AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

2A98, 2A99 BMW 530 E60 N52b30

Tjena,

Fick två felkoder på BMWn för drygt 2 månader sedan. det var 2A98 och 2A99, tog bort felkoderna och nu är dem här igen 2 månader senare. Enda skillnaden denna gången är att det står Zahnsprung på 2A99.

2A98: Kurbelwelle - Einlassnockenwelle, korrelation. Wert auserhalb referenzbereich
2A99: Kurbelwelle - Auslassnockenwelle, Korrelation. Zahnsprung

2A98: Med knackig tyska och translate får jag till insugskamaxel utanför referensvärde alltså att kamaxelgivaren säger att timingen inte stämmer.
2A98: Får jag till samma sak men zahnsprung betyder ''hoppad kugge''

Vad jag hittar för info på nätet så pratar folk om att dessa felkoder kan bl.a bero på att Vanos Solenoiderna har kletat igen och att man bör tvätta av dem.

Jag tänker att det låter mer som att kedjan har kuggat och eventuellt behöver bytas ut.

Skulle behöva lite input om vart jag ska börja, mekat en del BMW innan men N52 är helt okänt för mig. Brukar kedjorna bli dåliga på dessa motorer? Kan man mäta kedjesträckaren på dessa eller inte? Bilen i fråga har gått c,a 13k mil men visst skulle detta praktiskt taget kunna hända närsom helst.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Börja med att rengöra solenoiderna, då det är enkelt (tar en kvart), gratis och ett vanligt fel. Ovanligt med kamkedjestrul på n52, speciellt vid så låga mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.