AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.911

BMW F34 GT - En liten hyllning

Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej Autopower-vänner!

Förra veckan köpte jag mig själv en ny bil, en bil jag trodde jag aldrig kunde se mig själv i, nämligen en 2014 F34 GT 320d M-sport. Då familjelivet stundar fick min kära gamla E46:a gå från brukis till entusiastvagn och står nu i garaget.

Men tillbaka till GT:n! Denna bil som jag alltid tyckt varit den fula ankungen och haft en gubbstämpel? Jag fullkomligt ÄLSKAR bilen! Min far har haft tre nya F30
på raken, nu senast en lagerbil 2019 innovation edition. Jag upplever min F34 otroligt stabil på vägen och mer ”mogen” än samtliga av min fars F30 bilar. Det vilar ett lugn på vägen, men samtidigt en ”rakt framåt mentalitet”, likt ett ånglok, som jag tycker är helt underbar och nästan lite chockad över jämfört andra moderna BMW bilar jag kört, som jag tyckt nästan varit nervösa på vägen. Jag upplever styrningen som mycket mer fast kring mittläget men ändå med en otrolig närvaro och respons.

När jag började leta familjebil så hade jag målet att hitta en billig bil, med bra driftskostnad, men med komfort och lagom sportighet. Jag blev nästan häpen när jag ser hur lågt många GT-bilar ligger prismässigt jämfört F31:an. Skulle gärna höra vad ni andra tycker...modellen verkar vara en riktigt ”love or hate”. Jag är i alla fall otroligt nöjd med köpet och tycker jag fått en i princip ny bil till ett otroligt bra pris.

/Axel
Kul att vi är fler som upptäckt det fina med F34!

Har tidigare haft både F30 och F31. Trevliga bilar. Men efter att ha vidgat vyerna och vågat testa en F34 var jag övertygad.

Jag hämtar strax ut min tredje GT. Byter ut 318d och 335i mot 330d.

Denna gång blev det den gyllene medelvägen med en klart trevlig utrustningslista.

Mycket nöje med din GT :)
Helt enig. Kört F34 i 2 år nu och hade jag inte varit så jäkla nöjd hade jag suttit och surfat runt på ny bil sedan ett halvår tillbaka. Nu har jag ingen aning om vad som skulle kunna ersätta F34an... självklart hade en F15 suttit fint, men till en rejält mycket högre kostnad än F34an.

Stort i kupén, stort baggage, högre markfrigång, snygg, väldigt skön känsla i styrningen, helt ok kostnader. Enda minuset jag kommer på är lite bullrig i 120, men det är ju trots allt en 3 serie.
Ax
49
AxelE

Kul att höra fler positiva kommentarer. Jag tror en stor del av bmw-fantasterna missar denna modellen och jag har tills nu varit en av dom. Personligen stod jag i valet och kvalet mellan F11 och denna, men när jag började kika på prisnivån på GT bilarna så var det inget att tveka på enligt mig. Mer bil för pengarna helt enkelt och dessutom i en formfaktor som enligt mig känns modernare än 5-serien, både på insidan och utsidan. Dessutom känns F10/F11 mer problemtyngda med sina luftbälgar mm.

Det som gjorde att jag till slut vågade göra köpet var när jag såg hur positiva alla ägare var om sina bilar, dock väldigt få trådar här på autopower men däremot på utländska forum så som bimmerpost m.fl.

Trotsa normen och våga GT säger jag ;)
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Kan bara hålla med.

Har själv ingen men min bror äger en och jag har både åkt och kört den bilen en hel del.
Fantastiskt med utrymme och bekväm att köra. Personligen tycker jag också om själva formen på bilen. Jättebra om man har barn då det är mycket utrymme i baksätet (större än i F11).
Tyvärr försvinner den nu ur BMW sortiment men hoppas att den dyker upp igen (som 4-serie?).
Tycker om formen så mycket så att jag har bytt ut F11 mot en G32.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Håller helt med vad som tidigare sagts!
Jag hade mycket länge letat efter en 528 (F11) eftersom jag absolut ville ha bensinmotor. Men de är så otroligt sällsynta så det verkade helt omöjligt att hitta en bra bil. Jag kunde se att det var mycket vanligare med bensinare i 3-serien, men när vi tittade på F31 så insåg vi att den var alldeles för liten för våra behov.
Av en ren händelse upptäckte jag att F34 var betydligt större än F31, helt jämförbar med F11 och till och med lika mycket utrymme i baksätet som i 7-serien. Stort bagageutrymme som på min SAAB 9000 CSE som jag hade för många år sedan.
Hittade en mineralgrå F34 xdrive M-sport som jag är så otroligt nöjd med! Vägkänsla, komfort, utrymmen och riktigt snygg (tycker jag, andra åsikter finns) N20 motorn är en mycket trevlig maskin som jobbar fenomenalt fint ihop med den 8-stegade växellådan. I förebyggande syfte bytte jag oljor i växellåda och fördelningslåda och gör nu extra oljebyten i motorn mellan varje ordinarie. Allt för att skjuta problemet på framtiden med vad man ska välja för bil när den här måste bytas. Idag skulle jag inte vilja byta den här mot en F11.
Förvånansvärt att F34 har gått så obemärkt förbi den svenska publiken. På Bimmerpost och på Youtube öser alla lovord över bilen och i andra länder verkar den vara väldigt populär.
Såg ett test på Youtube där de säger "får man en F34 med M paket i backspegeln tror man direkt det är en M bil" :)

Måste dock säga att jag är väldigt svag för F36 också - väldigt lyckad design och en av de mest lyckade tycker jag, men inte lika lämplig som familjevåffla.
Ax
49
AxelE

Ja, strålkastarna tycker jag har ett lagom aggressivt uttryck och på min icke-facelift så tycker jag att de belysta ögonbrynen gör mycket. Tillsammans med de blanksvarta njurarna så ser bilen väldigt potent ut i en främmande backspegel ;).

Jag har en 2 hjulsdriven GT, vilket gör att min har m-sport chassit, tycker den extra sänkningen på 15 mm gör att min ser lite extra spänstig ut i sidprofil jämfört xdrive bilar. Nu längtar jag till våren när jag får gå upp en tum och slänga på de fantastiska sommarsulorna med 19 tum m sport fälgen
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Har alltid kallat den för BMWs svar på SAAB 9000, något försenat.
En kompis valde den istället för en till F31, han tycks mycket nöjd.
Ss
1
Ssin07
F34 320d GT - 2018
Congratulations on your new car, Axel!

I too got a used F34 a few days ago. Incredibly happy so far. I agree 3 Series GT has a much more appealing, modern and distinctive look. Would prefer fastback/sportback design over regular Sedan or wagons any day.

Cheers!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.