|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går i tankarna att renovera vanos på min m3 e36 3.0 s50b30. Jag har relativt god mekanisk kunskap men är lite rädd för arbetet. Jag söker någon som kan detta, som helst har gjort det innan. Jag kan alltid lämna in den, men det kostar sjukt mycket och jag lär mig inget. Det verkar mycket roligare att träffa någon av er och göra det tillsammans, mot betalning såklart. Jag har en kompis som har ytterligare två st vanos-enheter som behöver renoveras (en lös, en i bilen). Kanske kan vi ta alla tre. Kan du även hjälpa oss med ventiljustering kan det vara intressant också. Iså fall på två s50 b30. Jag hoppas någon har lust att dela med sig av sin kunskap och få lite betalt för att hjälpa till. Vill du göra det helt själv mot betalning går väl det också bra. Tack! | |
| Det kanske finns filmer på Youtube som visar hur man gör. | |
|
Jag har gjort detta, fast på en S50B32. Jag köpte alla packningar och rattle kit hos Beisansystems, även verktyg för att kunna ta isär naven. Alla andra nödvändiga delar som Diaphragm spring (köp S62), Solenoid O-ringar, Ventilkåpspackning osv köps på bmw. Jag gjort ett dokument som sammanställer allt som behövs som du kan få en kopia på. Har även byggt verktyg för att låsa vevaxel och kamaxel i TDC. Om du vill så kan du få hyra se Länk Beisansystems har även en guide på hur man går tillväga. Länk Det mest riskfyllda är väl när man lyfter ur kamaxeln utan verktyget att hålla ner den. Jag tänkte att jag skulle tillverka det verktyget men gick på metoden att lossa överfallen lite åt gången. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
I vilket steg måste man lossa kamaxeln? Använder man inte ett specialverktyg för att bända bort vipparmarna och ett magnetverktyg för att ta bort shimsen? |
|
Undrar också lite kring detta. Vad jag fattat det som behöver man inte lossa någon kamaxel? Kan det kanske skilja sig så pass mycket mellan b32 och b30? |
|
|
Man har ett litet verktyg föra att trycka ner tryckaren för att få ut shimsbrickorna, Länk Man lossar kamaxlarna för att få loss "intake och exhaust hub" se Länk Om detta är nödvändigt på B30, kan jag inte svara på men det borde se ungefär lika ut där. Man gör detta för att byta diaphragm springs, om man inte byter dessa så är risken att mycket av rattlet är kvar efter renoveringen. Som sagt de kom en uppdatering på dessa fjäderbrickor på S62 och S54. Har du dessutom oljekladd (vilket är vanligt) i höger framkant ner mot kamkedjespännaren så det bra tillfälle att lyfta på "Timing Gear Housing" Länk och täta om den med nytt silikon medans kamaxlarna är ur! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.