|
|
|
|---|---|
|
Hej, Detta är mitt första inlägg på flera år men jag har tidigare fått en himla massa råd på detta forum, nu är det dags igen! Min bil låter väldigt illa efter ca 2-3s direkt efter start, sen upphör det helt utan missljud från motorn. Det sker inte alltid men ca 8 av 10 starter. Jag ska spela in ljudet ikväll och försöka spåra det, men jag är ganska säker på att det inte har med kamkedjan att göra. Ljudet har funnits i ca 1 år nu och det är dags att fixas, men är det någon som varit med om något liknande? Mvh Andreas Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! | |
|
Kan ju tillägga att ljudet låter rasslande men inte metalliskt, utan mer som att något sitter löst eller skakar. Sen upphör det som sagt helt. I övrigt går bilen som en klocka! Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Lite beroende på hur det låter skulle det kunna vara glödstift/glödstiftrelä... Hade samma problem med min F11. När lite kallt ute gick den ojämt några sekunder efter start, lite som att den inte går på alla cylindrar och vibrerar/skakar. |
|
|
Ok, det låter som det kan stämma. Var sitter det relät? Har du en RealOEM referens? Jag ska försöka göra en film med ljudet i kväll som saft, då blir det lättare! Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Jag upplever dock ingen skillnad med temperaturen. Det snarare verkar mindre frekvent vid kallt väder. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Nu har jag spelat in ljudet! Ljudet upphör efter ett par sekunder och hörs bara vid start. Det låter som ljudet kommer från framsidan av motorn, ungefär precis under motorkåpan. Bilen går som sagt helt felfritt utöver detta. Någon kan ge sig på en gissning eller känner igen ljudet? Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Ljudet verkar heller inte vara varvtalsberoende. Jag funderar på EGR-ventilen eller något på insugsidan! Någon? Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Ingen som har en aning? Åtminstone någon som tror det kan röra sig om EGR ventilen eller ej?! Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Hej, Vill minnas att det va bättre engagemang på Autopower förr? Kan ha fel men är det verkligen ingen som kan försöka sig på en gissning? Jag har en felkodsläsare och testa den om jag har någon tur med det, annars är det ändå EGR-ventilen som är min främsta gissning. Ikväll ska jag serva bilen och ta bort luftfilter osv och titta lite extra. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Ger mig på en gissning eller två. Tycker det ungefär låter som e30 m20 fläktkoppling eller vad den heter. Viskos någonting. Finns det en sådan eller är det elektrisk fläkt? Kan det vara ett spännhjul till multiremmen? Hoppas att du hittar felet! |
|
|
Nu börjar jag närma mig felet men jag har ett par funderingar kvar... BMW har kollat på bilen och säger att det är spännaren som börjar bli dålig. Nu har denna samt rem bytts men ljudet kvarstår. Jag har spårat det till själva spännaren, men inte pga av den. Ljudet verkar uppstå strax efter att magnetkopplingen på ac kompressorn slå till några sekunder innan start och då uppstår ett ryckande i remmen -> spännaren skakar. Jag testade att starta motorn utan remmen -> inget missljud. Jag tycker att det finns ett litet glapp i remskivan på kompressorn så frågan är om magnetkopplingen är dålig... jag ska försöka koppla från strömmen till ac kompressorn och se om ljudet finns kvar, då vet jag säkert. Går det göra någon form av service på magnetkopplingen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.