|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Någon kunnig som kan hjälpa mig med ett oerhört irriterande problem. Tänkte " ställa på " min bmw efter att den varit avställd i många år men kom på att kupéfläkten hade det typiska e30 felet - att den fungerar bara i LÄGE 4 . Efter att ha Googlat på problemet så förstod jag att det i 90 % av gångerna är " blower resistor" -dvs" fläkmotsåndet " som måste bytas. Efter att slutligen ha lokaliserat den ( min finns till höger om gaspedalen, typ uppe mot mittkonsollen ) så bytte jag den.- NO luck .. ok då kanske det är själva strömställaren. Beställde ny -bytte - NO Luck. FFS ..då måste det vara fläkten. Testade att smörja den men kände att äh . Lika bra beställa ny fläkt .. Installerade den nya fläkten Men DAMMIT . Det är fortfarande sama problem. Fungerar bara i läge 4 . Drog ut fläkten o märkte att det sticker ut någonting som ser ut ett TILL motstånd. Kan det vara så ? 2 fläktmostånd till en fläkt ?. Låter skumt. Innan jag testar att byta den så ville jag fråga nån kunning som kanske kan svara vad det är för nåt och hur man byter den. Det går INTE att bara dra ut den. Har inte lyckats googla till mig svaret .Som det ser ut så måste komma under inifrån bilen genom att ta bort hela instrumentpanelen.. FFS pallar inte . Bild på " fläktmotsåndet " Länk mvh MT | |
|
Nu får du övergå till att bli riktig mekaniker och sluta vara "modern delbytare". ;) Dvs du måste mäta/felsöka och konstatera var i systemet du har avbrott. Bevisligen har vredet matning eftersom fläkten går när den matas direkt från vredet (läge 4). Så avbrottet finns längs vägen via fläktmotståndet. Mät systematiskt upp punkter mha elschemat (ETM) så finner du brottet. ETM-er kan hittas tex här, Länk annars sök efter "bmw etm e30" /G |
|
|
Hej. Tack för svaret . Jag ska försöka greja med det under helgen. Få dock se hur " riktig mekaniker " jag lyckas bli heheh. Har väldigt basic skills när det gäller "bilmek" . Men fläkten måste banne mig fixas. Tack för länken. Den är skitbra . mvh MT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.