|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Någon som beställt eller funderar på det? Är den inte ganska högt prissatt? Tror ni på en utveckling som ex 1M? | |
|
Jag fick erbjudande om att köpa en för ett par veckor sedan men tackade nej. Mycket högt prissatt som du säger, grundpris 975’. Sen kan man inte ens beställa ett clubsport-paket. Prismässigt ligger den i nivå med nya Cayman GT4. Sen kanske det på lång sikt är en bra affär med tanke på att tillverkningen är begränsad till 2200 ex (eller vad det nu är). Men just nu känns den väldigt dyr. |
|
|
Tror risken är liten och göra någon större vinst om man köper på spekulation. Fick ett grundpris på 927´!? |
|
|
Har en kompis som har beställt, enda extra han tog var dubbelkopplingslåda och keramiska bromskitet. 1050’ fick han betala. |
|
|
Limiterad eller inte, när en M2 kostar GT4 pengar är något galet fel.. |
|
|
Precis, vill man konkurrera med Porsche får man anstränga sig lite mer. Kolla vikten på bilen t ex, man har sänkt vikten med x-antal kilo med kolfiber både här och där men i slutänden väger den lika mycket som en M2 Competition för att man har stoppat in lika mycket kilo i annan utrustning. Det duger helt enkelt inte. |
|
| Blev också erbjuden en. 927200 i grund. Kommer inte många till Sverige som det verkade. Men jag har ändå svårt att tro att det är en bra affär. Tyvärr. Den känns inte så unik. Och man får en competition lagerbil med kraftig rabatt om man vill. Finns otroligt många på blocket. Är nog en bättre affär. | |
|
Har BMW löst problemet med sönderbrända/missfärgade bromsok efter några varv på banan. Många fick väl nya ok men det är för sorgligt att inte kvalitén är bättre än så... |
|
| DM3: 50 st är tilldelning i Sverige | |
|
Det var konstigt, kan jag ha hört så fel. Om ni båda har fått 927’ i grundpris så låter det som att priset som handlaren sa till mig var helt uppåt väggarna. Oavsett så är det väldigt mycket pengar. Vill man ha en limiterad BMW så är nog M4 Gts ett bättre köp, finns ett par på blocket för 1250. Har hört att det togs in 8-9 stycken till Sverige och totalt 700 tillverkade. |
|
| Muc: Fick även prislistan över M2 CS o Comp, där ligger den på 927´så det stämmer nog. | |
| Burne ser du i prislistan vad dubbkopplingslåda respektive keramiska bromsar kostar i tillägg till M2 cs? | |
|
Muc: Dct samma som till alla M2 36 900 Sek, keramiska 79 000 Sek Det är inte mycket som man får mer i utr för nästan 300´ i merpris mot en Comp Är det samma motor i båda? |
|
|
Ja det är S55 motorn i båda. Många olika konfigurationer, 410hk i M2 comp , 431hk i M4, 450 i M2 cs och M4 comp och 460hk i M4 cs. Också 500hk i M4 Gts/Dtm fast där är det dessutom vatteninsprutning. Det man får förutom mer effekt är en massa kolfibergodis och givetvis exklusivitet. |
|
| Om tilldelningen för Sverige är så många som 50 bil är ju priset helt galet. | |
|
Vet inte om siffrorna stämmer men jag hittade att det tillverkades globalt 3000st M4cs och enligt carinfo finns det 44 i Sverige. Enligt den här annonsen låg priset på den bilen på 1247’ ny och säljs nu för 789’ med strax under 1000mil på mätaren. Verkar inte så lovande för M2 Cs om den får motsvarande prisutveckling. Länk |
|
|
Skulle vara väldigt intressant och köra M2 CS på bana, om den är lika bra där som motsvarande M4. Hade förmånen att köra M4 an på bana och där gjorde den inte bort sig, en bland de roligare jag upplevt. Däremot på vanlig väg är den fullständigt värdelös, spårig, nervös och alldeles för stötig. Direkt farlig om man kommer upp i lite fart. |
|
|
Har iofs aldrig kört en M4 CS, men jag har svårt att tro att den skulle vara "fullständigt värdelös"eller direkt farlig" på vanlig väg i höga farter. Möjligen stötig eller hoppig på ojämn väg. |
|
| Var det M4cs du körde på bana eller vanliga m4? | |
|
Det var en CS. aerobat: Testa gärna själv och kör den på allmän svensk (halvdålig) väg. Räcker med 130-140 så kommer du märka att det gäller och inte somna till...spårigheten i bilen är grotesk. Mot bakgrund av det beteendet är det definitivt ingen säker bil i de hastigheterna. Som sagt, testa gärna själv |
|
|
Det finns inget som tyder på att M2 cs skulle vara sämre än en M4 cs på bana. Men rent krasst så vågar jag påstå att det finns ingen modern M-bil som funkar riktigt bra för mer seriösa trackdays som de levereras från fabrik. Största problemet är vikten. Jag kan ta min förre detta M2 som exempel. Den funkade kanon vid inspirerad landsvägskörning men redan vid första bankörningen fick man fram en lista med brister som behövde fixas. - Hjulvinklarna behöver en rejäl justering för att få negativ camber. Annars kör du slut på en omgång däck på nolltid. Original går det inte att justera camber fram överhuvudtaget. Så det krävs eftermarknadsdelar. Förmodligen samma problem på Cs. - Chassit behöver styvas upp. Alldeles för mjuka krängningshämmare men även coilovers är en bra investering. Här är nog Cs bättre i och med adaptivt M-chassi och redan M2 comp fick väl bättre krängare. - Bromsarna var slut efter en dags körning. Både belägg och skivor fick bytas. Även här krävs eftermarknadsdelar för att få det bra. Man kan hoppas att cs har bättre grejor från fabrik. Samtidigt är cs ännu tyngre än original m2 och mycket mer effekt så man undrar ju. Någon form av bromskylning behövs också, det blir varmt så in i tusan i och med hög effekt och tung bil. - IC räcker inte till. Redan efter några få varv märker man av att effekten blir sämre. - Stolarna ger inte tillräckligt sidostöd. Visst de är inte dåliga men man sitter definitivt inte still. Här önskar man som sagt att redan från fabrik kunna beställa ett clubsportpaket med båge+skalstolar+sexpunktsbälte. Det går givetvis att eftermontera men blir bökigt vid kommande besiktningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.