AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.432

Luftbägar F11 - erfarenheter av eftermarknadsbälgar?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Så har även min bil åkt på läckande luftbälgar, sjunker ihop vänster bak när den får stå några timmar. Tänker byta båda två.

Vet att Arnott är populära och rejäla, dock är dom enligt vad jag läst något hårdare än original vilket jag inte vill ha. Dessutom i förhållande dyra. Har tittat på Aerosus som verkar vara mer som original i hårdhet, har även läst positiva omdömen om dessa. Länk

När man kollar runt finns det även rejält mycket billigare alternativ, tänker inte vara dumsnål men är nyfiken på om någon har erfarenheter av billigare varianter. Hittade tex dessa Länk
pe
8
petero
528i Touring -99
520d Touring -11
Jag köpte de billiga på E-bay, de första som jag fick hem var feldesignade, se mitt inlägg med bilder i tråden från 20e december längre ner, så man får ha lite tur
Bytte båda på samma gång till den dåliga första varianten, bytte den som läckte till en ny och båda är täta sedan i somras

Tråden heter "Sjunker ihop med nya luftbälgar"
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hej!

Jag bytte båda vid ca 14k mil va två år sedan. Köpte mina på ebay och betalade nog runt 2000:-. De håller än idag och har gått igenom två besiktningar ua.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har beställt dessa nu Länk mest på att dom fått bra recensioner. Visar sig väl om det var ett bra beslut!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Fel länk, rätt kommer här för den intresserade: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kör Arnott och kan inte märka att bilen är ett dugg hårdare. Kör för övrig oftast i sportläge på fjädrarna för 5-serien är ju väldigt mjuk i övriga lägen.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra pris! Återkoppla gärna sen!
Min kompis körde Arnott och jag tyckte inte heller den kändes direkt hård.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja, nästan för bra... Men fina omdömen hade dom fått. Återkopplar när dom är monterade!
Jag beställde billiga från ebay också. dryga 800 för paret. Tyvärr så löste inte det mitt problem utan den fortsätter att tappa luften. Jag har inte märkt någon större skillnad på komforten jämfört med original. Dock så var de nya mycket smalare, se bilder.

Länk
Länk
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har läst om nåt solenoidpaket som kan spöka också, kan vara värt att kolla upp. Min sjunker inte alltid vilket jag kan tycka att den borde göra om det är läckage i bälgen. Men den sjunker bara på ena sidan vilket borde tyda på att just den läcker, börjar med att byta iaf.

Kan inte skillnaden i diameter bero på att den inte är uppblåst? Hur gjorde du med anslutningen av luftslangen, kapade du slangen och satte tillbaka "kragen" som sitter på slangen eller flyttade du bara över allt som det var? Det är det enda momentet jag är lite osäker på.
Hejsan, var samma för mig, att ena sidan dippade en stund innan den andra.
Jag gjorde det enkelt för mig och återanvände samma skruv som redan satt på slangen. Så bara skruva loss och sätta i den nya bälgen. Ska annars bara vara att ta ut den vita pluppen (transportskyddet) och föra in slangen så långt det går, så ska den låsa runt mässingsringen där inne.
Hoppas att det löser ditt problem
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ok, tack. Och du är säker på att det blev tätt? Är inne på att göra på samma sätt, känns klart enklast men vill ju vara säker på att det blir bra. Borde bli det tycker jag, har läst om flera som gjort så.
Känslan är att det blev tätt, men kan ju inte vara helt säker då jag fortfarande har problem :) Men tror att mitt problem aldrig var bälgen, det var bara det billigaste/enklaste att testa att byta.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
OK, har inte riktigt bestämt hur jag gör 😬 Får se hur det ser ut när jag plockar loss grejorna. Fick bälgarna idag så siktar på byte i helgen.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Bytet gjort igår. Bilen har inte sjunkit sen dess så verkar dom att problemet är löst! Dock såg dom gamla inte dåliga ut, men så länge det är funkis så. Bytet gick bra (Youtube är fantastisk för en hemmamekare...), kvalitén på bälgarna kändes bra, tex var gängorna där man fäster luftslangen i metall och inte plast.

Känner ingen skillnad på fjädringskomfort, kan just nu inte säga annat än att detta var galet prisvärt. Återstår att se livslängd.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Kan tillägga att jag använde damaskerna från de gamla bälgarna vilket innebar att jag kunde använda den mutter och krage som redan satt på luftslangen. Lite pill att flytta över men i det stora kändes det som en bra lösning.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Jag och några till köpte från Aerosus.
Har funkat utmärkt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.