med även spaken i till vönster i sportläget. | |
| Ja, jag var nog lite för snabb inser jag. Helt klart går lådan in i sportigare växlingsschema när jag trycker på sport-knappen. Vet inte om det gör skillnad att putta spaken också, men växlingspunkterna ändras med sportknappen också. Så får revidera lite. :) | |
|
Knappen styr växellådan, gasrespons, avgasspjäll, chassi, styrning beroende på utrustning. Spaken enbart styr växellådan. Har du sportläge i så växlar den vid högre varvtal och för du spaken till vänster så blir det ytterligare ett steg. Det kan säkert variera mellan olika modeller, men på min 650i fungerar det så. |
|
|
Jag har fått det förklarat det för mig på det här sättet av en mekare på en BMW-åf angående väljarspaken till vänster: Då ventileras inte turbotrycket bort inför växling, vilket av någon anledning ger en hårdare växling (vilket du ju känner tydligt, det känns ju som att bilen liksom skickar i växlarna då), vid normal växling så släpper tydligen turbotrycket i insuget lite, vilket ger en behagligare växling för den som tycker om mjuk körning. Sport-läget ger ju större gasrespons, växling vid högre varvtal, sportchassi (om du har adaptivt chassi) och något mindre servoeffekt på styrservo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.