AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.725

330e, 2020 model - fråga om förvärmning. Är det lönt...?

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har en ny 330e som jag hämtade ut i slutet av november och enda sen dess har jag förvärmt på morgonen innan jag kör till jobbet. Bilen laddas fullt på eftermiddan efter hemkomst och då visas 51 km eldrift, men när jag kör iväg på morgonen då visas 4-5 km mindre direkt när jag sätter mig i bilen.

Jag laddar via 230V-laddaren som tillåter max 10A. Detta är lite tråkigt eftersom jag har ett bättre uttag som egentligen tillåter 16A, men laddaren begränsar till 10A i alla fall...

Är 10A för lite ström för förvärmning, eller varför minskar batterikapaciteten på morgonen?
Transocean
Batteriet har hunnit bli kall när du skall åka iväg på morgonen, m a o får du mindre räckvidd. Att förvärma bilen värmer inte upp batteriet lika bra som en riktig laddning som pågår i 6 -7 timmar. Samt att energin för att värma upp bilen tas från ditt batteri som tegelstenen sen försöker att hinna ladda upp igen :-)

Så om din Connected Drive funkar som den skall så får du bäst räckvidd och en varm bil om du "klimatiserar" och laddar till "avgångstid". Förvärmning är egentligen bara för att slippa skrapa rutor....

Jag har förresten en 16A laddare som jag brukt en (1) gång om du är intresserad att ladda snabbare; helt ny men min installation tillåter bara 10A så den ligger i skuffen :-) Kan släppa den billigt, P M:a mig om du är intresserad.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack för svaret.

Jag vet inte hur man ställer in någon avgångstid, bilen saknar detta. Jag kan ställa in "Lågpristiden" och Klimatkontrollen, men det finns ingen "Ladda till avgångstid" som jag kan välja. Min tolkning av "Lågpris" är att när det klockslaget inträffar börjar den att ladda. Sen om den hinner ladda till sluttiden eller inte är osäker, eller om jag tar till ordentligt då är det färdigladdad långt innan, så det behövs en del tänkande/räknande varje gång. I alla fall, jag kan göra samma sak med min laddbox, jag kan sätta timer på uttaget som jag använder, så om jag inte har missförstått bilen och funktionerna som erbjuds, så finns inget "Ladda till avgångstiden" som alternativ. Eller....?

Jag har i alla fall ställt in timern på uttaget för inatt, vi får se om jag får bättre värden imorgon bitti. Men i vilket fall som helst, det är skönt att slippa skrapa på morgonen.

Jag har inget behov av en snabbare tegelsten eftersom jag har en Charge Amps HALO 11kW laddbox som också har ett 16A uttag och allt kan kontrolleras via webappen. Där har jag tillgång till en Typ 2 kabel om jag skulle behöva ladda snabbare, men annars räcker 10A för mina behov.
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut i nya iDrive men på min så kan du gå in under inställningar och starttid.
Tror det är på samma ställe som du ställer in laddning "lågpris"
Där kan du välja avgångstid samt ifall kupén skall vara varm tills dess. Går även i appen.

Då laddas bilen direkt men den värmer ändå upp batteriet till starttiden.

Sen är det som du misstänker. Det går åt mer energi än vad 10A klarar av att ge. Det är därför du tappat räckvidd på morgonen. Det gäller oavsett om du väljer värma både batteriet och kupén eller bara batteriet.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Tack. Jag hade inatt följande inställning enligt min app:

Lågpristimer mellan 00:00 - 07:30
Avresetid 07:00
Klimatanläggning till

Bilen var fullt laddat 06:27 (enligt CD appen) och 06:42 drog värmen igång. Uppvärmningen krävde hela 10A, vilket jag kunde se på min laddbox webportal. När jag körde iväg visades 34km total elräckvidd. Morgontemperaturen var ca. 2-3 grader hela vägen till jobbet, det var mörk, fuktigt och dimmigt när jag körde. Jag körde hemifrån på batteri men kopplade över till Sport efter ca. 1km eftersom där är det en brant uppförsbacke. Körde på bensin ca. 6km, under den tiden minskade batteriräckvidden till 32km. Jag kopplade över till eldrift och körde resten på det, och nu med bilen på jobbet visar appen 21km / 57% räckvidd. Jag behöver 25km för att ta mig hem, och jag räknar med att det går bra med regenerering delar av vägen. Så med andra ord, jag tror att min verkliga räckvidd på el är omkring 45-47km när jag kör på samma väg, vintertid med dimma och mycket helljus på morgonen. Jag tror att från mars-april fram till oktober-november kommer jag att klara 5 mil utan problem på samma vägsträcka.

Tills vidare ser jag ingen skillnad om jag laddar till avgångstid eller direkt efter hemkomst. Vid varje körning måste jag köra några km med bensin, vilket är helt OK jämfört med 5mil och 100% bensindrift, som min förra bil krävde. I alla fall, jag gör ett par försök till nästa vecka med Typ 2 sladden från min laddbox för att se om det gör någon skillnad mellan 10A med tegelstenen eller 16A med Typ 2 från laddboxen. Annars är det bara att vänta på våren och ljuset/värmen...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du har laddbox, varför använder du inte den hela tiden?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Därför att elbilen vi har behöver normalt Typ 2 sladden. Jag använder laddboxens 230V uttag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det förklarar saken.

Lågpristimer? Är det i bilen eller i laddboxen? Har du timpris på elen hemma?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nej, jag har varken nattaxa eller annan timpris.

I bilen och i Connected Drive appen finns endast "Ladda direkt" eller "Ladda med förmånlig tariff". Det heter kanske inte så i bilen (jag har bara telefonen framför mig just nu), men det är något likadant där. Sen så vitt jag vet finns inget val som heter "Ladda till avgångstid". Väljer man "Ladda direkt" då laddas bilen så fort jag har pluggat in, även om jag har satt "Avresetid" eftersom det bara handlar om klimatisering och inte laddning. Så vitt jag vet kan man endast styra genom att fejka lågpristariff, ställa in tider som gör att bilen kan endast laddas under den tiden som är inställd på lågpristimer. Eller har jag missförstått något? Finns det något annat sätt med en 2020 330e?

Såhär står det i manualen:

""Ladda inom tidsfönstret": Om en avresetid är inställd, kan ett tidsintervall för laddning med billigare strömtaxa ställas in."

Det hade varit bra med en separat och tydlig menyval som helt enkelt hette: "Ladda till avgångstid" och det skulle fungera oberoende av andra parametrar, men jag kan inte hitta något sådant. Manualen är också alldeles överkomplicerad, skriven av någon som fick betald per ord och inte för kvalitén och förståeligheten.

Även laddboxen (Charge Amps HALO 11kW) har jag tidsinställningsmöjligheter, så jag kan styra både Schuko uttaget (vanligt 230VAC) och Typ 2 laddningen med en massa timer. Jag tror att det är totalt 255 st. individuella varianter som man kan ställa in.

Länk

Den är i alla fall en väldigt bra produkt, varmt rekommenderat till alla som vill ha en lite och bra produkt, som dessutom är Svensk med utmärkt support. Det är ett gäng som sitter i Solna som har utvecklat den samt en del andra EV relaterade produkter och ger support. Vi har haft den i ett år nu och installerar jag en till laddbox då blir det en till Halo från samma gäng.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.