AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.096

Connected Drive staistisk data för BMW 330e - 2020 årsmodell

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Hej Alla!
Jag vill inte upprepa allt som jag skrev på engelska på ett annat, engelskt forum, men inkluderar en länk med bilder om min fråga.

Länk

I alla fall, jag kan inte få rätt på någon statistisk data för min 2020 årsmodell 330e (inte M variant) som jag hämtade ut den 25/11 förra året. Sen dess har jag haft ett oändlig antal diskussioner med BMW support, men det verkar inte leda framåt till något bra. Finns där någon annan som har samma problem? Eller funkar det för alla andra utom mig? Jag har alldrig fått det att fungera, och på det Engelska forumet verkar vara tyst om det, så jag hoppas att jag hittar någon Svensk som kan i alla fall ge någon form av värdefull information. Till saken hör att jag har kontakt med bilen, kan klimatisera, tuta, blinka, låsa/låsa upp osv. Kan också följa laddningen, ser total körsträcka osv. Det enda jag inte kan se är statistik över mina körningar eller senaste körningen, det visas endast sträck sedan dag ett.

Än så länge är jag MYCKET besviken med BMW Sverige:s sätt att hantera kunder, så jag är faktiskt lite mörkrädd för framtiden, om något verkligen händer med bilen, som VERKLIGEN behöver deras hjälp på allvar, som till exempel haveri av växellåda på en motorväg i Slovakien utan möjligheter att kommunicera med lokalbefolkningen en söndag eftermiddag... En verklig händelse med min senaste bil för fyra år sen, efter mindre än 100 mil. Efter det följde tre månaders väntan på en ny växellåda från Japan, men under tiden njöt jag av en gratis lånebil, inklusive fortsatt semester, flygresa hem med all bagage och fortsatt lånebil utan kostnad hemma plus MYCKET trevligt bemötande, förståelse och UTMÄRKT support. Bilen transporterades hem och växellådan blev bytt här, hos min ordinarie verkstan.

Kom igen BMW! Det handlar om en enkel sak jämfört med en ny växellåda...

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Hoppsan... kan man redigera inlägget? "staistisk" skall naturligtvis vara "statistisk"...
m5
9
m50b25
330e - 20
2 veckor tills jag får min 330e, återkommer!
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack! Jag skulle uppskatta om någon skulle bekräfta att det fungerar eller inte. Det avgör mitt nästa steg. Just nu är det endast "Evelina" jag har en diskussion med, men hon verkar inte veta mycket... :(
K1
86
K1M
330e -20
Allt är tomt hos mig också under Effektivitet även på Status sidan.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack! Känns bra att inte vara ensam (sorry för min skadeglädje). Har du provat kontakta BMW, eller du bryr dig inte om dessa delar? Jag menar, bilen funkar bra, förutom då och då dör deras Connected Drive server...

I tisdags t.ex. fick jag inte kontakt med bilen alls. Det var tur att jag visste var den var och inte behövde tuta eller hitta den på kartan, men det fixade sig automatiskt efter ett dygn.

Sen var det en annan gång under tre dygn som jag hela tiden fick meddelandet på bilens display att jag har blivit utloggad från Connected drive, fast jag var inloggad eftersom under hela tiden hade jag kontakt med bilen, oavsett var den stod. Sen tröttnade jag, jag loggade ut bilen, loggade in igen och efter det har det inte hänt.

I alla fall, om du orkar kontakta BMW support så skulle det vara intressant att höra deras reaktion till detta. Jag väntar fortfarande på svar från "Evelina", skrev ett mail idag för att påminna henne att jag inte har glömt bort problemet, trots att hon inte har återkommit dem senaste två veckorna. Hon skulle kontakta deras tekniska avdelning, men sen var det tyst. Snart dags att ringa och påminna igen... :-(

Själv tycker jag att det är skandal att en så enkel sak inte fungerar när det fungerar för alla andra märken och även äldre modeller inom 330e serien, men det värsta är att supporten verkar inte ha en aning om att det inte fungerar och inte vill medge det heller.
K1
86
K1M
330e -20
Personligen använder jag bara appen och där finns ju den infon inte alls. Så nej, jag bryr mig inte .
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
K1M, fast jag har arbetskamrater med äldre 330e bilar och deras app visar statistik också...

Jag vet att appen inte ens har den fliken. Har redan diskuterat det med BMW och fått svaret att den delen är "bortplockat på grund av tekniska orsaker för din bil..." Hmmmm... i min värld tolkar vi det som: "Vi har hittat buggar och vi har inte en susning om hur vi skall fixa dessa. Vi löser det genom att plocka bort valet så ingen kan se att vi är okunniga."

Har du jämfört BMW appen med andra märkens (eller för den delen, förra 330e modellens) appar? EXTREMT informationsfattig, inget att skryta om. Istället för att se en fejk bild av min bil i min färg (Blue Ridge Mountain) hade jag mer välkomnat fakta om mina körningar. ...men vi är olika, vissa vill hellre imponera med att visa kompisarna och snurra runt bilen från all håll i webbappen, men när kompisen vill diskutera statistik och börjar skryta med det... då får man som BMW-ägare krypa in i skamvrån, för vi har inget att visa.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Testat köra med cabeln (USB-inkopplad)?

(så fick jag igång statistik på min i3:a när det krånglade) Starta motorvärmare mm funkade i appen men ej statistik så körde jag med kabeln och då kom det igång.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har inte testat köra med USB, och hade ingen aning om att man kunde det, men jag har en vanlig 2020 årsmodell 330e. Jag vet att för andra, äldre bilar funkar det bra, men jag skall prova plugga in an USB sladd och se vad som händer, dock är det ingen lösning, eftersom sladden är kort, just nu hade jag behövt en på 400 meter... :-)

I alla fall, jag har precis fått ett mail från BMW Sverige:

Hej igen,

Tack för din återkoppling och vi beklagar hanteringstiden.

Gällande remote software upgrade så har ditt fordon iDrive 7.0 och detta skall finnas tillgängligt för dig men för tillfället finns det inte en ny uppdatering ute. Vi kan inte svara på när i dagsläget det kommer att komma en ny men man mottar notis om detta i appen och följer instruktioner.

Att du inte kan se effektivitet är ett teknisk fel från vår sida som vår tekniska avdelning jobbar på att åtgärda. Vi beklagar problemen detta medför men vi jobbar aktivt på att åtgärda detta.

Önskar dig en fin fredag.

Med vänliga hälsningar
Kamilla

...så ÄNTLIGEN har någon på BMW medgett att detta är en bugg. Tyvärr ingen susning om när det blir fixat.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

ok, då hjälpte inte mitt tips.

Du får ju ofta bättre ljud när du kör med USB-kabeln så inte fel att ha den inkopplad om du gillar musik. Tror att blåtands streamingen tar bort lite av kvaliteten i låtarna.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har faktiskt inte haft tid att testa ditt tips. Man vet aldrig, det kan vara så att det hjälper att "sparka igång det" och att BMW support inte vet allt...

I alla fall, jag är gammalmodig och kör en USB sticka kopplad till bilen, så musiken är som den är, eftersom telefonen har en kopia. Jag strömmar inte musik. När vi nu pratar musik så är det också en sak som har en oerhört stor förbättringspotential. Jag menar appen i bilen är extremt primitiv och svårhanterad. Jag önskar verkligen att BMW anställde några kunniga apputvecklare med HMI utvecklingserfarenheter. Överhuvudtaget deras hela IT del, inklusive allt som finns i bilen, är inget att vara stolt över tyvärr. Det är något man kan "vänja sig vid", vilket innebär att det är egentligen rätt så kass, omodern och brister på många fronter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.