AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
3.280

Tyst i i-forumet

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Väldigt tyst här i i-forumet, betyder det att BMW folk har minimalt intresse för elbilar och att BMW själv håller på att halka efter?

Ingen som tänker beställa en i4:a ?

Själv är jag spekulant på endera i4:an eller 330e kombi när den faceliftas om 2-3år.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är sugen när de börjar släppas lite elbilar från BMW. Nya iX3 tycker jag ser intressant ut!

i3 är inte min kopp te. Däremot verkar BMW helt ha snöat in på laddhybrider och helt tappat sin engagemang på elbilsfronten. Inte mycket som hänt sedan de släppte i3. Man hade ju snarare hoppats att de suttit med en elbil i 3-serie, 5-serie och X3-storlek ute på marknaden nu. Audi och Mercedes har ju redan släppt sina storsuvar.
Tycker att det är ganska tyst även i andra delar av forumet jämfört med hur det var för ett antal år sedan.

BMW:s produkter har ju blivit mer och mer mainstream och ägs idag inte av bilintresserade på samma sätt som tidigare. Förmodligen gäller detta de elektrifierade modellerna i ännu högre grad. Tesla verkar dock ha en entusiastisk ägarskara men de är kanske snarare Tesla-entusiaster än bilentusiaster.

Utgår alltså ifrån att personer som enbart använder bilen som transport A till B mer sällan diskuterar bilar på forumet.

Mvh Johan
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Håller med er, själv hade jag två stycken i3:or.. en i3 och en i3s, men båda sålda och tillbaks till 'ICE*... jag hade stora förhoppningar att en 3-serie storleks EV skulle finnas från BMW vid dethär laget, men icke sa nicke.

Jag tror att i4 blir väldigt intressant, dock om det rör sig om 700-800tkr för den så hmm, då blir det nog inte, max 650tkr för en 3-serie storleks bil.

Får se, spännande 6-månader framför.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Finns ett livligt Facebook forum för i3. Här finns nog mer hardcore fossiler.
Skriv bara inget negativt om i3 där, då får du problem...
bl
2.293
blixten
325i -88
Om i3 funnits i en 20 cm längre version med ett baksäte med mer benutrymme hade jag köpt en på studs...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
De flesta forum har gått neråt i aktivitet, folk får mycket av sitt motorinnehåll via andra medier som Facebook, Instagram och Youtube idag.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag hänger numera mest på Facebook. Kolla in gruppen BMW i3 Sweden.

Tycker det är väldigt trist att fora minska på grund av Facebook, inte bara för att jag inte har någon Facebookanvändare men formatet är helt fel.

Har sett det på andra fora också, nästan helt dött.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror att de flesta BMW-entusiaster är "Piston-heads" och generellt inte uppskattar elbilar så mycket...

Lite som att gå in på ett vegan-forum och fråga varför det är så tyst i "oxfilé-avdelningen"! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, det är en möjlig förklaring. Men det är ju ganska dött på forumet i stort så då är det inte så konstigt att de nyaste och minst etablerade delen aldrig kom igång alls.

För övrigt är många heliga kor ändå slaktade för BMW-ägare när det gått från att en typisk BMW karaktäriseras av en sexcylindrig, bensinmotorig bakhjulsdriven manuellt växlad sedan/coupe-bil till en fyrhjulsdriven kombi med dieselturbo och automatlåda. Då är ju eldrift inget stort steg kvar att ta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Suck....det var tider det! Rak längsmonterad högvarvig bensinsexa, förfinad i flera motorgenerationer, välavstämt kommunikativt chassi och fin-fin styrning, bakhjulsdrift och manuell krispig låda...köpta av entusiaster som sågs som halvskumma och fanatiska av "volvofolket".

Numer är det som du säger - merparten av BMW-bilarna är sålda som tjänstebilar och slåss mot "fin-Volvobilar" på garageuppfarterna i villaområdena, har dieselturbofyror och fyrhjulsdrift med automatlåda och kombi med hemska run-flat-däck som förstör både komfort och finlir. Förfiningen i chassi och styrning är om inte bortblåst så åtminstone nedprioriterad...

El-bilar kommer säkert framöver men jag drömmer mig kvar i "svunna storhetstider" då BMW var BMW! ;)

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är att BMW skulle inte sälja en bil idag med den motoriseringen. Det är inte entusiaster som står för volymerna utan man måste konkurrera med låg förbrukning i körcykeln och då funkar det inte om motorn drar 40% mer än konkurrernterna (på papperet). En annan faktor är ju också att konkurrenterna har tagit in väldigt mycket på det som är (var) BMWs kärnvärden, nämligen körglädjen. Det är ingen praktisk skillnad i körglädje på en Audi A4 och en BMW 320d idag. Båda är väldigt bra så annat avgör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, jag är fullt medveten om att världen har ändrats och att många biltillverkare som under många år såg BMW som "måttstocken" när det gäller körglädje, har närmat sig med stora steg och i vissa fall kommit ikapp, men samtidigt känns det som att BMW har släppt garden när det gäller vissa "kärnvärden".
Bränsleeffektivitet, rationalitet, fyrhjulsdrift, prispress mm. gör att man inte kan bygga bilar som "på gamle kungens tid".

Merparten av alla sålda BMW-bilar är nu tjänstebilar och då får de ordna in sig i fållan bland övriga i tjänstebilsfacket som Volvo, Audi, Volkswagen, Skoda, Toyota, Opel etc...

Om bara Alfa hade haft lite bättre byggkvalitet kanske man skulle funderat på en sådan nästa gång det är dags att byta bil... ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det ligger mycket i det Johan B säger här ovan.

Är man bilintresserad/-kunnig blir man lätt skeptiskt till elbilar i "fullskala", ja av helt rimliga anledningar.

Visst, elbilen har utvecklats sedan eltjorven kunde ta sig 10 mil på en laddning, men det har ex. dieseln/bensinaren och dess räckvidd också...

Själv är jag övertygad om att "elbilar" blir nästa dot.com
BMW har ju skämt bort sina kunder med att ligga i framkant. Alla uppfattar givetvis inte BMWs roll riktigt så, men tillräckligt många för att tydligt hålla märket kvar i "premiumsegmentet" (hur nu det definieras av olika människor).

När det gäller EVs är blir "framkantsbegreppet" betydligt mer kontroversiellt om man ska tolka BMWs insats. Det finns inom BMW en framträdande irritation över att man inte satsat mer offensivt på rena elbilar, medan andra åsikter inom företaget går ut på att "skynda långsamt" och låta andra begå misstagen. Vem som får rätt återstår att se. BMWs kommande märkesidentitet när mycket utvecklingsarbete nu handlar om slopandet av ratten kommer knappast att förbli den som den är idag! De fel extremt många begår - misslyckandet med att hålla hastighet och avstånd - kommer att försvinna med kommande teknologi, men hur skulle en "M-bil" från BMW gestalta sig utan ratt? Kanske bara genom en dekal på den inbyggda info-skärmen? Är vi på väg in i en tillnyktringsfas som vissa kanske definierar som en form av påtvingad, aktiv avvänjning?

Att grillen går i retroriktning stämmer bara delvis - det vi ser nu är ju även att den efter amerikanska önskemål ska bli groteskt stor och framträdande. I Tyskland har jag aldrig stött på någon som attraheras av överdrivet dominerande grillar, gissar att det är på liknande sätt i Sverige - måttfullhetens hemland enligt vissa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.