AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.424

M2 CS

Sida 6 av 7
Får läsa på ordentligt kring M3 spec.

Hur är det med mätarhuset, går det enbart att få det bedrövligt fula som hämtat ur Star Wars?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Burne, troligen blir varken en M2cs eller en ny M3:a någon bra affär på kort sikt. Att köpa en ny M3, tomhylsa eller ej, och man sedan vill sälja inom ett par år – troligen en massiv värdeminskning.

M2cs kommer också att sjunka i pris men den har trots allt redan droppat i pris jämfört hur det var för 1 år sedan.

Men som tidigare nämnts – rent ekonomiskt så är det klart bäst att försöka hitta en några år gammal M2 eller M4.

Om man bortser ifrån kronor och ören – vad är dina högsta prioriteringar för din nya M-bil?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag har också svårt att se att någan kan bli en bra ekonomisk affär på kortare sikt.
Men en två dörrars sportcupé brukar alltid vara mer intressant på sikt än en 4-dörrars sportsedan.

Malcus: Jag undrar om inte du missuppfattat syftet med M2CS?
Muc: Har haft en vanlig M2 -17 och trivdes bra med den. Köpte ny men sålde sedan när det var ett galet driv efter denna modell.
Tanken är väl inte att "tjäna" några pengar på en M bli men alltid intressant och göra en så lite "dålig" affär som möjligt. Dessutom kul och höra vad forumet tycker och tänker, många kloka ord här. (och en del mindre kloka...;-)
Det ledsamma med M2 orna är att original klarar det inte mer än några varv på bana innan bromsarna ger upp. Sorgligt för en bil av den kalibern. Ett std Porsche oavsett modell klarar varv efter varv utan att mattas, i alla fall de jag haft.
M3 har sina fördelar men återigen fronten och instrumentet, var det någon som visste om dessa går att byta ut. Ngn skrev att man inte ser fronten vid körning men däremot instrumentet är svårare att undvika!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Burne: M2:s bromsar duger fint för trackdays. Det är beläggen som är problemet.
Sätter du i riktiga belägg så funkar det. Det är för övrigt samma bromsar som i M3 och M4.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Burne, ja det är lite grann man får pyssla med en standard M2:a om man ska få den bra på bana. Jag hade själv en M2 -17 som jag hade lagt ner rätt mycket tid och pengar på. Bromsproblemet går i för sig att lösa relativt billigt – kylning och vassare belägg sen funkar det bra.

Jag har en kompis som köpte en M2cs med keramiska bromsar, så visst bromsarna är inget problem vid bankörning – ett djävulskt bett. Men sen vet jag inte hur mycket han har lagt ner för att bygga bort andra problem. Går inte att ställa in negativ camber, bilen är för hög, den adaptiva fjädringen funkar inte bra vid bankörning, förarstolen är lång ifrån optimal vid bankörning etc.

Så mitt tips är en Cayman GT4 av första generationen, går att få tag i väldigt fina ex för samma pengar som en M2cs och de har åtminstone hittills haft en väldigt stabil prisbild, förutsatt att det är rätt utrustning på bilen. Här kan du i princip ta bilen som den är (många sätter dock in ett Manthey-kit för att ställa in camber och toe lite mer optimalt) och köra varv efter varv utan att något i bilen mattas av – det är bara ens egen fysisk som är begränsningen.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag håller gärna med om att GT4 är en bil bättre anpassad för bana från grunden. Inte minst p gr av vikten. Men det är svårt att jämföra en ny bil med en 4 år gammal. När jag köpte min M2 kostade den 500k, en GT4 1 miljon.
Men om du vill ha en potent bil som frugan också kan köra till ICA med kan du köpa en beg M2 för 400k, installera ett Öhlinschassie (40k) + steg 2 trim (20k)+ belägg (15k) så har du en bil som funkar. Konstigare än så är det inte.
R-däck kommer så klart till också.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag bytte både skivor och belägg på min M2 (PFC) och körde med Cup-däck och blev aldrig riktigt klok på känslan i bromsarna. Det känns som ABS-systemet inte hängde med och jag fick aldrig förtroende för bilen.

Det är ju uppenbarligen många som kör sin M2 på bana utan problem, det kanske är en vanesak, men här tycker jag Porsche är helt överlägsna.
aerobat: Kankse så men nu är ju beläggen en del av bromsarna.

Redan efter tre relativt hårda varv smälte/krackelerade (eller vad nu som hände) färgen på oken, inte snygga efter det!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Aerobat, min jämförelse var mer att om du vill lägga pengarna som en ny(eller i princip ny) M2cs eller M3/4 kostar så är en begagnad Gt4 Mk1 ett bra alternativ rent ekonomiskt – förmodligen är värdeminskningen mycket mindre på Gt4:an.

Men finns klart inga garantier – är lite som bankerna skriver när du handlar med värdepapper ”Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”.

Sen beror det helt klart på vilken typ av bil du prioriterar, är det bankörning du prioriterar så kan du i princip bara tanka och köra med G4:an, ska du bygga om en M2cs så att den blir lika bra som en Gt4:a så blir det dyrt.

Däremot – om du prioriterar vardagsegenskaper och komfort mer än bankörning så är Gt4:an inget bra alternativ. Trång i kupén och bullrig.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
MUC: Jag kan bara hålla med. Tror jag skulle gått på GT4 om jag hade det valet idag.
Det finns ju en fundamental skillnad i det att GT4:an är en sportbil från grunden och M2/3/4 är familjecupéer man gjort om till sportbilar.

Burne: Tror inte många som kör bana tycker att en bil har dåliga bromsar för att man har stoppat i belägg som inte är gjorda för bankörning. I manualen till M2" står "när du ska köra på bana med din M2 så ska du INTE köra med originalbeläggen, de är "inte konstruerade för det""
Jag känner till det med att vissa fått missfärgning, däremot har jag inte hört någon där lacken smält eller krackelerat?
aerobat Står det i manualen som följer med bilen, hade jag ingen aning om!?

Man lär sig varje dag :-)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jo, jag tänkte köpa en M2 comp i vår. Men när jag kollade blocket idag hittade jag 7 (sju) bilar...... Samtliga dct låda. Jag köper bara manuell låda. Vad är det som händer på M2 marknaden??

bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
M2C med manuell låda är ovanliga, glad jag fick tag på en.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
En M2 hade varit intressant om det inte vore för att dom är så förbannat dyra att försäkra, samma gäller F3X M3/M4... Det är väl baksidan med att det säljs och smälls många, men kul att det går bra med försäljningen.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag får betala 779kr i månaden för halvförsäkring hos BMW Originalförsäkringar.
Bilen har fortfarande vagnsskada.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
bikermike: Betala över 9000:- för halvförsäkring när man är 55 år och bor på en lite ort och ju helt galet =O . En "normal" bil borde ligga på 2000-3000:- per år.

MVH Christofer
Skulle försäkringsmässigt kolla med Trygg-Hansa. Jag har lagt mina senaste bilar där då de varit mycket billigare än BMWs

/Anders
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Kollade med Trygg Hansa, 849kr i månaden. Jag har fler försäkringar där och får rabatt, det vart 727kr till slut.

Så lite finns det att tjäna på att kolla runt.
Om du kollar även halvårsbetalning så brukar det bli mera rabatt än månadsdebitering, men det kan förstås skilja från bil till bil, ålder till ålder, ort till ort osv.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.