AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.502

G30 bluetooth - iphone

Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Har en g30 2019 där jag har två märkliga fenomen gällande telefoni..

1. Telefon kopplar alltid upp perfekt vid start, kan köra igång samtal men rätt som det är tappar den telefonen, samtalet är fortfarande uppkopplat och några sekunder senare kopplas bilen upp igen, oerhört störand, telefonen är en iphone 11, händer mer frekvent med denna än tidigare 7a.

2. Vid vissa uppkopplingar får jag en jävulsk smäll i högtalarna, låter som tidernas stenskott lika livrädd varje gång det sker

Någon som upplever samma eller rent av upplevt det men lyckats få bot på det?
Visa användare
7
TUBKING
G01 Ix3 - 22
G61 530e - 25
Hej Jimmy.
Aldrig upplevt någon ”smäll” men att uppkopplingen tappas har hänt några gånger. Fick tips av säljaren att höra av mig till connected-drive supporten för uppkopplingen iaf det skulle fortsätta. Inte hänt nu på någon månad. Ifall supporten inte fungerar bad han mig boka tid för felsökning..
Är det samma sak om du använder CarPlay?
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
BMW och uppkoppling mot telefon eller connected driver är ett skämt.

Har dock inte fått den att tappa uppkopplingen när den väl efter ganska lång tid, 30-60s kopplat ihop sig.

Däremot har även jag stenskottsljudet varje gång man kopplar ner tel efter samtal eller efter röststyrning. Har man hög volym tror man att man fått ett stenskott då smällen är ganska hög.

Min bil är en F11 så de har tagit problemet vidare till G30 verkar det som. Fenomenet finns på iPhone 6, 8 och XR.

BMW i Helsingborg hade dock aldrig hört talat om det, men de har kors inte hört talas om något problem jag haft med bilar genom åren.

Har uppdaterat mjukvaran men samma problem nu som med tidigare mjukvara
Inte råkat ut för "stenskotts" ljudet i vare sig min F34, F31 eller nya G30. Däremot har jag haft liknande på ett par BT-lurar.

Vad har ni för variant av BT? Pratade med en kvinna som tränade på samma gym som mig för massa år sen, hon hade då också en F34 och hade så grova problem att de efter en fet utskällning av BMW slutade med att de fick ut en ny bil (BMW fick aldrig ordning på problemet efter otal besök på verkstad). Tror det här var tidigt 2013.

Hade sämsta skitljudet i F34 då jag fick ta över den från en kollega som slutade, var dock professional varianten av BT. Hade även professional i F31:an. Kvinnan ovan hade inte professional. G30 är UE.

Kass BT hårdvara kan ge upphov till en del otrevliga ljudupplevelser har jag märkt på andra ställen. Vet inte vad BMW använder i de olika varianterna.
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Onekligen skönt att höra att det inte bara är jag...

Stenskottssmällen är hemsk, frågan är hur länge högtalarna klarar det, och även mitt hjärta, för er som inte hört det, man blir alltså livrädd..

Körde en 100 mils tur igår, hustruns XS funkade fint, min11 tappade, lurar på om det även kan vara lite tfn fel..

Snart dags för service, se vad de kan göra...
Visa användare
7
TUBKING
G01 Ix3 - 22
G61 530e - 25
Fick detta svar från Supporten, kan vara värt att testa:

Uppdatera onlinetjänster:
1) Klicka på "Apps" på bilens huvudmeny
2) Markera "Installerade appar" (klicka dock ej in på den).
3) Tryck istället på "Option" -knappen nere på iDrive-kontrollen (den man styr i systemet med)
4) Välj alternativet "Update BMW Services".
5) Vänta på statusmeddelandet "Överför data ..." för att växla till "Dataöverföring slutförd" (det kan ta flera minuter) och tryck sedan på "OK"
6) Logga ut på den anslutna appen på telefonen under "Profil" på fliken "Mer" och logga in med ditt användarnamn och lösenord för ditt BMW ConnectedDrive-konto pånytt.
Fordonet måste sedan sättas i "Park" och sedan stängas av. (Observera att det normalt tar upp till 30 minuter för den här återställningen ska
träda i kraft).

Om inte detta hjälper kan du även testa att starta om kommunikationsenheten. Detta gör du genom att trycka och hålla inne volymknappen i 20-30 sekunder (bilen ska vara i "Park" och motorn ska vara på). Bilens display kommer då att slockna och starta om. Det kan även här ta 30 minuter innan återställningen börjar verka.
Bi
2
Biodisaal
318i -83
"1. Telefon kopplar alltid upp perfekt vid start, kan köra igång samtal men rätt som det är tappar den telefonen, samtalet är fortfarande uppkopplat och några sekunder senare kopplas bilen upp igen, oerhört störand, telefonen är en iphone 11, händer mer frekvent med denna än tidigare 7a." - samma historia ... Jag har också iPhone 11, dessutom visar det mig en varning om att jag använder ett "fel" batteri, precis som beskrivs här Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.