AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.495

320e G2x kommer i år

Transocean
Skall komma med en fyrcylindrig motor och runt 200 hk för att locka tyska tjänstebilskunder.
Undrar om den blir mest nedtrimmad på pappret? Har ju förekommit tidigare med tyska bilar..

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror inte de sänker priset tillräckligt mycket för att göra den attraktiv gentemot 330e.

- Skillnad mellan 320i och 330i = ~50'
- Skillnad mellan 330ix och M340ix = ~100'

330e ligger på 480' och beroende på vad prisskillnaden är så avgör det ju allt intresse för en sån här modell... Vad tror du att de lägger 420e på om 330e startar på 480'?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tror precis som Grelle att prisskillnaden blir för liten Jfr med 330e.

Sen angående skillnad i pris mellan 330ix och m340i så är det inte 100’, utan 200’ i skillnad i grundpris. Där kan vi snacka om påslag.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Beror på vad som ingår som standard i 320e... Jag tycker att 480' för 330e som startpris är lite för mycket med tanke på att den inte ens har infällbara speglar... min slutade på omkring 580' (listpris) när jag plockade till allt man bara "måste ha..." och då har jag inte ens elstolar och inga speciella däck eller fälgar.

Så jag tänker att finesser "spiller neråt" med tiden, i alla fall i den värld jag levde i innan, kanske inte hos BMW, jag vet inte. Denna är min första, så det kan vara annorlunda i BMW-världen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DLC, helt rätt! Jag läste fel och det är ju 200'! Det borde jag kommit ihåg från andra trådar då vi diskuterat den skeva prissättningen.

Ja, om man låter 320e kliva in 200' under 330e, dvs landa på 280'... Då skulle 320e bli en formidabel succe! =)
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, ...eller om den skulle få väsentlig utökad el-räckvidd på grund av ett större batteri och mindre vikt. ...eller om den hade fått en hel del av finesserna som man måste ha som extra val i 330e (t.ex. adaptiva automatiska LED strålkastare) osv...
Om det dessutom billigare än 330e är det inte helt fel, även om det "bara" är 50' eller 100' mindre.
Transocean
Som sagt kommer den för att locka tyska tjänstebilskunder. Där passar inte 330e med 292 hk in p g a skatteregler. Och nu när EU ger böter för alla biltillverkare som ligger över sin co2 gräns (fastställd av EU-politiker )) måste BMW och andra tillverkare spy ut PHEV:s för att slippa miljardböter. Länk

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Exakt Grelle, 280’ vore något! Ja M340i kostar slantar. 330i framstår som väldigt prisvärd.

Angående 320e så är en enkel lösning att ha exakt samma lösning som för 330e men att begränsa systemeffekten. Men det betyder också att prisskillnaden blir väldigt liten upp till 330e för att inte paja BMW marginal. Så det bästa vore om de hade en billigare teknisk lösning för 320e, men frågan är vad det är isf?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e, att hoppas den har bättre spec på batteri (och sedan mindre vikt trots större batteri), mer utrustning och billigare än 330e är väl ungefär lika sannolikt som mitt skämt om att den hamnar på 280'...

Sannolikt är det exakt samma bil som 330e men med annan motorstyrning så för BMW's del blir det svårt att skruva ned priset märkbart. Det står ju i länken att det blir en fyrcylindrig motor. Skulle behöva vara en 1,5l-trea för att ha någon del som sänker kostnaden.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag vet inte, men nya 330e har större batteri än äldre, vilket innebär ju högre vikt (precis som du skriver) men ändå bättre el-räckvidd än äldre. Så det är inte så enkelt. Sen är det en definitionsfråga hur mycket är "väsentligt bättre eldrift", men jag skulle definiera som typ... 20km mer är ganska mycket procentuellt. Sen vet jag inte, vill inte kalla mig expert, men normalt sätt, en motor som är 50hk mindre är också lättare, så det kanske går ett ut när det gäller vikten, men tid = utveckling, så en effektivare drift kanske resulterar i bättre el-prestanda. Till exempel, hur mycket skulle man spara i vikt om man lämnar ut turbo-delen...? Hur mycket bättre är LED jämfört med halogen till exempel när det gäller eldrift...? Så visst finns det saker som kan göra en 320e mer attraktiv för vissa grupper än vad en 330e är, inte bara 200' mindre pris.

Om Tyskarna tar fram denna bil för Tyska kunder och för Tyska miljökraven i första hand, då tror jag att det inte enbart är priset som som blir lägre men andra delar ändras också, dvs. inte bara en strypt 330e motor. Ja, för att spara 200' i listpris så måste många saker ändras, men jag tror ärligt talat inte att det finns en chans i världen att en 320e skulle kosta 290'. Kom ihåg att ett så lågt pris har väldigt få märken i den storleken, och ännu mindre PHEV. Jag tror att ett mer realistiskt pris ligger på 380' eller kanske till och med högre än det.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Se skillnaden mellan ex V60 T6e och T8e, 25’. Och då skiljer det hårdvara i motorn som gör t8 dyrare. Visst kan det blir lite större skillnad mellan 320 och 330e men jag skulle bli förvånad om inte skillnaden hamnar i intervallet 25-50’.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e skriver: "Jag vet inte, men nya 330e har större batteri än äldre, vilket innebär ju högre vikt (precis som du skriver) men ändå bättre el-räckvidd än äldre. Så det är inte så enkelt."

Att utvecklingen går framåt är inget konstigt. Dvs att nya 330e är bättre än den gamla, men att tro att de släpper förbättringar på en billigare modell som den dyrare in får del av är osannolikt, så vänta dig inte att de släpper batteriförbättringar nu på 320e.

Min 330e skriver: "Sen vet jag inte, vill inte kalla mig expert, men normalt sätt, en motor som är 50hk mindre är också lättare, så det kanske går ett ut när det gäller vikten..."

På en sugmotor var det ofta så, men på elmotorer och turbomotorer är det inte något givet alls. Tvärtom vill man ha få delar i produktion så ofta samma hårdvara med olika programmeringar så blir det billigare att tillverka. Då är vikten densamma.

Min 330e skriver: "Så visst finns det saker som kan göra en 320e mer attraktiv för vissa grupper än vad en 330e är, inte bara 200' mindre pris."

I teorin är det såklart så, men jag tror inte vi ska vänta oss några förbättringar gentemot den dyrare modellen. Det blir väldigt svårt för BMW att motivera sina kunder att betala mer för 330e om 320e är bättre. Därför kommer den sannolikt vara lite sämre på olika saker, men det kompenseras med ett lägre pris.

Det var som sagt ett skämt att en 320e skulle kosta 280'. Jag trodde det var helt uppenbart och inget som gick att missa. Jag tror det DLC skriver ligger nära sanningen.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, den som lever får se... I alla fall, som jag ser det, 50hk mindre, långsammare acceleration, lägre toppfart, mindre "finesser", färre varianter osv. är saker jag kan se som också gör 320e billigare än en 330e. Högre prestanda kostar mer och vissa är berädda att betala lite extra för extra 50hk osv. Jag utesluter inte att batteriräckvidden blir längre ett år efter 330e, JUST för att tillgodose ny hårdare miljökraven, inte bara i Tyskland, men också i Belgien och Frankrike, och inte minst Storbritannien. Jag kan som sagt förstå tänket bakom det. Sen om hur mycket billigare det skulle bli är en annan sak.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om batteriräckvidden blir längre så tror jag att det är för att det samtidigt införs större batterier i 330e. Annars får de svårt med kundkommunikationen. Köp en bil med längre räckvidd för mindre pengar är liksom inte helt bra argument om de vill fortsätta kränga 330e.

Högre prestanda gör att kunderna är beredda att betala mer, men att det kostar mer för bilföretaget är inte nödvändigtvis ett faktum.
Transocean
Både 320e och 520e kommer. Bägge med B48 och 163 hästar plus elmotor. Totaleffekten blir 204 hk. Acc 0-100 7,6 sek 320e toppar 225 km/h. 320e touring 7,9 sek/ 220km/h.

520e 0-100 7,9 sek och 225km/h, touring 8,2 sek och 218km/h

Länk
Varken 320e eller 520e kommer till Sverige. Troligtvis hade prisskillnaden emot 30e blivit för ringa.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag trodde att 320e skulle bli populär bland tjänstebilsförare.

330e för oss som är 'bilnördar', men sanningen är välan att de flesta tjänstebilsförare som knappt vet om deras bil rullar på diesel eller bensin 9 gånger av 10 väljer mer utrustning för 25tkr än lite större motor.

T.om jag när jag valde tjänstebil till min fru så blev det en fullproppad med utrustning istället för att gå upp ett nummer på motor.

Personligen tycker jag att man får väldigt lite bil (330e) för 550tkr, vilket långt över mångas tjänstebilsbudget...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.