AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

Keyless strular 530 GT 2015

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Keyless har börjat trassla. Om jag låser så låser den upp sig igen, ibland. Och ibland funkar den inte på bakdörren. Problemen tilltar

Nåt förslag på vad det kan vara?
thekinglives
Det är nog något av handtagen, skruva bort ett handtag och koppla bort kablaget.
Återstår problemet så ta nästa handtag.
thekinglives
handtagen kostar nästan 4000kr st så du vill byta rätt handtag;)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack, är det enkelt?

Den låser även upp sig om man står för nära och låser med fjärren. Går jag från en bit funkar det fint.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag vet inte om det har med detta att göra, men vid några tillfällen har har fden sagt att det inte går att starta för att nyckeln inte är nära, men så går det att starta i alla fall...

Kan det vara själva bilbatterit som börjar ge sig, kan man kolla spänningen via displayen i bilen eller måste man koppla på nåt instrument?
thekinglives
för att ta bort hantagen, lossa gummipluppen isom sitter från sidan in i dörren, ta en torx med långt skaft lossa skruven som sitter innanför, hela vägen tills det tar stopp.
dra handtaget utåt som när du öppnar det, lirka ut handtaget försiktigt i framkant och koppla loss det.

Tror inte detta är sammankopplat med om du skulle ha batteriproblem, men kolla spänning kan du göra i displayen... håll inne resetkbnappen för trippen tills du kommer in i "menyn" bläddra med "resetknapen" tills du kommer till "code" lägg ihop siffrorna från dina sju sista siffror i vin numret håll inne "resetknappen" när du står på "code" tills du kan "räknaupp till det talet du kom fram till innan, håll inne "resetknappen" när rätt tal visas, sedan kan du se lite olika grejer i displayen genom att välja olika menyer och välja på samma sätt, hålla inne "reset" för att välja...
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Hade ungefär samma problem. Bytte bilbatteriet plus nyckelbatteriet.
Problem solved.
thekinglives
Är batteriet dåligt är det alltid första åtgärd såklart. eller med andra ord, se till att aldrig ha ett dåligt batteri.
Nyckelbatteriet testar man självklart med ett nytt också.
Sedan hade jag läst av felkoder.
Om kompassen i detta läge snurrar hade jag börjat jacka ur dörrhandtag.
Men om man får gissa så gissar jag fortfarande på ett Comfortaccess handtag.
Och har man inte möjlighet att läsa felkoder "billigt" är det ju mer effektivt att
gå direkt på handtagen och jacka ur ett efter ett.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack för alla bra svar, jag har bytt batteriet i nyckeln, det var kanske dåligt också för problemet med att nyckeln i var tillräcklig nära för att starta försvann.

Sen verkar det var vänster bakhandtag som är problemet, när jag låser så ligger det på och klickar i det handtaget, låser jag med fjärren och står för nära låser den upp direkt, går jag en bit ifrån så går det att låsa.

Det blev värre efter att jag tvättade bilen idag, så det har väl runnit in vatten och ställt till det.

Ska kolla batterispänningen imorrn, sen får det bli handtaget...
thekinglives

en video över hur du kommer in i menyerna.

här är en video om hur du byter handag...och att du kan köpa samma handag från kina för en bråkdel av vad bmw tar.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack för svar.

Jag får inte fram menyerna, jag gör som i filmen, men det funkar inte.

Jag lyfte av minuspolen på batteriet och dörren uppförde sig bättre, men inte perfekt, nu ligger den inte på och klickar (öppnar) när jag försöker låsa keyless. Däremot måste jag dra i handtaget för att den ska låsa upp, allt strul är på vänster bakdörr.

Samtidigt med att detta började bråka så kommer jag inte ut på Connected Drive, den startar upp menyn, sen sänks ljuset lite från höger på skärmen och säger den att det inte går att koppla upp eller nåt liknande.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hej thekinglives

Har du nån länk var man kan köpa handtag billigt, kollat på ebay, wish och alibabba. Lite rörigt, men det finns kanske på nåt bättre ställe?
thekinglives
Nej, jag har ingen specifik länk, själv köpte jag från BMW. Bara för att få den lackad i rätt färg, Kina varianterna finn bara i vit eller svart och någon champengefärgad.

Testa att koppla ur handaget vänster bak så ser du ju om resten av problemen försvinner.

Inte helt ovanligt att få "konstiga" fel ihop med comfort axcess strul.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack för svar,

Ska testa detta...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Comfort Access handtagen är INTE tillverkarens bästa produkt :-( Har bytt 6st på min nu och dom är ju inte billiga. Dock är dom lätta att byta.

Nu senast hittade jag ett begagnat par på Ebay från tyskland. Har inte testat "billiga" från Kina eller Aliexpress eller liknande. Skulle gärna kika på ett par Kina-kopior nån gång för att se om dom skiljer sig mycket från OEM eller om det är samma grej ändå.

Sen finns det ju på Bildelsbasen även om utbudet är betydligt mindre här hemma än på Ebay.

Om du finns i Stockholm med omnejd har jag faktiskt ett över till vänster bak som fungerar som du kunde testa med.

Niklas

Fransosen
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hej Fransosen,

Jag köper den gärna, vad vill du ha för den?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Garpen, skickat PM

Niklas

Fransosen
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack Fransosen,

Nu har jag ett fungerande system igen! Tog 5 minuter att byta och inget trassel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.