|
|
|
|---|---|
|
Hej! Läste många inlägg men hittar inte något om systemfel. Det är så att varje gång jag startar bilen kommer massa varningar som till ex. Körstabilisering Bilbältesystem Punkteringsindikator Park.broms endast begränsat läge. Någon som hade detta problem innan? | |
|
Börja med två saker: 1. Se till att batteriet är fräscht och fulladdat med extern laddare (minst ett dygns laddning). Spänningsfall kan ge väldigt märkliga och många fel i elektronik- och datasystemen i bilen. 2. Läs ut felkoder för mer kött på benen. Hur långt har bilen gått? Hur gammalt är batteriet? Hur ser din "körprofil" ut? Hur ofta laddar du batteriet med en extern laddare? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nog bäst att låta en BMW-verkstad kolla på bilen, för har du otur så är har det kommit in spolarvätska i kabelhärvan: Länk |
|
|
Bilen har gått 17.000 och batteri har aldrig laddat med en extern laddare (har ingen behov av den).Batt.är BMW orginal. Har Carly bildiagnostik.Försökte radera alla felkoder men tyvärr går inte. Bilen går att köra som vanlig. |
|
|
Om batteriet är sedan bilen var ny och det aldrig har varit laddat med en extern laddare i din ägo så är det nog så att du faktiskt behöver en laddare. Moderna BMW är väldigt känsliga på batteriets status och dom drar en hel del ström varför det är viktigt att underhållsladda batteriet några gånger per år. Det kan man ha många åsikter om men så är det bara. CTEK gör bra laddare som är lätta att hantera. Börja i den änden med vetskapen om att det nog ändå måste till ett nytt batteri med i slutändan. Ett batteri håller rätt länge om det sköts, bl a med laddning då och då men inget är för evigt. Och 6 år ligger nog dessvärre i hållbarhetens övre nivå.... De varningar du får är just varningar och inga regelrätta felkoder så dom lagras inte i bilens dator. Dom "släcker" sig själva när batteriet börjar må bättre även om det bara är kortvarigt med all säkerhet. Om man även mest kör korta sträckor (under 20 minuter vill jag minnas att min meck sa) och så här på vintern använder stolsvärme, bakrutedefroster och andra saker som drar lite ström får man snart bekymmer med att batteriet dras ut mer än det laddas. Niklas Fransosen |
|
|
För att kunna utesluta batteriet - låt en verkstad göra en analys på batteriets hälsa (görs med ett speciellt instrument där du knappar in vad det är för batteri du har (kapacitet mm) och om mätningen görs med batteriet i bilen eller uttaget ur bilen), då får du svart på vitt exakt hur laddat det är och hur mycket kapacitet batteriet har kvar av ursprunget och om det är "ok" eller "bör bytas". Moderna bilar kan få tuppjuck om batterispänningen är för låg i allmänhet och i startögonblicket i synnerhet (då många system samtidigt slåss om tillgänlig ström). 17.000 mil och 6 år, är inget ovanligt tidsperspektiv för att behöva byta batteriet i en modern bil. Särskilt inte om du kör relativt mycket kortkörningar. Har du dieselvärmare som du använder på vintern, så drar den väldigt mycket ström och kan knäcka ett friskt batteri ganska snabbt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B. och Niklas. Nu fick jag lite mer info om problemet.Kommer inom kort med vad har jag gjort. |
|
|
Vattenskadad kabelhärva förekommer som nämnts, men börja med batteristatusen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fick idag från BMW, min f25 -12 ska in på "optimera vattenavrinning". Detta kan ju även vara felet på din vilket flera i forumet har varit med om, felkoder genom trasig kabelhärva där vattenansamling bildas | |
|
"Fick idag från BMW, min f25 -12 ska in på "optimera vattenavrinning"." Även min F25 har varit inne för detta. Handlar, vad jag förstår, om att montera ett lock ovanför kabelhärvan. Det locket nämns även i tråden jag länkade till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.