AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
483

Km kvar till soppatorsk

Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Är det någon som har kört sin E36:a torr ?

Hur stämde det med beräkningen i "lilla datorn?"

Har man lite till kvar då eller är det kanske stopp före datorns deadline ?

Jag vet att man inte ska köra tanken tom men är det långa avstånd så är det...
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag körde min gamla 735'a torr en gång på autobahn. Jag hade kört på reserven ett stycke och skulle svänga av till en bensinstation. Tyvärr blev trafiksituationen så olämplig att jag inte lyckades svänga av till bensinstationen. Jag blev helt enkelt tvungen att köra vidare till nästa bensinstation. Det var väl ett par mil dit och jag hade inte många liter kvar i tanken.

Färddatorn visade att jag inte kunde köra särskilt långt. När jag närmade mig nästa bensinstation visade färddatorn att det var oroväckande kort jag kunde köra. När den var nere på 1 km kvar började jag skymta nästa bensinstation långt långt bort.

När jag närmade mig visade färddatorn "----". Det gick att köra ca 100 meter ytterligare innan den hostade till och stannade. Då befann jag mig på avfarten och farten minskade snabbt. Ingen idé att bromsa, för då skulle jag aldrig nå fram till pumparna.

Det var fullt på bensinstationen, men när det var 20 meter kvar, så åkte en bil som stod vid en pump. Jag gled saaaakta, saaakta fram och stannade ca 2 meter från pumpen. Jag gick ut och drog ut slangen så långt jag kunde och med nöd och näppe fick jag in munstycket och kunde tanka. Sen var det bara att köra vidare.

Så 7-seriens (E32) reichw.-mätare är imponerande exakt.

När det gäller M5'an så är det tyvärr så att den inte alls visar räckvidd när bensinmätarlampan lyser. Trist. Det är ju då man vill veta hur långt man kommer...

Mvh
Tommie, BMWPower
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
d finns väl ingen sån beräkning i "lilla" datorn?

----------------------------
Finns på icq: 60288954

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Nä, det är sant. Min utsvävning handlade om reichw. (räckviddsberäkningen) som faktiskt bara finns på "stora" datorn.

Mvh
Tommie, BMWPower
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Nej det finns ingen "lilla datorn". Den heter färddator men är så liten att den brukar kallas lilla datorn.

Jag kollade i manualen och där står det att när beräknad räckvidd övergår från KM till tre sträck så återstår mindre än 15 km. Och instruktionsbokens rekommendation är "Det är hög tid att tanka".

Min fråga kvarstår dock om huruvida någon har fått soppatorsk före tre streck ?
Nej, inte jag heller. Fick tre streck på min då nya 316i compact -99 och svängde in på en Statoil-mack. Närmare än så har jag inte varit.
Tommie-BMWPower:
En fin liten historia.

För alla som inte visste det är det kan jag meddela att det är ett tecken på manlighet att köra till sista dropparna innan man tankar.
Soton
Har kört några demobilar tills --- visar sig, mitt rekord är en kilometer sen var jag framme vid handlaren. Måste berömma BMWs färddatorer för sin exakthet. Det brukar alltid stämma när man kontrollmäter.
Crusty
Tommi: Fan vilken härlig story!
Måste kännts så där helt "planerat" att den skulle räcka ända fram!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.