AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
665

Fälg fråga bmw f11

Köpte häromdagen bättre begagnade fälgar till min f11.
Det var av modell M 351 19tum.
Men fälgarna var från en f10 alltså en sedan
Och dom har olika ”et” fram och bak.
ET på touringen bak är ET33.
Och ET på sedanen är ET 44.

Kan jag använda dessa på min F11 ”Touring”?
Tror det är et33 fram et44bak samt 8,5bredd fram 9,5 bredd bak
Det är samma ET på både f10 och f11 så de passar. Att det är olika Et är pga bredden på fälgarna, inte pga bilmodell. I och med att de är bredare bak behöver de flyttas ut lite för att inte ta i samt få korrekt spårvidd, därav högre ET.
Alltså i och med att bakfälgen är bredare så blir det ett annat
Et bak, men hamnar p.ga det rätt iallafall rätt?
Så man behöver inga spacers eller dylikt.
Noop. Bolt-on.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är pga att bakfälgarna är bredare som de har annat ET-värde - de hamnar "rätt" med ET-ändringen.

Att tänka på är dock att om du har x-drive, så är det väldigt noga med att du har exakt rätt däck på fälgarna - du bör använda exakt de dimensioner som BMW anger för "staggered Wheel setup" OCH använda BMW-märkta däck (stjärna) för att rullomkretsen skall bli inom tillåtna toleranser. Annars kan du knäcka fördelningslådan...dyyyyrt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Så här ligger det till, det är en xdrive.
Men gummit på fälgarna är det samma
245/40 -19. Ungefär lika mycket gummi på
Alla däck ungefär 5mm till 5,5 mm.
Går det köra på dessa utan att riskera
Fördelningslådan?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det är samma dimension på däcken så kommer rullomkretsen på bakdäcken bli lite mindre eftersom bakfälgarna är bredare och däcken kommer därmed "stretchas" lite mer. Sen om det är tillräckligt för att jävlas med fördelningslådan vet jag icke. Sen brukar ju bakdäcken slitas lite fortare på en BMW också. ;)

För att få rätt rullomkrets med dom där fälgarna borde du köra 235/40 fram och 265/35 bak, antar då att de kompromissade och körde aningen för breda däck fram och aningen för smala däck bak i förhållande till fälgarnas bredd för att kunna använda likadana däck runtom. Med däckdimensionerna jag förslog kommer det skilja 0,37% i rullomkrets och då är de bakre däcken lite större vilket bara är en fördel eftersom de kommer slitas lite fortare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.