|
|
|
|---|---|
|
Har en 318i som går väldigt väldigt segt. Vid start går den ganska så bra(det ryker dock väldigt mycket) men sedan när den kommer upp arbetstemp så bara pang och så låter det som en dieselbil istället. Vid körning så är den så hemskt seg att komma upp i hastighet. Upp till 50km/h på 3an går bra men inget mer än så. Någon som varit med om detta och kan ge lite tips på vad man kan göra och vad man ska leta efter för fel? Är det ens någon idé att försöka fixa felet? | |
|
Läs av felkoder för mer kött på benen i felsökningen! När servades bilen senast med nya stift och luftfilter? Är det rätt stift? Hur ser de ut? ("läs" dem utifrån utseendet - det ger en ledtråd till vilka fel motorn kan ha) Är det sportluftfilter på bilen? Om så är fallet är risken stor att LMM är förstörd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar Johan B. Jag köpte bilen för inte så länge sedan som ett litet renoveringsobjekt. Felkoder finns inga. När den servades med nya stift och filter sist har jag ingen aning om tyvärr då det inte står något i serviceboken(och jag glömde totalt att fråga detta). Vi ska kika på stiften på måndag för att se hur dessa ser ut! Enligt lambda 1 värdet går bilen magert iallafall. Nej det är inget sportluftfilter utan en filterburk. Enligt tidigare ägare har bilen blårykt samt dragit enorma mängder soppa, något jag inte alls märkt av. |
|
|
Prova att rycka ut kontakten till LMM - om den är dålig går motorn inte sämre (ibland bättre) utan LMM - då går motorn på "fasta nödparametrar". Det är inte alltid trasig LMM sätter felkod. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipset! Ska testa detta också. | |
| Efter mycket felsökande och letande har vi nu kommit fram till att det är kamkedjan som krånglar.. | |
|
Det händer väl på de motorerna att den kan kugga en eller flera kuggar. Har den bara kuggat lite kan motorn gå men sämre än vanligt... Dock borde det ge felkoder på felaktig kamaxelposition. Har för mig att Hasso skrivit en del om detta i äldre trådar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.