AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.349

Audi A6 2002 2,4 köpråd

Hej funderar att byta min Peugeot mot en gammal Audi A6 2002 med lilla 136 hk v6:an, manuell .Någon som vet vad man ska se upp med förutom vetilkåpspackningar o framvagn ? Inte mekat så mycket Audi , svårmeckat tex kamremsbyte ?
Någon här som handlat av GIGI Kalmar ? De verkar ha många sk "hyllvärmare" där bla nämda Audi och även en saab 9-5 med mycket motor 220hk jag spanat in lite

Länk

/Peder
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte så mycket om bilen/motorn mer än jag har fått till mig att det är en av Audis sämsta motoralternativ - törstig, trött och en del mekaniska problem...

Bättre val är nog en 1,8t i så fall - en väl beprövad motor med relativt god effekt och hyffsat låg förbrukning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Den motorn dricker mycket olja pga att kolvarna är ovalt designade. Köpte hinkvis med Castrol-olja från Tyskland. Det gick åt nästan en liter per 100 mil och helt normalt enligt Audi.

Skulle avråda från den motorn och satsa på 1,8:an istället. Om V6:an är ett måste så leta efter 3,0:an. En Audi i den prisklassen är också en chansning :)
Jo förstod att v6 inte är så bra , men har också hört att oljepump en ska vara dålig på 1,8 t ?

/Peder
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den lilla 2.4an har inte oljeförbrukningsproblem (mer än vanligt) utan det är den gamla 165hk 2,4an som har det. Värt att veta är att lilla sexan ger mycket mer effekt än utlovat, Teknikens Värld uppmätte 150 nånting om jag minns rätt. Min far har haft 2st 2,4or en 165hk och en 170hk och den senare förbrukade mycket mindre olja och den är samma generation som 136an.

1.8t är en väl fungerande motor men det är inte alls samma känsla som sexan. Den är silkesmjuk.

Kamremsbytet är dyrt på auktoriserad verkstad men vid det här laget kan varenda Mekonomen byta kamrem utan problem och det är väl var 14000e mil eller nånting. Är ju bara att välja en där det redan är bytt.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
1.8t motorn är väl känd för oilsudge byt gärna var 1000 mil så ska det nog inte vara någon fara finns många som fått byta tråget och göra rent silen.

Brorsan hade en sådan 2003 a4 den var det aldrig några problem med motorn men dock väldigt mycket annat och rostade friskt. Nu letar han ny bil å när försäljaren fråga han vilket märke han kunde tänka sig då sa han att han kunde tänka sig allt då hade han tydligen en audi på ingång då var svaret allt utom audi:)

Skulle nog med tittat på 1.8t om du måste ha audi:) Den lite nyare a6an 2005 -2006 förekommer det ofta kedjeras på! Vissa bilhandlare slutade ta emot dessa vad jag hört.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den sexan är på 177hk och en helt annan konstruktion dock - finns inte på de årsmodeller som är aktuella här
Lite återkoppling , blev jag bytte jämnt mot en Citroën ist , provade även "vi köper din bil" lite för skojs skull , de värderade bilen till 14500 på sidan , men på plats 6400 o då tog de också hänsyn till kvarvarande skatt på 1500.... Tyckte det blev för dåligt för en nyservad välvårdad Peugeot 307 -06 med dubbel uppsättning bra däck

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.