|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft min BMW 428i Convertible Steptronic, 245hk, 2015 i en vecka och undrar en sak. Vi har infart, carport och garage efter varandra och brukar putta bilarna mellan infart och carport t.ex. när vi tvättar dem. Kan man lägga ur P-läget på denna bil så att man kan putta den? Jörgen Pensionär sedan 2017 | |
| Går det att starta tändningen och lägga i neutral utan att starta bilen? | |
| När jag hade BMW med elektronisk spak så krävdes det att man stängde av bilen i läge N. Då stannade bilen i läge N. Det gick inte att flytta spaken till N med motorn avstängd. | |
|
Om man stänger av motorn/tändningen med växelväljaren i D så går P i automatiskt. Om man välja N innan man stänger av, blir den kvar i N då? Jag ska prova när jag kommer ihåg det. Jörgen Pensionär sedan 2017 |
|
|
Tryck på startknappen utan att hålla inne bromspedalen. Lägg sedan i N. /M Mina bilar: Länk |
|
|
...eller förresten, jag har nog fel där och Löwet rätt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
@Krassegrand: Exakt så. Däremot finns en viss risk att P går i av sig själv efter ett tag, alternativt att inte nyckeln går att få ur. Kommer inte ihåg vilket det var. |
|
|
Jag provade nu på morgonen (efter att jag backade ut bilen för frugan) att lägga i N och utan att hålla på bromsen stoppa motorn, då blev tändningen kvar på. sedan tryckte jag en gång till på stoppknappen, utan att hålla på bromsen, men då gick P i. Jag tror jag behöver prova lite olika sätt. Jörgen Pensionär sedan 2017 |
|
Transocean |
På min G30 går P i så fort jag öppnar förardörren, typ även när jag backar sakta och öppnar dörren för att se att jag inte träffar en stolpe eller d y l. Känns lite så där faktiskt. |
|
Jag tycker att jag snart provat alla sätt att stänga av bilen utan att P ska gå i men jag har inte lyckats. Jörgen Pensionär sedan 2017 |
|
|
Jag retar mig lite också på att det inte går att lägga i N då motorn är avslagen. Jag gissar på att det beror på att lådan får all sin smörjning utifrån att motorn måste vara i gång. Är den inte det så finns det stor risk att lådan tar stryk vid t ex en bogsering. Men det borde finnas ett special N-läge som bara går att användas mycket korta sträckor t ex då bilen ska bärgas. Jag har sett på programmet ”Vägens hjältar” på Kanal 5 där bärgarna blir helt förvirrade av att det inte går att lägga i neutralen då bilen ska dras upp på flaket. Konstigt att hjältarna inte känner till detta faktum. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Backa med dörren öppen går fint bara du har bältet på dej.. | |
| Vid bärgning om airbag har löst ut så låses alla funktioner så det spelar ingen roll att hjulen står stilla är ju mest troligt skrot hur som helst | |
|
Jag läste i instruktionsboken om hur man ska göra i en biltvätt. Jag ska titta närmare på det vid tillfälle. Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.