AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.713

BMW 120i - Köpråd, är det värt? Första bil

Hej hörni! Nyregistrerad här, och uppskattar all hjälp jag kan få.

Är väldigt okunnig med bilar så jag litar på era ord för jag vet att en hel del BMW-proffs finns här!

Ska nu köpa första bilen efter studenten, har hittat en BMW 120i, som jag (enligt transportstyrelsen) fått reda på är låg i skatt, drar inte så mycket, och är rätt gullig faktiskt.

Jag tänkte kolla med er om detta är värt? Är det mycket problem med motorn osv, och hur sannolikt är det att motorn krånglar osv?

Bensin, en 2007a, gått 13000-14000. Priset har jag lyckats trappa ner på förövrigt! :)

Här är annonsen: Länk

Berätta gärna vad man bör vara orolig över osv... känns alltid så långsökt men alltid skönt att ändå veta lite.

Tacksam för svar!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du bör vara väldigt orolig för försäkringen om du "tar studenten i sommar". Rekommenderar dig starkt att kolla upp försäkringspremien. Annars finns det inget jättekänt fel på bilmodellen.
Tack för svar AlexanderK!

Om den ligger på farsan och ungdom kör låg den runt 400-500, han har någon bonus/extra grej vet inte riktigt vad det innebär.

Du
15
Dudu
BMW 125i M-Sport Shadow -19
Ägde en sådan mellan jan 2015 - maj 2018 och när jag köpte den hade den gått 7500 mil... jag sålde den med 10500 mil på mätaren och under den tiden bytte jag alla tändspolar, noxsensor och spridare för ca 20tusen och kedja en gång ca 10tusen även fast de bytt kedja och tändspolar runt 6000 mil på garanti. Kedjan sitter ju fram på den så enklare att byta.

Körde dock mycket korta resor under den tiden men bytte olja ofta...
Så är det bytt på den så tror jag inte det blir så mycket problem.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hittar inga direkta varningsklockor på den, så det är nog bara att köra!

Länk

"Om den ligger på farsan och ungdom kör låg den runt 400-500, han har någon bonus/extra grej vet inte riktigt vad det innebär."

Det här är som upplagt för att du ska få ungefär 0kr i ersättning om du smäller med bilen.

Som jag fattar det så tänker du dig att DU ska köpa en bil som sen ska stå skriven och försäkrad på din pappa? Tyvärr är det stor risk för trubbel om du behöver utnyttja försäkringen isåfall, även om ni fyllt i att ungdom (ibland) kör bilen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Köper din pappa bilen och låter dig använda den är det ok med försäkringen. Köper du den, du använder den och skriver den på din pappa så är det risk att du inte får ersättning vid eventuell skada.

170 hkr motorn kan vara problematisk med NOX-sensor som är relativt dyr att byta. Tändspolar är väl problem på alla BMW av de årgångarna och är inte speciellt dyra vid rätt inköpsställe (=utanför Sverige)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.