AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.934

Bmw e46 koppling tar jävligt tidigt efter byte

er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Bytte koppling på en e46a inte kört den innan men bör ju gå bra ändå.
efter bytet så märkte man att kopplingen tar tidigt som fan och ibland så driver den även om man trycker ner kopplingen hela vägen

Min ena hypotes är att det skulle kunna vara så att man drog åt tryckplattan för hårt så Att kopplingen trycks in(drog åt 30nm, vilket polarn fick fram på nån sida)
Om detta är fallet behöver man byta tryckplattan eller bara lossa lite på dem?

Andra hypotesen är att kopplingen var ju tokslut sen innan när man tog ur den så var det metall mot metallkontakt på ena sidan och den andra hade det börjat slipa ner nitarna(förra ägaren dumpade koppling rätt mycket på halvtorr asfalt). Skulle detta göra nåt så att slaven skulle Hamna fel eller nåt?

Ska ju vara nå självjusterande koppling, kommer det igång efter att kopplingen slitits in lite för känns ju som om det inte ska vara så?

Uppskattar alla förslag och tips

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det är en självjusterande koppling måste du ha ett specialverktyg för att "nollställa" justeringen när du monterar en ny koppling. Möjligt att det går att nollställa utan specialverktyget, men jag vet att det finns ett verktyg för det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag vill minnas att SAC (Self Adjusting Clutch) verktyget bara behövs om man demonterar kopplingen och ska montera tillbaka densamma.

Kopplingskit kommer med en "grenade pin" där du monterar kopplingen och när allt är klart så rycker du "grenade pin".

Här kallar de "grenade pin" för locking plate, men är samma sak jag menar:

BMW kallar det locking piece (se sektionen "Installing new SAC clutch"):
Länk

Är det M8 8.8 så dras de till 25 Nm, är det M8 10.9 så dras de till 34 Nm. Är det de nyare ZNS-skruvarna verkar det som att de vill att man vinkeldrar dessa istället (gissar på att låspastan och zinkflakes ger ett alltför osäkert momentvärde - men nu spekulerar jag mest här).

Hur gick monteringen till?
bl
2.294
blixten
325i -88
Ett tips är att lufta kopplingen. Det har jag behövt göra vid de tillfällen jag har bytt för att den skall bli "normal".
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Drog med momentnyckel korsdragning till 30nm runt om på tryckplattan
Hade Biltemas centreringsverktyg så var en stång man stoppar in i lagret sen en kona som lammelen vilar på, kollade inte så noga på tryckplattan men var det här kooplingskitet man köpte:21217523620 på schneidmann alltså en luk koppling

Tog ej bort svänghjulet när jag bytte koppling som han i första länken gjorde

Tack för alla svar ska göra om och förhoppningsvis rätt imorn

er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Hade Ingen lockig piece på min koppling
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Ska nog prova att bara lufta kopplingen och se om det går bättre
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Fast det borde ju inte avgöra då man inte bytt slav eller huvudvylinder
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Att tillägga så låter det jävligt om kopplingen och rycker när man släpper upp
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Byttes urtrampningslagret när du ändå hade ner växellådan?
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Ja byttes

Det man kommer på skulle kunna vara med är om svänghjulet är knullat men såg helt ok jämnt ut blåanlöpt och dant men ska ju inte påverka resten, rengjorde det med brakecleamer innan installering, hade ner lådan igår igen, inget såg udda ut så ska lufts kopplingen idag eller imorn när lådan är på igen
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att bilen rycker när du släpper upp kopplingen är inte konstigt om svänghjulet är blåanlöpt, kanske har svänghjulet blivit så skevt att kopplingen tar även med pedalen helt nedtryckt?
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Har luftat och hjälpte med både att det drev på ett bättre ställe ovh att det inte hackar lika mycket ska lufta mer när jag får tid
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kör du den klassiska metoden med att trampa på pedalen, vakuumsug eller självdränerande?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kollade då länkarmens mothållskula är den sliten blir det inget bra heller
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Kör på den klassiska/eller om jag råkar vara själv så tar jag bort slaven och trycker på den medans man luftar,
Funderar på att köpa bleed kit kanske är lättare?
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
Ursäkta är väl lite trött men vilken länkarm?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är länkarmen som trycker på urtrampningslagret (länkarmen trycks på ena sidan av slavcylindern och pivotar på andra sidan på den där mothållskulan).
Länk

Yes, det är en Getrag 260/5 på bilden ovan men konceptet är detsamma.
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
tack för tipset ska kolla på det ska nog ta ner lådan nästa vecka kanske, svänghjulet var spårigt som en gammal bromsskiva, och dessutom blåanlöpt, tror jag ska prova slipa ner spåren då jag ej har tillgång till svarv under coronatiderna, ska även kolla på den där kulan då det ändå också värkar rimligt.

Frågan är ju dock om man måste använda ett sånt där verktyg för att sätta dit kopplingen igen nu när man tar bort den igen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.