AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
546

E46 handbromsproblem låser bara bakåt, inte framåt.

Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Hej!

Har problem med handbromsen på min e46 har försökt ställa in den med justerskruven till backarna men får det inte att funka. Liksom hjulen låser som de ska och kan inte rulla bakåt på någon sida men de kan rulla framåt utan problem.
Några tips på vad det kan vara?

Med vänlig hälsning,
Erik

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du kanske har backarna fel så att du har högerbackar på vänster sida och vice versa?
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan vara så att beläggen har släppt från själva backarna. När jag hade handbromsbelägg från biltema, släppte beläggen efter ett tag från backarna och medförde liknande symtom som ditt.
Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Okej tack får titta på detta. Backarna sitter rätt det är jag 100 på.

mvh
Erik
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kan ev. vara något knas att en eller flera av backarna har lossnat från bromsskölden som ställer till det, att fjädern som "styr" bromsbacken inte kan göra sitt jobb och då kanske man får lite mystisk bromsverkan när backarna ligger an "snett".
Har pysslat med lite allt möjligt med p-bromsen på min E46 och senast bytte jag bromssköldar så att infästningarna för backarna skulle vara fräscha. Även provat att montera backar utan fjädrarna mot skölden och det funkar sådär (backarna hamnade snett vid anläggning), en nödlösning innan sköldarna byttes.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.