|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Hjulvinklarna är nu för tiden ett allmänt fel på bmw. När man läser tester får bmw nästan alltid kritik för att de inte är riktningsstabila på rak väg. Jag vill påstå att det delvis beror på att man slarvar med inställning av hjulvinklar från fabrik. Men en stor del är att man inte kan ställa in optimala hjulvinklar beroende på variationer/toleranser när chassit sätts ihop i fabriken. Fram går ju cambervinklar inte att justera i standardutförande och dom kan variera rätt ordentligt, från positivt på ena sidan till negativt på den andra. Det är i princip samma bakvagn på m4cs som på en m2 och samma artikelnummer på camberjusteringsskruven. Tror även att de hårda däcken samt att de sitter på bredare fälgar än "normalt" medför att just m-bilar blir känsligare för spårning. Däcken flexar mindre. Kör man med r-däck (r-däck är hårda) på vanlig väg får man hålla rätt hårt i ratten pga däckstommarnas styvhet. |
|
|
Läste precis ett test av M4 CS som Teknikens Värld genomfört, det största negativa är att bilen knappt är körbar på allmän väg. Men åter till rubriken, tror ni att M2 CS är värd att köpa hem för en omedelbar försäljning och en liten förtjänst eller är risken stor att värdet dalar efter köp?? |
|
|
Jag skulle inte våga chansa på det om det kommer så många som 50 bilar. |
|
|
Över en miljon för en M2(!!!) skulle inte ta i det med tång. Köp aktier eller fastigheter om det gäller att tjäna pengar. Större chans med det än en inte allt för märkvärdig bil. Porsche har bra alternativ om man vill splasha sån cash 😀 |
|
| daagis: Vilken Porsche skulle du välja? | |
| Jag hade valt 718 4.0 GTS, sedan den svåra frågan om det ska vara Cayman eller Boxster. | |
|
Vilken som helst före en M2. Menar inte att M2 är dålig utan att gillar Porsche bättre för så mycket pengar. En M2 mellan 400’ -500’ är helt OK. Kör en Cayman S 981 den här säsongen, får se om jag gillar den 😀 |
|
| Boxster, Cayman likadana motorer? | |
| Burne, vem frågar du och vad menar du? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kollade på några klipp idag om nya Cayman GTS och Boxster GTS, har tydligen likadan motor som i GT4 det enda som skiljer är mjukvara. Sen var det väl att GT4 har ledlager i framvagnen eller nåt sånt. Det sas iaf att GTS var det bästa köpet. |
| Nja, rent chassimässigt så är det stor skillnad på GTS och GT4, GT4 har i princip samma chassi som GT3. I övrigt är skillnaderna mindre, och ska man inte köra på bana så lär det inte spela någon roll. Boxster GTS har ju dessutom ett fungerande tak, vilket är bra om man inte bor i typ Kalifornien... | |
| Allmän fråga, avser om Boxster och Cayman är bestyckade med samma maskiner över modellerna. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nu sa de inte specifikt vilka skillnader det var mellan GTS och GT4 chassimässigt. Men kan tänkta mig att infästningspunkterna i chassit är identiska medan GT4 har större bromsar, aggressivare hjulvinklar, hårdare krängare och bärarmar/styrleder med ledlager istället för konventionella lager. Inget som behövs på allmän väg direkt. |
|
@Burne, jag är inget Porsche-proffs men min uppfattning är att Cayman och Boxster är syskonmodeller med samma motorer. Sen finns riktiga prestandamodeller som kan skilja sig gissar jag. Tex spyder, finns nog endast som boxster tror jag. Finns säkert andra Porsche-rävar här som kan svara bättre |
|
|
Fast om man snabbt vill tjäna pengar på att köpa en ny Porsche och sälja den direkt — som var Burnes tanke/fråga med M2 cs — så måste det även när det gäller Porsche vara en speciell modell som är limiterad eller ”omöjlig” att få tag på. Är väl egentligen bara kommande 992 GT3 och kanske Cayman 718 GT4 som det finns chans att tjäna en slant. Att få ett förstahandskontrakt på en sådan bil kräver väl i princip att du äger en GT sedan tidigare och helst en eller ett par Caynne i garaget. |
|
|
Westersund: Beror på vad man är ute efter, alla dessa förändringar gör stor skillnad för såväl prestanda men också körkänsla. Och det är väl ändå en av de största anledningarna till att köpa en bil som detta? Sen är Porsche så långt före konkurenterna här att även en GTS har bättre känsla än en CS... Skillnaderna i hierarkin mellan Cayman och Boxster har skiftat genom åren. Tidigare hade Cayman något mer effekt och var dyrare. Numer är effekten densamma och Boxster är dyrare. Förra generationen Spyder hade samma motor som Cayman GT4 (med något mindre effekt), men chassisättningen från GTS. Nu är GT4 och Spyder identiska när det kommer till chassi och drivlina. GT4 kan man nog tjäna en liten hacka på en stund till, men misstänker att Porsche i vanlig ordning kommer släppa på kranen efter sommaren och det kommer finnas bilar tillgängliga nästa säsong. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Självklart gör det skillnad, annars skulle de inte göra dem. Men att till vardags köra omkring i en bil med ledlager istället för konventionella kulleder eller gummibussningar är ingen höjdare i längden. Med det sagt så förstår jag varför folk köper en GT4 istället, "top of the line" lockar alltid och det finns en möjlighet att tjäna pengar på att köpa en GT4 eller iallafall få tillbaka samma pengar som den köptes för. Att jämföra en M2 CS med en Cayman GTS är inte riktigt korrekt. Det är inte ens samma typ av bil, det enda de har gemensamt är priset. Att tillverka en 2-sitsig och låg sportbil med bättre väghållning/körkänsla än en 4-sitsig och relativt hög vardagsbil är ingen jättebedrift även om en del vill hävda det. 2 helt olika målgrupper och användningsområden. |
|
Majoriteten av Porsche Gt-bilar används uteslutande för bankörning, många kör inte ens med bilen till/från bana utan kör med släp. Vardagsegenskaperna är för de flesta ganska ointressanta. Självklart är M2 cs en konkurrent till Cayman, finns det någon som köper en M2 cs för att det är en fyrsitsig, relativt hög vardagsbil? Det tvivlar ja på, i princip samtliga gissar jag köps i första hand för att rulla på diverse tracdays. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Tror att du har en vinklad/partisk syn på det där med GT-bilar, men det skulle vara intressant att se faktiska siffror. Dom flesta som har råd att köpa en GT-bil bevarar dem antingen i garage för samlarvärdets skull, andra kör väldigt sparsamt fina sommardagar, andra har dem som kukförlängare i kompisgänget/instagram och en försvinnande liten del av alla som säljs används till bankörning. Dom flesta som har den typen av pengar att lägga på en GT-bil för att köra bana med har, i min erfarenhet, inte kulor nog att utnyttja dessa bilar ens i närheten av vad de klarar av. Dom njuter av att köra förbi långsammare bilar på rakorna men när det svänger så kryper dom och de långsammare bilarna kommer ikapp. Sen finns det såklart motsatsen och dom ska ha cred för att dom vågar. |
|
Westersund, klart man kan jämföra M2 CS och Cayman GTS. Det handlar ju om ungefär samma mängd pengar och båda bilarna är inriktade på kunder som söker körglada mindre bilar. Den rimliga frågan gäller ju vad som ger roligast bil för pengarna. Två olika koncept där Porschen har prioriterat köregenskaper och BMW bättre utrymme/toppeffekt. Men är det utrymme man vill ha i en CS? När jag varit på Porscheklubbenträffar (endast som besökare) så kommer ändå många körande med bilarna, några få som släpar dit dem. Men visst tusan används dem! De som bara köper en Porsche för varumärke/skryt/söndagskörning tror jag mer väljer en Cayenne/Panamera numera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.