|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Som du själv säger, samma pengar men två olika koncept. BMW:n är mer en kompromiss medan Porschen är mer kompromisslös, om man ser till typ av bil. Och det är en generell trend när det kommer till BMW tyvärr, dom har blivit mer generiska och riktar in sig på volym snarare än körglädje som det brukade vara. Självklart används Porscharna på bana, jag har inte påstått motsatsen. Men sett till andelen som är med i en Porscheklubb eller använder sin Porsche på bana i förhållande till antalet som säljs så är andelen försvinnande liten. Om Cayenne/Panamera skulle vara förstahandsvalet, för det du vill göra gällande, skulle det säljas fler manuella "sportiga" Porschar än det gör. |
|
Westersund, olika koncept är ju ingen begränsning för en jämförelse. Tvärtom är det ju då jämförelsen är intressant. Att inte BMW gjort en mer hårdnackad CS kan man ju diskutera. För de pengarna så lockar en GTS mig mer. Jag misstolkade dig där. Trodde du avsåg att de åkte runt på gatrakorna och gasade. Gällande förstahandsvalet och automatlådor så är inte det upp till mig att avgöra. Jag har inte koll på Sverigestatistiken, men Porsche är primärt inte längre en sportbilstillverkare utan en SUV-tillverkare med hänsyn till försäljningssiffrorna internationellt. Länk Så det tyder ju på att SUV:arna är förstahandsval för många. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om man står och väljer mellan en M2 CS och en Cayman GTS så vet man inte riktigt vad man vill ha. En rolig bil? Ja. En M2 CS kan man köpa även om det är den enda bilen man äger, en Cayman GTS som är 2-sitsig och har dåligt med utrymme är oftast en 2:a bil eller t.o.m. en 3:e bil. Det är olika typer av bilar och för mig är en jämförelse bilarna emellan helt ointressant. Om jag vill ha en sportig men hyfsat praktisk bil hade jag valt en M2 CS, inte en Cayman GTS. En sportig 2:a bil utan hänsyn till praktikalitet, då hade valet fallit på Cayman GTS. Om man ska välja mellan dessa 2 bilar. Äpplen och päron... Majoriteten som har råd att lägga pengar på den här typen av bilar väljer oftast automat, därför går det knappt att välja manuell längre. Dom som väljer automat före manuell kör sällan bana. Väljer en del PDK om de jagar tiondelar per varv? Självklart. Men dom flesta kör för skojs skull eller för utmaningen. |
|
Westersund: skulle säga de med GT-bilar använder sina bilar på bana mer än några andra personer. Alla bandagar jag varit på så har dem varit överrepresenterade, framför allt GT3/GT3 RS. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Och hur många procent av alla GT-bilar som sålts är det som körs på bana? Det är poängen jag försökte göra, inte att GT-bilar inte körs på bana. |
|
Det är väl typ 10 olika forum-medlemmar som har gjort inlägg i denna tråd och det är minst tre av dessa som har ägt/äger både en M2:a och en Cayman så det är nog ganska vanligt att en bilintresserad person som vill ha en sportig, körglad, bakhjulsdriven bil ser båda som ett alternativ. Vad gäller hur många Porsche Gt3/Gt4 som körs på bana så skulle jag tippa runt 90%. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Hur många av dom har minst 1 bil till utöver M2/Cayman? 90%, är inte du en sann optimist. Länk |
| Hur många har M2 CS som enda bil eller tänker att den kommer vara enda bilen? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Troligen inte många, men det skulle funka eftersom den är hyfsat praktisk. Men det förändrar inte poängen med att M2 och Cayman är helt olika typer av bilar. |
| Westersund, en poäng är ju annars att de används till samma sak. Köra bil för nöjes skull, så varför bekymra sig för mycket över praktiska detaljer? | |
|
Jag har faktiskt cross-shopat M2 och Cayman vid 2 tillfällen. Första varvet blev det M2 och nu en Cayman. Jag kan åtminstone ställa dom mot varandra men naturligtvis är det praktiskt med 4 sittplatser istället för 2. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Dina egna ord: "Två olika koncept där Porschen har prioriterat köregenskaper och BMW bättre utrymme/toppeffekt. Men är det utrymme man vill ha i en CS?" Jämfört med en Cayman GTS? Svar ja. |
|
Skulle väl säga att det är en otrolig mängd GT-ägare per GT-såld bil som kör på bana, kryllar det av dem på nästan varje bandag så är det väl ett tecken på det? Det som fick mig att älska Porsche GT-bilar, dem används faktiskt av sina ägare medans allas Ferrari 458 sitter i garaget. |
|
| Westersund, Jag behöver inte utrymme i en bil som huvudsakligen är tänkt för nöjeskörning och bör få gå på bana. Jag tycker Porschen är ett attraktivare val för de där pengarna i kategorin rolig körglad bil, med bankompetens. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Om du inte är i behov av utrymme utan värderar körglädje högre så förstår jag att du tycker att en Cayman är attraktivare. Det är en no-brainer att Cayman är körgladare än en M2 eftersom det är en annan typ av bil och har helt andra förutsättningar, av den anledningen är en jämförelse helt ointressant bilarna emellan. |
| Westersund, som du resonerar borde M2:an sälja som smör - det finns helt ingen annan bil som konkurrerar? Mer än möjligen BMW M4, jag kan åtminstone inte komma på någon annan om man tillämpar din logik. | |
| Länk | |
| Jag ser inte varför den ska kosta nära det dubbla mot en M2 Competition. Om den hade släppts för 4 år sedan så hade jag kanske tänkt annorlunda. | |
| Klingar inte som det vore enkelt och få tillbaka investeringen på denna bil... | |
|
Om man kollar Blocket nu så får jag det till att det finns 18 st. M2 CS till salu (varav en Racing). Magkänslan att det inte var någon bra ide' att köpa en för att sedan sälja snabbt med en eventuell vinst verkade stämma. En förklaring till att det finns så många till salu kanske beror på Covid-19, att många hoppade av som lagt förhandsbeställning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.