AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.899

Hur kommer det vara att köra X1 laddhybrid oladdad?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Den kommer snart men den har en bensinmotor på bara 125 hk. Totalt 220 hk dock med elmotorn. Man undrar hur den kommer att vara att köra oladdad? Typ prestanda.
Transocean
Den kommer fortfarande att ha 220 hk även om den påstår att batteriet är tomt och helelektrisk drift kan du bara glömma. När den visar 0% har den faktiskt c a 10-15 % kvar. Detta är nödvändig då elmotorn sköter alla växlingar....en ZF-hybridlåda har ingen traditionell omvandlare t ex....

Hybriderna laddar fort när man kör dom, jag kan fulladda batteriet på min 530e på 30 min med bilens generator vs. minst 2 timmar om jag brukar en laddbox och 4.5 tim med bilens tegelsten.
Hybridlåda säger du. Betyder det att elmotorn kan trycka på även när det går undan lite?
I Volvos T8 slutar elmotorn driva vid 160 och man har "bara" 300 eller nått att tillgå.
Antar att det är för att elmotorn inte har utväxling nog att hänga med.
be
113
begell
X3 30e -20
@Transocean:
Intressant kommentar om laddtiden vid körning på 530e.
Jag skrev en dåligt formulerad fråga i förrgår som egentligen handlar om detta.
Vår nya X3 30e verkar vara mycket segare att ladda än Dina 30 minuter. Finns det något annat sätt än läge för "battery control"?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dr. Pez - Har du någon mer info kring det? Inte hört om det tidigare. Gällande Volvos T8:or.

Begell - Det är väl ändå inget du nyttjar så ofta? Att omvandla bensin till el som sedan ska bli framdrift blir ökar ju förlusterna på vägen...
be
113
begell
X3 30e -20
Jo, efter längre landsvägskörning som tömt batteriet vill jag ladda batteriet till elmotorn när jag kommer till den stora staden!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför vill du det?
be
113
begell
X3 30e -20
Ställ frågan om framdrivningsform i staden i stället till Helldén och dennes likasinnade.
Dessutom är verkningsgraden i långsam trafik långt högre på el än bensin.
@Grelle:
Så tolkade jag instrumentpanelen och röv-dynometern när jag körde E4.
Det är allså mycket en "killgissning på ett internetforum" men det är min uppfattning.
Jag tryckte på Mora-Uppsala via E4 utan trafik och så såklart ha fel.
Men jämfört med min 240hk kombi och en panamera som väger liknande antar jag och ska ha 400hk med kändes det absolut inte som några 400hk i 200km/h.
Och det var en vanlig v90, CC-modellen är ännu lite tröttare när det blir mycket fartvind.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför ska jag fråga honom? Det finns ju ingen lag som styr det idag, endast idéer om framtiden.

Verkningsgraden på el är generellt högre än bensin. Men det gäller ju el producerat i kraftverken kopplade till det svenska elsystemet. Men om det är bensin som ska bli el som ska bli framdrivning så ökar inte verkningsgraden av sig själv. Det kanske kan uppnås om elen tillverkas under optimala driftförhållanden för bensinmotorn men det blir det sällan så det kan vi inte utgå ifrån.

Du får ju fortfarande ut regenerativ kraft när du kör i stadstrafik så den kommer ju nyttjas och ha lägre förbrukning i stadstrafik baserat på den vanliga hybridfunktionen.

Du vill ju inte komma fram till nästa laddningstillfälle med extra ström i batteriet som du bränt bensin för att få.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer inte vara tillåtet att åka hybrider i miljözoner för elbilar just eftersom man inte kan styra att man faktiskt använder el. Så den delen är bara att lägga ner. Nu har vi inte några sådana miljözoner på G inom närmaste åren lyckligtvis.
be
113
begell
X3 30e -20
Jag har ställt en fråga för att förhoppningsvis utveckla en tråddeltagares svar på trådskaparens start.
Andra frågor rörande brukande fordon med inslag av eldrift passar bättre i annan tråd än denna som inletts utifrån en fråga om teknisk utformning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här är inte din tråd, vad ger dig rätten att styra och ställa vad den ska handla om?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.